Obuća za volanom: Kako zakon u Srbiji reguliše nošenje papuča i sandala u saobraćaju?

Kada dolazi leto i topliji dani, mnogi od nas posežu za letnjom i udobnijom obućom.

Sezonska promena garderobe je nešto što radimo nekoliko puta godišnje. Žene, posebno, vole da nose sandale, japanke ili drugu laganiju vrstu obuće tokom leta. Međutim, postoji jedno pitanje koje većina ne zna odgovor – da li je vožnja u takvoj obući zabranjena, i kolike su kazne? U Zakonu o bezbednosti u saobraćaju (ZOBS) ne postoje odredbe koje se direktno odnose na vrstu obuće koju treba nositi za volanom.

Iako mnogi vozači veruju da je vožnja u papučama ili štiklama zabranjena, zakon ne pruža jasne smernice o tome. Međutim, vozači u papučama mogu biti kažnjeni u slučaju saobraćajnih nezgoda, ali kazna se zasniva samo na slobodnoj proceni policajca.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, objasnio je da vožnja u papučama nije zabranjena, ali vozači će biti odgovorni ukoliko izazovu saobraćajnu nezgodu zbog obuće koja je zapela za pedalu gasa, na primer. Stručnjaci takođe upozoravaju da vožnja u neadekvatnoj obući ili bez obuće može ugroziti bezbednost vozača i drugih učesnika u saobraćaju. Preporučuje se da se ne vozi u obući koja ne pruža dovoljan osećaj kontrole nad papučicama. Papuče posebno mogu skliznuti sa noge i skrenuti pažnju vozača sa puta. Profesionalnim vozačima se često izriču kazne od 50.000 dinara.

Foto: Freepik

Taksisti, na primer, ne smeju nositi sandale i papuče zbog bezbednosti, ali ni šortseve i majice na bretele zbog kulturnih razloga. Ovo je regulisano i odlukom o taksi prevozu, kao i internim pravilnicima.

U nekim drugim zemljama postoje zakonske regulative koje se odnose na vožnju u papučama. Na primer, u Španiji, Portugaliji i Velikoj Britaniji strogo je zabranjeno voziti u neadekvatnoj obući. U Grčkoj je predviđena novčana kazna od 50 evra i oduzimanje vozačke dozvole na mesec dana za vožnju u papučama. U Španiji se kazna za isti prekršaj kreće od 80 evra, a u Velikoj Britaniji može iznositi i preko 500 funti, zavisno od procene policijskog službenika i vrste obuće koju nosite. Istraživanje sprovedeno u Engleskoj je čak pokazalo da je vožnja u japanakama odgovorna za više od 1,4 miliona saobraćajnih udesa godišnje. Stručnjaci su izračunali da je vožnja u japanakama čak opasnija od vožnje u cipelama sa visokom potpeticom, jer je potrebno više vremena da se noga prebaci sa gasa na kočnicu, a pritisak na pedale je manji. Takođe, istraživanja su pokazala da jedan od deset vozača priznaje da im je japanak skliznuo ispod papučice u poslednjem trenutku, izbegavajući tako potencijalnu nesreću.

Iako zakoni i propisi u Srbiji ne eksplicitno zabranjuju vožnju u određenoj vrsti obuće, važno je imati na umu da vožnja u neadekvatnoj obući može imati negativan uticaj na bezbednost i sposobnost upravljanja vozilom. Preporučuje se da vozači biraju udobnu i sigurnu obuću koja im omogućava dobar osećaj pedala i pouzdanu kontrolu nad vozilom. Uvek je bolje biti na sigurnoj strani i izabrati obuću koja ne ometa vozačke sposobnosti i ne stvara potencijalne opasnosti na putu.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.