Vrednost izvoza organske hrane iz Srbije skočila je čak 30 puta, sa dva miliona evra u 2012. godini na 60 miliona evra u pandemijskoj 2021.
Kada bi se ceo sektor organske proizvodnje Srbije uporedio sa funkcionisanjem preduzeća, bez preterivanja bi se moglo reći da je domaća organska proizvodnja uspešna startap kompanija srpskog agrara i da po brzini rasta može da se uporedi sa IT sektorom, ističe Dimitrije Ivanović, rukovodilac Službe za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.
– Organska proizvodanja u Srbiji raste neverovatnom brzinom. Od 2012. godine kada je bilo dva miliona evra izvoza, sledi eksponencijalni rast na 60 miliona u 2021. godini, a uskoro očekujemo i najnovijije rezultate za prošlu godinu – kaže Ivanović.
Interesovanje za srpske organske proizvode u svetu raste. O tome svedoči i oko 400 unapred zakazanih poslovnih sastanaka domaćih proizvođača sa potencijalnim ino-partnerima na predstojećem Međunarodnom specijalizovanom sajmu organske hrane BIOFACH 2023, koji će biti održan u nemačkom gradu Nirnbergu od 14. do 17. februara. Na njemu će učestvovati 12 srpskih kompanija u organizaciji PKS i Razvojne agencije Srbije, a u saradnji sa Švajcarskim programom za promociju izvoza (SIPPO) i Nacionalnom asocijacijom za organsku proizvodnju „Serbia organica“.
Uspeh i prepoznatljivost srpskih proizvođača organske hrane dolazi iz činjenice da pre svakog nastupa PKS organizuje stručne seminare kako bi ih upoznala sa najnovijim tendencijama u svetu marketinga, prodaje i razvoja poslovanja.
Brzina kojom se danas dešavaju promene u svetu ne ostavlja ni u sektoru organske proizvodnje i prodaje mnogo vremena za gubljenje pa se sastanci i prezentacije proizvoda dešavaju unutar svega nekoliko minuta.
– Kompanije koje prodaju svoje proizvode na tržištu proteklih 20-30 godina, počeli su u vreme kada je tržište bilo u povoju i nije bilo mnogo konkurencije. Ali, tri decenije kasnije, konkurencija dolazi iz „svake garaže“ i svakog grada – kaže Peter Bruner, stručnjak za marketing i prodaju SIPPO-a.
On napominje da nema više starih tehnika prodaje, poput dugačkih pisama i mejlova, poziva ili prodaje „od vrata do vrata“ jer niko više nema vremena za duge sastanke i analize i zato je važno naučiti privrednike kako kreirati kratke poruke za potencijalne klijente.
– Pičing (pitch – predstavljanje) mora biti kratak, od dve sekunde do najduže pet minuta. Čak i video od jednog minut je već predug – objašnjava Bruner.
Nužno je, ukazuje, adaptirati se savremenim trendovima i podseća na propast velikih kompanija, poput Kodaka, koji nisu pratili i prihvatili moderna dostignuća tog vremena.
Preduzeće „Drenovac“ iz Arilja je pre 13 godina pokrenulo proizvodnju liofilizovanog voća, znatno pre brojnih firmi iz Evrope i sveta koje se sada bave tim poslom. Danas je ariljska firma uspešna porodična kompanija koja proizvodi oko 100 tona liofilizovanog voća godišnje, od malina do kajsija, kao i drugog duboko smrznutog voća. Na sajmu organske hrane u Dizeldorfu nastupiće peti put, kaže Aleksandar Obradović, menadžer marketinga i prodaje u „Drenovcu“. Navodi da su uz podršku PKS, preduzeća učesnice ovog sajma u Nemačkoj došle od 500.000 evra dogovorenih poslova pre pet godina, do pet miliona evra ugovorenih izvoznih poslova koliko je bilo na prošlogodišnjoj manifestaciji u Nirnbergu.
Vrednost tržišta organskih proizvoda iznosila je 2020. godine u svetu oko 126 milijardi evra. U svetu je 1999. godine bilo oko 200.000 proizvođača organske hrane dok je ta cifra pre dve godine iznosila 3,4 miliona. Srbija beleži cifru od 7.000 proizvođača organske hrane, kažu u Službi za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.