Sa prvim znacima proleća, većina vozača se aktivira na svojim dvotočkašima, pa se može reći da je sezona motocikala počela
Na početku moto sezone, potrebno je malo strpljenja, vežbe i posebno obraćanje pažnje pri vožnji, a sajt Polovni automobili navodi i zašto.
Zarđale veštine motocikliste
Šta je rešenje? Mora se raditi na „uvozavanju“. Bez obzira koliko imate iskustva na dva točka, potrebno je da odvojite par sati nedeljno i provežbate osnove na praznom parkingu ili poligonu.
Dok vozite „osmicu“ u oba smera vežbate prolazak kroz krivine, vraćate osećaj kretanja u nagibu i adaptirate telo na motocikl.
Slalomom vežbate izbegavanje prepreka u vidu automobila, rupa, rizle na putu i sve ono što će pokušati da vas obori.
Naglo kočenje je još jedna bitna tehnika koja će vam pomoći da maksimalno skratite put kočenja, a da vam prednji točak ne prokliza (i tako dovede do pada). Kočenje vežbajte prvo na manjim brzinama, od 20km/h, pa postepeno povećavajte kako se budete osećali sigurnije. Ako vam je motocikl opremljen ABS-om, to može biti olakšavajuće, ali vozač je ipak uvek glavni faktor bezbednosti.
Asfalt, prljav i hladan
U toku zime na asfaltu se akumulira prljavština. Ne samo da ta prljavština čini automobile i motocikle prljavim, već u slučaju motocikala, doprinosi i riziku od nesreće.
Tu su masnoće od curenja antifriza i ulja, blato, rizla, so… Sve što kiša ili komunalne službe nisu uspele da uklone. Na takvim podlogama prijanjanje gume je lošije. Motociklisti posebno moraju biti oprezni pri kočenju pred „ležeće policajce,“ pešačke prelaze i zaustavne linije na raskrnicama, koje mogu biti klizave. Zapamtite da su prljavštine često akumulirane u uvalama asfalta, poput fleka. Otuda se dešava da čak i nakon linearnog kočenja, točak u nekom trenutku izgubi prijanjanje.
Van grada, na primer Avala, mogu se sakriti i “zamke” u vidu rizle koja je zaostala u krivinama, a koja se obično nalazi na sredini kolovozne trake. Zapamtite i da se u toku zime „otvaraju“ rupe, koje vas mogu iznenaditi jer poslednji put kada ste prošli nisu postojale, te ih ne očekujete. Rupa se otvara tako što tokom zime voda prodre u put i zaledi se u toku noći. Kada se led otopi, ostane prazan prostor u koji put slegne i otvori se na površini u vidu rupe.
Zato nikada nemojte voziti pod pretpostavkom da je u krivini sve kako treba. Planirajte svaku krivinu, svako kočenje. Pripremite se za krivinu, tako što u istu uđete sporije i tek kada budete imali kompletnu preglednost krivine, prepustite se uživanju.
Temperatura
Kako temperatura utiče na bezbednost? Tokom proleća često bude velikih razlika u temperaturi tokom dana. Jutra i večeri obično budu hladna, dok je sredina dana topla i prijatna za vožnju. Što je hladnije, trakcija guma je lošija. Obratite posebnu pažnju kada se spuštate u kotline ili osenčene delove puta, koji su značajno hladniji jer nisu izloženi direktnom suncu, a često su još uvek vlažni i prljavi. Ovo je karakteristično za Đerdapsku magistralu ili Ovčarsko Kablarsku klisuru i ostale puteve sličnog okruženja. Poseban oprez i u tunelima!
Već smo o tome pisali, ali ponovićemo – spor ulazak u krivinu, pogled daleko ispred ka izlazu iz krivine, naginjanje kontra upravljanjem i lagano dodavanje gasa kako se motocikl ispravlja iz nagiba.
Drugi učesnici u saobraćaju
Pored motociklista tu su i drugi učesnici u saobraćaju. Nakon zime i perioda bez značajnog broja dvotočkaša na ulicama, potrebno je vremena da i svi drugi vozači ponovo u svoje procene i odluke uključe motocikl, koji su sada opet tu.
Na vidiku nema automobila, nema kamiona, nema kombija, nema dva fara u retrovizoru, može se promeniti traka na Gazeli? A da li je možda motocikl pored mene koga nisam video? To pitanje se postepeno vraća u svest vozača sa prolećem.
Zaključak
Na početku svake sezone potrebno je treningom „osvežiti“ svoje vozačke veštine, uz malo truda..
Vožnju treba adaptirati na različite uslove u saobraćaju uzevši u obzir okolinu i druge vozače. Pre svega razumeti “inferiornost” motocikla u odnosu na automobile, pa vožnji pristupiti defanzivno jer svaka vožnja motocikla treba početi sa stavom koji na prvo mesto stavlja bezbednost.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.