Koje vino ima bolji ukus – ono za koje verujemo da je jeftino, u litarskoj boci sa jednostavnom etiketom i metalnim zatvaračem, ili ono koje izgleda luksuzno, sa cenom koja odgovara imidžu vina? Naučnici kažu da cena ima veliki uticaj na našu percepciju vina.
U studiji objavljenoj u stručnom magazinu “Food Quality and Preference” grupa naučnika sa univerziteta u Bazelu u Švajcarskoj objavila je nalaze eksperimenta u kome je učesnicima saopštena modifikovana cena vina, kako bi se utvrdilo da li informacija o ceni utiče na percepciju ukusa.
Čak 140 učesnika slepe degustacije probalo je tri grupe vina – “jeftino”, “umerene cene” i “skupo”. U sva tri slučaja poslužena su im crvena italijanska vina iz berbe 2013. Neke cene bile su prave, a neke lažne, a sve su bile u rasponu od 10 EUR do 70 EUR po boci.
Istraživači su utvrdili da su akteri slepe degustacije drastično pogrešno procenili jeftinija crvena vina – onim vinima za koja im je saopšteno da koštaju četiri puta više od stvarne cene dali su više ocene i nazvali ih prijatnijim za piće u odnosu na vina iz iste klase za koja su im rekli da koštaju skromnih desetak evra po boci. Zanimljiv detalj eksperimenta je i taj da ovog efekta nije bilo kada je cena skupog vina umanjena četiri puta.
Ovaj veoma zanimljiv eksperiment pretrpeo je i značajne kritike vinskih stručnjaka, koji su istakli da je činjenica da su degustatori vinski laici znatno uticala na njihovu percepciju vina. Džejn Mekvilti, vinski kritičar Tajmsa, navela je da je degustiranje vina kompleksan posao koji se uči godinama i da su vedra, voćna vina sa manjom cenom “prevarila” neiskusne učesnike eksperimenta koji bi i inače dali veće ocene takvim vinima, savršenim izborom za, uslovno rečeno, početnike u vinskom hobiju.
– Ne čudi to što je voćni, jednostavni Montepulciano d’Abruzzo ocenjen bolje nego stroga bordovska kupaža – napisala je Džejn Mekvilti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.