IT sektor nije samo kodiranje, tu su i crtaći, a za svet se prave i u Srbiji

SRBIJA – Srbija je u svetu sve prepoznatljivija po izvozu softvera i IT usluga, ali ima i svoj „zabavni“ deo – uz velike proboje igrara za PC i telefone tu su sada i crtani filmovi

Već treću godinu u Srbiji postoje dva studija u kojima italijanska producentska kuća „ILBE“ proizvodi crtane, ili animirane filmove. I to za ceo svet, što je ozbiljan biznis i zahtevan koi odavno ne rade „crtači s olovkom“.

– Animacija je u poslednjih dve-tri decenije doživela ogromne promene. Većina ljudi i dalje zamišlja da crtači rade na papiru ili na lajboksu (Light Box-u), ali animacija više ne izgleda tako – objašnjava za „Biznis i finansije“ (B&F) univerzitetski profesor Mileta Poštić, animator i storibord direktor domaćeg kreativnog studija za animaciju „ILBE Studios“.

Kvalitetni animatori i dalje su traženi i dobro plaćeni, ali da sada rade manje posla nego ranije. Primera radi, u kreativnom studiju „ILBE“ samo deo zaposlenih čine dobri crtači, dok ostali, čak i oni koji se bave 3D animacijom, ne moraju da budu talentovani za crtanje.

– Veliki deo posla rade i montažeri, softveraši, dizajneri, inženjeri, stručnjaci za svetlo, zvuk i mnoge druge profesije, jer se promenio način proizvodnje animiranih filmova. Sredinom devedesetih godina prošlog veka bio sam asistent u jednoj umetničkoj školi u Čikagu. Tada smo crtali na lajt-boksu, zatim smo nacrtano snimali filmskom kamerom, čekali dve nedelje na razvijanje filma, pa potom snimljeni materijal puštali preko projektora. Ti uređaji se danas više ne koriste već se sve radi na kompjuteru. Od početka do završetka rada na animiranom filmu sve se obavlja digitalno – objašnjava proces Poštić.

Inovacije su otvorile vrata za nove struke u proizvodnji animiranih filmova, ali su donele i nove troškove. Ipak, oni su prema Poštićevim rečima i dalje niži za opremu nego za plate animatora, čak i u Srbiji gde su zarade manje nego na razvijenim tržištima.

Ali ova oblast se toliko brzo razvija da studiji moraju neprekidno da ulažu u inovacije. Samo u Novom Sadu, koji je s Beogradom čini dve lokacije na kojima radi „ILBE“, ima nekoliko inovativnih kompanija koje razvijaju najmodernija tehnološka rešenja za animaciju – od veštačke inteligencije do 4D skeniranja koje omogućava veoma realistične virtuelne likove.

Godine „kliktanja“ za jedan film

I pored ogromnog napretka tehnologije, proizvodnja animiranih filmova je složen i dugotrajan posao. Recimo, za dugometražni animirani film u trajanju od sat i po vremena, dok se napiše scenario, završe razvoj, produkcija i postprodukcija, najčešće je potrebno od dve do pet godina.

Važan zadatak u tom poslu ima menadžer projekta, koji detaljno planira zaduženja svih članova ekipe. Takvi planovi su vrlo složeni i zato se često prave pomoću specijalizovanih softvera. Zatim na scenu stupa odeljenje koje se bavi razvojem. Ono radi na storibordu, koncept artu, dizajnu likova, pozadina i drugim elementima potrebnim za ulazak u produkciju.

U produkciji se rade animacija, teksturisanje, modelovanje, osvetljavanje i sve ono što čini film, koji se u postprodukciji doteruje tako što mu se dodaju efekti, zvuk, vrši kompoziting, kolor korekcija…

Ovi poslovi se rade detaljnije za filmove nego za serije, a preciznost i angažovanost filmske ekipe umnogome zavise i od budžeta za film.

Ali to što ne postoje multimilionski budećti ne znčai da i u jednoj Srbij ne mgu da se ruade dobri animirani filmovi. Krajem septembra ove godine održan je „Novi Sad Film festival“, a od tri ostvarenja koja su prikazana u revijalnoj selekciji, dva je uradio upravo „ILBE Studios“ – „Pafins impopsible“ (Puffins Impossible) kao prvi animirani serijal proizveden u Srbiji a u kojem je glavnom junaku glas dao glumac Džoni Dep, i „Prins of sias“ (Prince of the Seas), animirani dokumentarac o najvećem reformatoru Monaka.

Prvi je i produciran u takođe domaćoj produkcijskoj kući „Arhangel digital studios“ (Archangel Digital Studios) a drugi je produciran u studijima “ILBE Studios” i “Furuna krafts“ (Furuna Crafts).

Kad si već u Srbiji, otvori firmu

“ILBE Studios” je osnovala italijanska kompanija “ILBE Grup”, čije je puno ime „Iervolino end Lejdi Barakrdi Entermtejment“ (Iervolino & Lady Bacardi Entertainment). Suosnivač je Andrea Iervolino, italijanski producent koji je dobar deo svoje karijere izgradio u Holivudu.

On je pre tri i po godine doputovao u Srbiju na jedan filmski festival, i tu ga je zadesila pandemija korona virusa. Prinuđen da produži boravak u našoj zemlji, raspitivao se kod glumca Miloša Bikovića o lokalnim potencijalima za razvoj animatorskog posla, a zatim se upoznao i sa Miletom Poštićem.

Italijanski producent je na osnovu dobijenih informacija odlučio da započne poslovanje kod nas, čemu je doprinela i Uredba o podsticajima investitorima da u Srbiji proizvode audiovizuelna dela. Ona inostranim filmadžijama garantuje povrat dela novca utrošenog na snimanje ili animaciju u Srbiji. To znači da će oni koji su ovde potrošili do pet miliona evra dobiti nazad 25 odsto od utrošenih sredstava, a oni koji su potrošili više, povrat od 30 odsto.

Sve zajedno podstaklo je kompaniju “ILBE Group” da već sredinom 2020. godine otvori u Srbiji studio za animaciju, sa dva ogranka, u Beogradu i Novom Sadu.

Prvi i najteži zadatak novog studija bio je da pronađe kadrove, jer su filmski radnici, a posebno animatori, deficitarne struke i u Srbiji i u svetu.

Međutim, u Novom Sadu se još i mogu pronaći, jer ovaj grad, u srazmeri sa brojem stanovnika, ima više stručnjaka i studija za proizvodnju animiranih filmova, video igara i vizuelnih efekata, od naše prestonice.

– Na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu je tek pretprošle godine otvoren smer za animaciju, dok na Akademiji umetnosti u Novom Sadu on postoji već 20 godina. Ja sam ga osnovao i predajem na tom smeru, tako da sam upućen i u to sa kakvim znanjem studenti izlaze po diplomiranju – kaže Poštić za B&F.

To mu je bila olakšavajuća okolnost prilikom pronalaženja kadrova za “ILBE Studios”, čemu je značajno doprineo i Miloš Biković, koji im je bio partner u promociji na društvenim mrežama.
„Puffins Impossible“ beleži veliku gledanost širom sveta, a zahtevna publika IMDB-a je ovaj serijal ocenila sa 8,1 od ukupno 10 bodova. Svuda gde se prikazuje, navodi se da je serijal proizveden u Srbiji.

-To nije mala stvar za našu zemlju ali i za naš tim koji postoji tek tri godine – zaključuje Mileta Poštić.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.