Ako počnete da zevate dok ste za volanom, ispravite se na sedištu i usredsredite pažnju na saobraćaj jer čak i najmanji mikrosan može da prouzrokuje fatalnu nesreću. Svake godine stotine ljudi izgubi život u saobraćaju na taj način.
Mikrosan je veoma kratak period sna koji se meri u sekundama, tvrde stručnjaci.
Ako vozite 100 kilometara na sat i zatvorite oči na samo dve sekunde, proći ćete tako 56 metara, poručuje nemačka agencija za inspekciju sigurnosti, TÜV.
Ako vam se oči sklapaju, a glava klone i onda se naglo trznete… ako ste iskusili nešto od toga, verovatno ste već bili u mikrosnu.
Važno je obratiti pažnju na znakove koje vam šalje telo da biste izbegli to stanje koje u toku vožnje može da bude opasno po život.
Znaci upozorenja su često zevanje, trljanje očiju, iznenadna drhtavica ili učestalo vrpoljenje na sedištu. Stručnjaci upozoravaju da su to poslednji znaci nakon kojih bi trebalo da se zaustavite i odremate pre nego što nastavite s vožnjom. Preporuka je da napravite pauzu od 10 do 20 minuta.
Rizik od mikrosna je veći kada vozite u vreme koje nije u skladu s bioritmom vašeg tela. Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet sati ujutru i oko dva sata popodne.
Taj period umora ipak nije isti za sve ljude, pa je zato važno poznavati sopstveni bioritam i ne upravljati vozilom kada osetite umor. Neki ljudi se osećaju umornije uveče, a nekima ujutru treba više vremena da se razbude.
Ranoranioci koji lako ustaju iz kreveta i od jutra se osećaju odmorno i energično, najčešće budu pospaniji popodne i uveče. Takvima se preporuča da popodne odu u šetnju kako bi bili na svežem vazduhu prie nego što sednu za volan.
S druge strane, noćnim pticama je teže da se razbude ujutru, ali osećaju više energije popodne. Ako ste u ovoj grupi, obezbedite ujutru dovoljno vremena da se razbudite kako biste bili oprezniji i bistriji kada sednete za volan.
I oni koji svakodnevno putuju na posao izloženi su riziku od mikrosna.
Svako jutro upravljaju vozilom nedugo nakon što su se probudili i opet na kraju radnog dana. Smatra se da je nivo koncentracije i opreza veoma nizak kada se ljudi vraćaju sa posla i to je jedno od najgorih perida za upravljanje vozilom.
Statistike iz Nemačke ukazuju na to da se većina nesreća prouzrokovanih umorom događa između šest i osam ujutru i između dva i četiri popodne.
Bez obzira na to koje je doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti. Umor smanjuje nivo koncentracije, ali i mogućnost brze reakcije.
Takođe, važno je zapamtiti da vozači uopšteno često precenjuju svoje mogućnosti.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.