Zauvek je otišla Goranka Matić, fotografkinja nadnacionalnog kulturnog značaja

BEOGRAD – Nakon kraće bolesti, jutros je u 76. godini u Beogradu, preminula čuvena fotografkinja Goranka Matić.

Od samih početaka, osamdesetih godina prošlog veka, njen rad paralelno se odvijao u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije.

Dvostrukost unutar njenog profesionalnog angažmana – kao, s jedne strane, novinskog hroničara muzičkih i likovnih a kasnije i političkih događaja i, sa druge, posvećenog umetničkog fotografa, doprinele su kompleksnom autorskom opusu koji se najprimerenije može sagledati kroz prizmu žanrovskih podela.

Iako su se teme i žanrovi razlikovali u zavisnosti od angažmana ali i prirode interesovanja, to nije uticalo na kreativnu poziciju Matićeve već, upravo suprotno, na ujednačavanje vizuelnog i semantičkog pristupa, koji se ogleda pre svega u jednako jasnoj autorskoj koncentrisanosti kako na ljude tako i na događaje i situacije.

Goranka Matić rođena je 1949. godine u Mariboru u Sloveniji. Završila je studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu.

Fotografijom se aktivno bavi od 1980. godine, a profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks, zatim Startu, Svijetu i dr. Njene fotografije izlazile su u gotovo svim vodećim časopisima bivše Jugoslavije (Duga, Politika, Omladinske novine, Beorama, Ritam, Liberation, Polet, (New)Moment, Delo…).

Bila je urednica fotografije u nedeljniku Vreme  (1990–2006), u dnevnom listu Politika (2006–2010) i na Radio-televiziji Srbije (2011–2015).

Tokom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta nazvanog novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda, Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr.

Pored toga, njen fotografski opus sadrži i portrete umetnika, pisaca, reditelja, glumaca, ljudi sa umetničke i kulturne scene, ali i političara, snimljenih za izborne i razne druge vrste kampanja.

Autorka je brojnih fotografija sa društveno-političkim temama nastalih tokom turbulentnih devedesetih. Predavala je na Fakultetu političkih nauka i Fakultetu za medije i komunikaciju u Beogradu, foto-žurnalizam i dokumentarna fotografija.

Prva je žena fotograf član foto-sekcije ULUPUDS-a i dobitnica je brojnih nagrada.

Posećamo vas na intervju povodom njene retrospektivne izložbe „ Iskustvo u gužvi“ koja je nedavno održana u Salonu Narodnog muzeja Zrenjanin.

 

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još: