„Dan bez automobila“ – kraj kampanje za podizanje svesti o održivoj urbanoj mobilnosti

NOVI SAD – Vodeća kampanja Evropske komisije za podizanje svesti o održivoj urbanoj mobilnosti, koja traje od 16. septembra, završava se danas, 22. septembra popularnim “Danom bez automobila”.

Na ovaj način promovišu se pešačenje, biciklizam, javni prevoz i drugi oblici održive mobilnosti – dakle promocija zdravijeg i čistijeg prevoza bez emisija štetnih gasova. Tema kampanje, u kojoj ove godine učestvuje 2071 grad i opština iz 41 zemlje, je ‘Bolja povezanost’, pod sloganom „Kombinuj i kreći se’“. Srbija u kampanji Evropske komisije učestvuje od njenog osnivanja. “Dan bez automobila” u Srbiji već nekoliko godina organizuje Stalna konferencija gradova i opština. Šta predstavlja koncept održive urbane mobilnosti i koliko je on zaživeo kod nas,  kako se odvija “Dan bez automobila”?

Godinama broj automobila u gradovima raste, što dovodi do gužve u saobraćaju, povećava se zagađenje vazduha i stvara se prekomerna buka što utiče na kvalitet života.

Prema rečima Klare Danilović iz Stalne konferencije gradova i opština, problem saobraćaja pojavio se u evropskim gradovima mnogo ranije nego kod nas, kao i potreba da se na neki način smanji automobilski saobraćaj. Zbog toga su gradovi i opštine u Evropi počeli održivo da planiraju saobraćaj.

To podrazumeva da se podjednako tretiraju sve vrste saobraćaja, ne samo motorizovani, automobilski, nego i drugi aktivni vidovi kretanja koji mogu zameniti automobilski saobraćaj makar i na kratkim relacijama.

Održiva urbana mobilnost je koncept koji podrazumeva da se građanima omogući kvalitetna alternativa za automobil, favorizovanjem pešačenja, kretanja biciklom, javni prevoz ali i druge savremene metode poput deljenja vožnje, usluge u oblasti saobraćaja i slično, objašnjava Danilović.

Za naše gradove “koncept održive urbane mobilnosti” do pre nekoliko godina bio je potpuno nov. Mi smo na samom početku, međutim i kod nas raste broj gradova koji preuzimaju ozbiljno ovaj koncept i počinju da planiraju saobraćaj na inovativan i održiv način, kaže Klara Danilović.

Imamo primer nekoliko gradova koji preuzimaju pozitivna iskustva iz okruženja i Evrope. Grad Kruševac osvojio je evropsku nagradu za Evropsku nedelju mobilnosti 2019. u konkurenciji 3.000 gradova, u kategoriji gradova od preko 100.000 stanovnika. Nagrada je osim aktivnosti tokom kampanje podrazumevala i pohvalu za sve trajne mere koje su urađene a koje su imale za cilj unapređenje infrastrukture za bicikliste, pešake , javne prostore, zatim unapređenje pristupačnosti za sve kategorije, posebno za osobe sa invaliditetom koje imaju problem sa kretanjem.

Rešenja dakle već postoje i mogu se videti kako su ona zaživela u nekim evropskim gradovima. Ona se zasnivaju najviše na promeni obrazaca ponašanja, navika kod građana što je i cilj kampanje Evropske nedelje mobilnosti dodaje Danilović.

Ove kampanje imaju za cilj da promovišu koje to vidove kretanja možemo koristiti i na koji način, kako ulice možemo koristiti na drugačiji način. Kampanja je zamišljena tako da upravo gradovima omoguće da testiraju neka nova rešenja koja su možda planirali za ulice u svojim gradovima i da na taj način pozovu građane da daju svoje mišljenje o tim rešenjima, da li bi bila prihvatljiva ili ne, ističe Danilović.

Kampanja Evropska nedelja mobilnosti završava se “Danom bez automobila” kada se organizuju brojni događaji koji promovišu javni prevoz, biciklizam, pešačenje i druge oblike održive mobilnosti. Stalna konferencija gradova i opština, šestu godinu za redom organizuju ovu manifestaciju u našoj zemlji. Broj prijavljenih gradova iz godine u godinu varira. Ove godine se Dan bez automobila organizuje u 28 opština i gradova u našoj zemlji, od 35 koliko ih se prijavilo u čitavom regionu zapadnog Balkana. Novi Sad se od samog početka uključio u kampanju Evropske nedelje mobilnosti. Uprkos tome što se broj automobila na ulicama stalno povećava, Novi Sad je grad u kojem je biciklizam popularan i broj biciklista je u stalnom porastu. Prema nekim podacima na ulicama Novog Sada biciklisti čine više od 10% učesnika u saobraćaju. Za popularizaciju biciklizma dobrim delom je zaslužna Novosadska biciklistička inicijativa, organizacija koja od 2011. godine, promoviše bicikl kao ekološki prihvatljivo prevozno sredstvo i skreće pažnju na probleme biciklista i pešaka kroz akciju poznatu kao “Novosadska kritična masa”.

Prema rečima Marka Mazalice iz te organizacije, razvoj biciklizma je u usponu jer imamo relativno dobru infrastrukturu. Izgrađeno je više od 100 kilometara biciklističkih staza, ulaže se u rekonstrukciju starih i izgradnju novih a u planu je povezivanje onih delova grada koji nemaju infrastrukturu kao što su Klisa, deo Podbare, Telep i Adice. Uskoro će biti rešeno i pitanje prelaska biciklista preko Mosta slobode.

U okviru Evropske nedelje mobilnosti, Dan bez automobila je u Novom Sadu poseban dan, kada biciklisti voze ulicama grada, naravno jedna od njih je i upravo “Kritična masa” kaže Marko Mazalica: Sledeća “Kritična masa” je već za nedelju dana, 28. septembra, kada će u Novom Sadu biti održana i 1. Biciklistička konferencija u Srbiji na kojoj će biti reči o urbanoj mobilnosti i donošenju prve Nacionalne strategije za razvoj biciklizma u našoj zemlji.

Pročitajte još:

 Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.