Najbrži vozovi na svetu su vozovi koji koriste magnetnu levitaciju (maglev) i mogu da postignu brzine do preko 600 kilometara na sat.
Maglev je tehnologija koja omogućava vozovima da lebde iznad šina, bez fizičkog kontakta sa njima, putem primene magnetskih sila. Vozovi koji koriste maglev tehnologiju mogu da postignu veće brzine u odnosu na konvencionalne železničke sisteme, zbog smanjenog trenja i otpora vazduha. Maglev tehnologija se uglavnom koristi u komercijalne svrhe, kao način brzog i efikasnog prevoza putnika u gradovima ili između gradova.
Trenutno postoje dve maglev linije u svetu: Šangajski Maglev u Kini i JR-Maglev u Japanu. Maglev tehnologija se takođe razvija i testira u drugim zemljama, a očekuje se da će u budućnosti postati sve popularnija kao način transporta.
Šangajski Maglev je prva komercijalna maglev linija na svetu, koja povezuje Međunarodni aerodrom Pudong u Šangaju i gradsko jezgro. Vozovi koji se koriste na ovoj liniji postižu maksimalnu brzinu od 430 kilometara na sat, što ih čini jednim od najbržih vozova na svetu. Putovanje između aerodroma i grada (30,5km) traje samo 7-8 minuta, što je znatno brže u odnosu na tradicionalne vozove ili automobile. Linija je puštena u rad 2004. godine i od tada je postala popularan način prevoza putnika u Šangaju.
JR-Maglev je maglev linija u Japanu koja povezuje gradove Tokio i Nagoja. Ova linija se trenutno nalazi u fazi testiranja i razvoja, ali je već postigla impresivne brzine. U aprilu 2015. godine, voz na ovoj liniji postavio je svetski rekord za najveću brzinu vozova na levitaciji, kada je postigao brzinu od 603 kilometara na sat. JR-Maglev koristi tehnologiju superprovodljivih magneta koji omogućavaju vozovima da lebde iznad šina i putuju brzinama koje su mnogo veće u odnosu na konvencionalne železničke sisteme. Planovi za JR-Maglev uključuju produženje linije do Osake, kao i dalji razvoj maglev tehnologije u Japanu.
Troškovi izgradnje maglev infrastrukture
Troškovi izgradnje maglev infrastrukture mogu biti veoma visoki, jer zahtevaju specijalizovane materijale i visokotehnološku opremu. Izgradnja maglev sistema uključuje nekoliko glavnih komponenti, uključujući tračnice, lokomotive, stanicu za napajanje, signalizaciju i kontrolne sisteme, kao i pripadajuću infrastrukturu za održavanje i upravljanje sistemom.
Prema nekim procenama, izgradnja maglev linije u proseku košta oko 50-100 miliona dolara po kilometru. Međutim, ovi troškovi mogu biti veći u zavisnosti od različitih faktora, kao što su teren, klimatski uslovi, regulative i građevinski zahtevi.
Ipak, uprkos visokim troškovima izgradnje, maglev tehnologija može biti isplativa dugoročno gledano, jer se maglev vozovi kreću brže i efikasnije od drugih vidova transporta, što može dovesti do manjih troškova za prevoznike i putnike. Takođe, maglev tehnologija je čista i ekološki prihvatljiva, što može pomoći u smanjenju troškova za životnu sredinu i doprineti održivijem načinu transporta.
Troškovi izgradnje Šangajskog Magleva iznosili su oko 10 milijardi juana (oko 1,5 milijardi dolara). Ovo uključuje troškove za izgradnju šina, lokomotiva, stanica, sistema za napajanje i druge pripadajuće infrastrukture.
Osim troškova izgradnje, postoji i održavanje i operativni troškovi. Prema nekim procenama, troškovi održavanja i rada linije iznose oko 100 miliona juana (oko 15,2 miliona dolara) godišnje.
Izgradnja jednog kilometra JR-Magleva košta oko 100 miliona dolara.
Projekat izgradnje JR-Magleva je započeo još 1960-ih godina, a prva linija bi trebala biti izgrađena između Tokija i Nagoje, dužine oko 286 kilometara. Procenjeno je da će izgradnja ove linije koštati oko 80 milijardi dolara, što je vrlo visok iznos. Međutim, očekuje se da će ovaj sistem imati veliki uticaj na privredu i turizam u Japanu, kao i na smanjenje gužvi na putevima i zagađenja vazduha.
Uz to, postoji i plan za produžetak JR-Magleva između Nagoje i Osake, što bi dodatno povećalo troškove. Međutim, to bi takođe omogućilo putovanje između Tokija i Osake za manje od sat vremena, što bi bilo vrlo atraktivno za putnike i poslovne ljude.
Ukratko, iako su troškovi izgradnje JR-Magleva vrlo visoki, očekuje se da će ovaj sistem imati veliku vrednost za Japan i njegovu ekonomiju u budućnosti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.