VRŠAC – Na današnji dan pre 168 godina poćela je sa radom prva pruga u Banatu. Voz je kretao iz Oravice na banatskim planinama i preko Jasenova, Crvene Crkve i Bele Crkva stizao u luku Bazijaš na Dunavu.
Prvi voz kroz naše predela prošao je 20. avgusta 1854, 25 godina od otvaranja prve železničke pruge Liverpul – Mančester. Prva banatska pruga pošla je iz Oravice i preko Jasenova i Bele Crkve stizala u luku Bazijaš na Dunavu.
U Jasenovu je napravljena prva železnička stanica u nas. Krajem XIX i početkom XX veka u Banatu je bilo 2113 km železničke mreže. Od tog dela preko 950 km prolazilo je kroz naš deo Banata. Banatskim prugama prolazili su mnogi vozovi.
Pored običnih putničkih vozova, bilo je i brzih i expresnih linija, kao ona koja je počela da saobraća 1861. g. Keleti Expres na liniji: Beč-Budimpešta-Kikinda-Temišvar-Vršac-Jasenovo-Bazijaš. 1878.g. orijentalana expresna linija od Beča do Oršave, već 1883.g. čuveni Orijent Expres na liniji Bulonj-Pariz-Budimpešta-Kikinda-Bukurešt-preko Varne trajektom išao do Instambula, Bukurešt – Beograd…
Železničke stanice bile su mesto gde se odvijao bogat društveni život, bile su uvek čiste, lepo okrečene i obojene, sa ružama i drugim cvećem u obrađenoj bašti, sa visećim korpama i saksijama na peronu, metalnim ogradama. Stanice su bile oličenje reda, lepog ponašanja, mesto dostojno društvenog života. Vozovi su onda donosili poštu, njima su stizale vreće sa pismima, novine, ljudi…
I danas neke od njih svojim izgledom skreću pažnju na sebe. One su svojevrsni svedoci vremena. Svaka od njh je priča za sebe, iako ih povezuju banatske pruge. Danas na banatskim prugama saobraća malo vozova. U našem delu Banata u funkciji su pruge: Vršac – Pančevo – Beograd, Kikinda – Zrenjanin – Pančevo.
Vozovi ne voze po redu vožnje zbog nedostatka lokomotiva i kompozicija, mnoge pruge su ukinute zbog nerantabilnosti. Poslednja koja je skinuta ove godine je Vršac – Zrenjanin fabrika. Nažalost neke stanice se urušavaju same od sebe, pružni prelazi su devastirani a sakupljači sekundarnih sirovina nemilosrdno skidaju šine, signalne uređaje i sve što mogu.
Iako pruge zarasle u travu i banatsku zemlju te zapuštene stanice plene pažnju svojom lepotom. Danas neke od njih služe za snimanje filmova i televizijskih serija. Na pruzi Vršac – Pančevo saobraća od 2010. godine nova ruska motorna garnitura, koja svojim izgledom pleni pažnju putnika, meštana kroz čija mesta prolazi i samih železničara. Železničari veruju da će “ mali Rus “ kako ga od milja zovu, vratiti putnike i da će banatskim prugama još dugu vozovi voziti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.