Šta treba da zna malo dete o novcu, a kako treba da se ponaša tinejdžer

Podučavanje dece o vrednosti novca je važan deo njihovog odrastanja i može im pomoći da razviju zdrave finansijske navike. Pravi trenutak je kada dete pokaže interesovanje i kada možete objasniti finansijske koncepte na način koji je prilagođen njihovom uzrastu. Postepeno ih uvodite u ove teme, omogućavajući im da donose male odluke i učine greške na kojima će učiti.

Pitanje novca, trošenja i vrednosti često nije osnova vaspitanja, ali jeste nešto što može kasnije da bude briga ili teret za roditelje. Ako ne naučite dete da vrednuje i ceni novac, može da bude suočeno sa nerealnim odnosom i očekivanjima. Svakako odnos prema novcu roditelji treba da oboje pre svega ličnim primerom, a za prve lekcije treba početi najbolje onda kada samo dete pokaže interesovanje.

1. Uključite ih u svakodnevne finansijske odluke

Kada idete u prodavnicu, objasnite im razlike u cenama i zašto birate jedan proizvod u odnosu na drugi.
Dajte im priliku da pomognu u odlučivanju koliko ćete potrošiti na određene stvari, npr. igračke ili grickalice, i objasnite zašto je važno budžetiranje.

2. Davanje džeparca

Davanje džeparca u zamenu za obavljene zadatke može im pomoći da razumeju da novac dolazi iz rada, a ne „iz vazduha”.
Naučite ih da rasporede džeparac na tri dela: trošenje, štednja i doniranje. Tako će se od malih nogu upoznati sa konceptom odgovornog trošenja i planiranja.

3. Štedna kasica ili bankovni račun

Motivisanje dece da štede za veće želje, poput igračke ili posebnog iskustva, uči ih strpljenju i postavljanju ciljeva.
Kasnije im možete otvoriti dečiji štedni račun da se upoznaju s bankarskim sistemom.

4. Igre sa novcem

Igre poput Monopola ili drugih društvenih igara koje simuliraju finansijske odluke mogu biti zabavan način da deca nauče kako novac funkcioniše, bez stvarnih posledica.

Postoji mnogo aplikacija i igara prilagođenih deci koje ih uče osnovnim finansijskim konceptima.

5. Objašnjenje koncepta troška

Objasnite im koliko stvari koštaju u odnosu na ono što vi zarađujete. Na primer, koliko sati rada treba za kupovinu određene igračke ili odlazak na izlet.

Deca često misle da novac dolazi lako, pa ih ovakva poređenja mogu podstaći da razmišljaju o vrednosti rada.

6. Postavite realna očekivanja

Ako dete traži skupe stvari, razgovarajte s njim o vašem budžetu. Tako ćete ga naučiti kako da proceni svoje želje i prioritete.
Dajte im do znanja da nije sve dostupno odmah i da treba planirati i štedeti za veće želje.

7. Uključivanje u doniranje

Pokažite im koliko je važno deliti i pomagati onima koji imaju manje. Ovo ih uči da cene ono što imaju, ali i da shvate kako mogu doprineti zajednici.

Kombinovanjem ovih metoda, važno je biti dosledan i prilagoditi lekcije uzrastu deteta.

Pravi trenutak za uključivanje deteta u finansijske odluke zavisi od njegovog uzrasta, zrelosti i interesovanja. Evo nekoliko smernica o tome kako i kada ih možete uvoditi u različite aspekte finansijskih odluka:

1. Predškolski uzrast (3-5 godina)

Osnovni koncepti: U ovom uzrastu, deca mogu početi da uče osnovne pojmove poput novca, kupovine i razmene. Možete im pokazati da novac služi za kupovinu stvari i uvesti ih u jednostavne igre gde „plaćaju” za male igračke ili hranu.

Kasica za štednju: Dajte im kasicu u koju mogu ubacivati novčiće kako bi vizualno razumeli štednju.

2. Rani školski uzrast (6-8 godina)

Džeparac: Ovo je dobro vreme da počnete davati mali džeparac. Objasnite im da će morati da upravljaju svojim novcem, i podstaknite ih da štede za nešto što žele.

Izbori u prodavnici: Možete ih pitati šta misle o cenama nekih proizvoda u prodavnici i dati im mali zadatak, poput izbora između dva proizvoda s ograničenim budžetom.

3. Srednji školski uzrast (9-12 godina)

Planiranje i štednja: U ovom uzrastu deca već mogu da razumeju koncept planiranja i postavljanja ciljeva. Podstaknite ih da planiraju kupovinu veće stvari, kao što su igračke, i da štede novac za to.

Osnovni budžet: Pokažite im kako vi pravite osnovni budžet kod kuće, ali na način prilagođen njihovom uzrastu. Na primer, možete im objasniti kako planirate novac za hranu, račune i zabavu.

4. Adolescencija (13-18 godina)

Uključivanje u veće odluke: Kako dete ulazi u tinejdžerske godine, može biti uključeno u veće finansijske odluke. Na primer, možete zajedno planirati letovanja, izlete ili kupovinu tehnike, pri čemu će dete pomoći u odlučivanju na osnovu budžeta.

Rad i zarađivanje: Ako je moguće, podstaknite dete da zaradi džeparac kroz male poslove u kući ili okruženju. Ovo im pomaže da razviju svest o tome kako se novac zarađuje i troši.

Štedni računi i investicije: Možete im otvoriti štedni račun i objasniti im osnovne pojmove o bankama, kamatama i dugoročnom planiranju. Tinejdžeri mogu početi da uče i o osnovama investiranja kroz edukativne razgovore ili simulacije.

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.