VOJVODINA – Poznate mikrolokacije na Dunavu, Savi, Tisi, Tamišu za razvoj nautičkog turizma i nautičkog biznisa.
Veliki broj sportskih i rekreativnih plovila krstari rečnim tokovima širom Evrope. Prema dostupnim podacima, radi se oko 2 miliona plovila sa 300 različitih tipova i njihov broj se iz godine u godinu povećava. Istovremeno, povećavaju se i zahtevi za marinama nepohodni za njihovo usidravanje. U svetlu ovih činjenica, ova vrsta plovidbe predstavlja “internacionalni biznis”.
Ovo je konstatovano u Studiji razvoja mikrolokacija marina na teritoriji AP Vojvodine koju su izradile preduzeća Ehaton i JP Zavod za urbanizam Vojvodine na zahtev Republike Srbije, AP Vojvodine i Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam.
Mikrolokacije su izabrane na osnovu prethodne studije koja je izrađena tokom 2018. godine. U pitanju je 10 povoljnih mesta na kojima bi se gradile marine i to 5 na Dunavu, dve na Tisi i na Savi, Tamišu, Begeju, kanalu Dunav-Tisa-Dunav definisana je po jedna mikrolokacija.
Marine na Dunavu
Bačko Novo Selo izabrano je kao povoljna mikrolokacija za izgradnju marine. Nalazi se u rukavcu “Jama”, a predviđa se da se na ovom mestu gradi obaloutvrda i kej.
U nezvaničnim razgovorima sa predstavnicima lokalne samouprave došlo se do saznanja da lokalno stanovništvo koristi oko 100 različitih plovila namenjenih ribolovu nepoznatog tipa. Buduća marina bi pored prihvata ovih plovila, pružala uslugu i za prihvat plovila posetioca koji dolaze iz zemlje i inostransta.
Ukupna površina vodene akvatorije iznosi 23411.48 m2, a procenjena vrednost investicija 2,344,983.20 EUR.
Na teriotirji opštine Sremski Karlovci uočena je povoljna mikrolokacija za izgradnju bazenske marine koja se nalazi izvan vodotoka glavnog saobraćajnog puta na Dunavu. Kao i u prethodnom slučaju, ova marina bi služila za prijem ribolovačkih plovila i pružanju usluge korisnicima iz zemlje i inostranstva. Marina bi pored vodene akvatorije imala i dodatne sadržaje kao što su servis, čuvarska služba, objekat za smeštaj uprave marine, sanitarni deo sa tuševima i kabinama.
Površina vodene akvatorije iznosi 17.914.25 m2, a procenjena vrednost investicija 2.745.605.30 EUR.
U Staroj Pazovi postoji povoljan prostor za izgradnju bazenske marine Stari Banovci. Građevinskim radovima na ovom mestu bi se formirao veštački rukavac za izgradnju objekta za prijem plovila.
Kopneni deo marine obuhvata površinu od 1,08 hektara u koji spada i državni put II reda br. 106 (Granica Republike Hrvatske-Ruma-Stara Pazova-Stari Banovci) i lokalni put Suduk-Belegiš-Stari Banovci. Zbog ove povoljne saobraćajne veze na budućem keju postoje dobre mogućnosti za izgradnju različitih turističko-ugostiteljskih sadržaja.
Ukupna površina vodene akvatorije iznosi 16.046.80 m2, a procenjena vrednost investicija 2.470.681.74 EUR.
U Kovinu je određena mikrolokacija za izgradnju marine većeg kapaciteta koja bi mogla da prhvati 220 plovila različitih tipova. Povoljna saobraćajna veza preko državnog puta I reda br. 24 (Subotica-Senta-Kikinda-Zrenjanin-Pančevo-Kovin) koji vodi do lokaliteta i državnog puta II reda br. 115 (Kovin-Dubovac-Banatska Palanka-Bela Crkva) predstavljaju dobru osnovu za izgradnju različitih sadržaja u kopnenom delu koji obuhvata površinu od 1,28 hektara. Takođe, u Studiji se predviđa kompletno hortikulturno uređenje celokupnog prostora.
Površina vodene akvatorije za ovu marinu iznosi 46.900 m2, a procenjena vrednost investicija 3.594.925.89 EUR.
Poslednja, marina Stara Palanka nalazila bi se uz ušće u Kanal Dunav-Tisa-Dunav. Oko nje se nalazi prostor sa velikim prirodnim bogatstvom. Projektanti koji su radili na ovoj mikrolokaciji trudili su se da marinu uklope u prirodni ambijent, a predviđena je i izgradnja zatvorenog hangara za plovila i različitih komercijalno-turistički sadržaji.
Površina vodene akvatorije iznosi 33.570 m2, a procenjena vrednost investicija 4.203.185.11 EUR.
Marine na Tisi
Na levoj obali reka u Senti postoje povoljni uslovi za izgradnju marine koja bi služila lokalnom stanovništu i drugim korisnicima.
Površina vodene akvatorije iznosi 15.268 m2, a procenjena vrednost investicija iznosi 2.299.058.60 EUR.
Na nizvodnom kraju rukavca Tise postoji mogućnost za izgradnju priobalne marine Titel sa karakteristikama bazenske marine. Mikrolokacija se nalazi izvan glavnog plovnog puta i odlikuje je manja brzina rečnog toka u odnosu na samu Tisu.
Ukupna površina vodenog akvatorija iznosi 15400 m2, a procenjena vrednost investicija 2.399.692.52 EUR.
Marina na Savi
Na teritoriji opštine Sremska Mitrovica, prostoru koji se nalazi na nebranjenom delu reke Save, predviđena je izgradnja marine velikog kapaciteta sa najvećim investicionim ulaganjem. U planu je da se građevinskim radovima formira veštački rukavac na kojem bi se formirala objekat za prijem plovila namenjenih nautičkom turizmu.
Na kopnenom delu ne postoje izgrađeni objekti niti saobraćajnice. U planu je da se gradi nova infrasturktura kao i smeštajni kapaciteti za potrebe marine i posetilaca.
Površina vodene akvatorije iznosi 43.236 m2, a procenjena investicija iznosi 5.487.580.42 EUR.
Marina na Tamišu
Na Tamišu postoji plan za izgradnju marine Pančevo čija bi se akvatorija formirala proširenjem rukavca “Donja Kifla”. Ovde se predviđaju obimni građevinski na formiranju kopnenog dela. Nasipanjem zemljišta pomoću mehanizacije bila bi obezbeđenja veza posetilaca sa obalom reke Tamiš gde se planira izgradnja keja sa različitim turističkih i komercijalnim sadržajima.
Ukupna površina vodene akvatorije iznosi 33.039.39, a procenjena vrednost investicije 4.718.950.25 EUR.
Na kraju, u studiji su definisane povoljne lokacije za izgradnju marina na Begeju i Kanalu Dunav-Tisa-Dunav. Na reci Begej sa procenjenim ulaganjima u iznosu od 2,199,942.95 EUR, gradila bi se marina Zrenjanin, a na kanalu marina Srbobran za koju procenjena vrednost investicija iznosi 1,928,871 EUR.
Cilj Studije koja je predočena javnosti jeste definisanje daljih koraka za razvoj nautičkog turizma, na teritoriji Vojvodine. Kako se navodi u zaključku, nakon definisanja povoljnih mikrolokacija pristupiće se izradi Idejnog rešenja, Idejnog rešenja sa studijom opravdanosti za marine gde postoji planski osnov. Tamo gde nema odgovarajuće dokumentacije u planu je izrada odgovarajaćih planova detaljne regulacije ili urbanističkih projekata.