Agresija na Jugoslaviju izazvala je mnoge kontraverze, a jedna od njih je savakako (ne)angažovanje u sukobu borbenih helikoptera Apač.
Naveliko hvaljeni američki borbeni helikopteri „Apač“ nikada zvanično nisu delovali u agresiji NATO pakta 1999. godine na Jugoslaviju. Iako nisu imali borbene misije protiv VJ, Američka komanda je tada potvrdila pad i gubitak dve ove letelice, u kojima je bilo i poginulih pilota…
Šta je zapravo Apač?
Apač je glavni američki borbeni hilikopter, a koriste ga i mnogobrojne članice NATO pakta. Nastao je 1980-tih godina, a prvu borbenu premijeru imao je u prvom Zalivskom ratu (Pustinjska oluja) protiv Iračke armije. Zamišljen je da brzo i efikasno uništava oklopne jedinice i vozila protivnika. Na vrhuncu Hladnog rata u njega su ulagane ogromne nade da može da zaustavi jedinice Varšavskog pakta ukoliko bi one izvršile napad na zapadnu Evropu.
Poseduje top od 23 milimetra, do deset vođenih projektila „Helfajer“ i nevođena raketna zrna „Hidra“.
Agresija na Jugoslaviju 1999. godine.
Polovinom aprila na aerodrom Rinas nedaleko od Tirane dopremljena su 24 ovakva helikoptera, zatim 23 transportna helikoptera tipa „Blek houk“ i „Činuk“. Ova flotila nazvana je „Jastreb“ i da bi bila dopremljena do Rinasa transportnim avionima, bilo je potrebno 115 letova(!)
Poučeni više nego uspešnim iskustvom u „Pustinjskoj oluji“, Apači su trebali da izvrše napade po kolonama i vozilima VJ na Kosmetu. Jedan od ciljeva im je bio i eliminisanje artiljerije, radara i komandnih centara VJ. Ali ovi helikopteri nikada nisu prešli državnu granicu niti izvršili dejstvo, iako su rakete „Helfajer“ imale domet od 10 kilometara…
Američko opravdanje
Amerikanci su tvrdili da do dejstva nije došlo zbog logističkih problema i loše infrastrukture na aerodromu Rinas. Spominjani su i loši vremenski uslovi.
Ipak dva ovakva helikoptera su uništena prilikom pada. Jedan pad dogodio se krajem aprila, a drugi petog maja kada ginu dva pilota. NATO je zvanično potvrdio pad i pogibiju pilota, navodno usled tehničkog kvara…
Sa druge strane VJ je tvrdila da su ta dva helikoptera pogođena sa zemlje, nekoliko kilometara od granice, u Albanskoj teritoriji. Za to su postojala i mnogobrojna svedočenja. Tadašnji komadant Prištinskog korpusa, Vladimir Lazarević, odlikovao je vojnike zaslužne za obaranje.
Istina ili mit
Za nedelovanje Apača prilikom agresije postoji i jedna pomalo neverovatna verzija priče.
Naime po ovoj verziji avioni Jugoslovenske Vojske „Galeb G4“ koji su poleteli sa aerodroma nedaleko od Podgorice, su u niskom letu, dolazeći iz pravca Jadranskog mora, bombardovali aerodrom Rinas, i na zemlji uništili određen broj Apača i Blek Houk helikoptera. Ovu pomalo neverovatnu priču NATO nije nikada potvrdio, ali ni demantovao. Ipak ono što je zanimljivo, i ovoj priči daje određen kredibilitet, je to da su Amerikanci u narednim godinama objavljivali da su pojedini helikopteri tipa Apač padali i bili uništeni prilikom vežbi, obuka i rutinskih letova. A to su uglavnom bili helikopteri koji su bili stacionirani na Rinasu…
Bilo kako bilo, jedan od uspeha VJ upravo je bilo to što ovi helikopteri nisu učestvovali u sukobu, jer su ipak respektabilni protivnik.
Da li NATO nije hteo da ih koristi zbog logistike, straha od Srpske PVO, ili su jednostavno bili desetkovani napadom na aerodrom Rinas, ostaće još dugo pitanje bez odgovora…
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.