Novi Sad uskoro grad sa šest mostova

NOVI SAD – Na današnji dan, pre 24 godine srušen je Žeželjev most, jedan od najznačajnijih simbola Novog Sada. 

Tog 26. aprila 1999. godine, avijacija NATO-a srušila je drumsko-železnički  Žeželjev most, koji je već bio oštećen tokom tri napada prethodnih dana. Time je Novi Sad ostao bez poslednjeg od tri mosta na Dunavu.

Na drugu, sremsku stranu grada, Novosađani su godinama posle NATO agresije preko Dunava prelazili pontonskim mostom, skelom, brodićima i čamcima.

Žeželjev most bio je među četiri najveća dela arhitekture i jedinstven u svetu po sistemu kojim je građen – građen je od prenapregnutog betona. Originalni most dužine 377 metara je građen od 1957. godine do 1961., dok su istražni radovi počeli još 1955. godine.

Otvoren je 1961. godine i dobio je naziv „Most bratstva i jedinstva“, ali taj naziv nikad nije bio zvanično prihvaćen. Novosađani, a kasnije i svi drugi su ga uvek zvali po imenu njegovog projektanta, Branka Žeželja.

Prvog septembra 2018. godine, otvoren je novi Žeželjev most.

Novi Most je čelične konstrukcije, nalazi se na pet stubova, dugačak je 474 metra, a 31.45 metara je širok. Puna cena mosta je 54 miliona evra, a finansiran je od strane Evropske unije, Republike Srbije, pokrajinske administracije i Grada Novog Sada.

Izgradnjom novog Žeželjevog mosta u Novom Sadu omogućeno je i železničko povezivanje Beograda i Budimpešte (preko Novog Sada) brzim vozom.

Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 kilometara na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.  Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3.5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 kilometara na sat.

Takođe, tu su i dve pešačke staze širine 2.5 metra.

U klasi je železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski  je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona. Most je rađen prema evropskim standardima i tehničkim uslovima nemačkih železnica.

Projektovan vek trajanja je 100 godina, s tim što takvi mostovi traju mnogo duže.

Vizija i posvećenost ljudi koji vode Novi Sad, kao i želja da Novosađanima učine život u gradu koji konstantno raste, razvija se i napreduje, boljim i sigurnijim, učinila je da grad bez ijednog mosta, postane za samo nekoliko godina grad sa šest mostova.

 

Foto: Vojvodina uživo

Četvrti most – nastavak Bulevara Evrope

Novi Sad bi za dve i po godine trebalo da dobije novi, četvrti most preko Dunava, a na sremskoj strani grada uveliko su u toku pripremni radovi na gradnji pomoćne konstrukcije potrebne za izgradnju stubova mosta.

Četvrti most preko Dunava se gradi u nastavku Bulevara Evrope, preko Šodroša, i spaja Novi Sad sa Sremskom Kamenicom.

Novi most preko Dunava je tzv. ekstrados most, dužine 880 metara čija je glavna uloga da rastereti postojeće mostove preko Dunava u gradu. Ekstrados most je hibridna struktura betonskog segmentnog mosta sa kutijastim profilima i mosta sa kosim zategama.

Foto: JP Urbanizam

Novi, za sada nazvani četvrti most, će krenuti da se se diže iznad nivoa terena pre kružnog toka na kojem se ovaj bulevar ukršta sa Bulevarom patrijarha Pavla i Bulevarom cara Lazara. Dalje most na stubovima nastavlja preko novog kružnog toka sa Heroja Pinkija i potom kod Šodroša prelazi Dunav i završava se na obilaznici u Sremskoj Kamenici.

Peti most – nastavak Fruškogorskog koridora

Radovi na novom mostu preko Dunava, drugom po veličini infrastrukturnom projektu na trasi Fruškogorskog koridora su uveliko u toku – kako napreduju radovi pogledajte u videu.

Most je projektovane dužine od 1.765 metara, na trasi Fruškogorskog koridora, i deo je brze saobraćajnice sa četiri saobraćajne trake od 47.7 kilometara koja će povezati Novi Sad i Rumu, kao i sadašnje i najavljene autoputeve Beograd-Subotica, Beograd – Zagreb, Novi Sad – Zrenjanin – Beograd i Ruma – Šabac.

Foto: Vojvodina uživo

Nakon izgradnje, novi tranzitni most biće najbrža veza između auto-puteva E70 i E75, koji će rasteretiti saobraćaj kroz najveći grad u Vojvodini. Tačnije, most će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina, te će preko njega ići sav teretni saobraćaj sa istoka i severa prema Sremu i dalje ka zapadnoj Srbiji i BiH, ukoliko mu odredište nije sam Novi Sad.

Pešačko-biciklistički most

Novi pešačko biciklistički most planiran je da bude izgrađen sa stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa, koji će sa sremske strane voditi u tunel ispod nivoa same tvrđave.

Foto: Grad Novi Sad

Konstrukcija duga 450 i široka 12 metara biće povezana sa tunelom iz kog će posetioci liftom moći da se prevezu do platoa na Petrovaradinskoj tvrđavi. Mostu će se sa bačke strane pristupati sa lokacije smeštene na raskršću Bulevara cara Lazara sa Kejom žrtava racije i Sunčanim kejom, a sa petrovaradinske strane most će preći preko Dunavskog bedema i „ući“ u tunel koji će voditi do lifta.

Foto: Grad Novi Sad

Planirano je da izgradnja počne tokom 2023. godine.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.