BEOGRAD – Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i predstavnici JKP „Beogradski metro i voz“, Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda i kineske kompanije „Power Construction Corporation of China“ potpisali su danas Ugovorni sporazum o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa Lot jedan prve faze Linije jedan, koji obuhvata izradu projekata i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti za nabavku TBM mašina (mašine za probijanje tunela).
Ugovorni sporazum je, u Vladi Srbije, u ime Sekretarijata za javni prevoz potpisao Radovan Kremić, direktor JKP „Beogradski metro i voz“ Andreja Mladenović, a u ime kineske kompanije Jang Boom.
Ministar je istakao da izgradnja beogradskog metroa predstavlja najveći i najznačajniji infrastrukturni projekat u Srbiji.
„Odluka o izgradnji beogradskog metroa doneta je 2015. godine i taj proces traje. Niko do sada nije mogao da izgradi metro, jer nije bilo urbanizma, planova, master plana saobraćaja niti projekata. Sve to je moralo da se uradi prethodnih godina“, rekao je Vesić.
Dodaje da ne postoji evropski grad veličine Beograda koji nema metro, kao i da je krajnje vreme bilo da i srpska prestonica dobije svoj.
„Mi sada gradimo prve dve linije, a nedavno je raspisan tender za projektovanje treće linije. U prvoj liniji, između Železnika i Mirijeva, putovaće se 32 minuta. Tu ćemo imati 41 trodelnu kompoziciju i ukupno 21 stanicu. Između Mirijeva i Bežanije putovaće se 39 minuta sa 40 kompozicija i 24 stanice, a između Bežanije i Banjice, na trećoj liniji, putovaće se 38 minuta sa 27 trodelnih vozova“, objasnio je Vesić.
Navodi da se metro delom finansira iz budžeta, a delom iz kredita.
„Mi smo sada doneli odluku da jedan deo radova finansiramo direktno iz budžeta da bismo to mogli brže da radimo. Radimo pripremu dokumentacije za prve dve TBM mašine, koje će kopati sam tunel, kako bismo u 2026. godine počeli da kopamo tunele koji su suština samog metroa“, kazao je on.
Ministar naglašava da će već sledeće godine početi radovi na prvim stanicama, kao i da će Mirijevo imati ulaze na prvu i drugu liniju metroa što će taj deo grada, prema njegovim rečima, učiniti atraktivnijim.
„Metroom nije moguće povezati sve delove grada, već samo najvažnije. Metroom trasirate pravce razvoja grada, jer tamo gde su metro stanice, u tom pravcu se i grad razvija i više se gradi“, naveo je Vesić.
Kako kaže, beogradski metro će koristiti svima, kako meštanima tako i onima koji dolaze u glavni grad.
„U pitanju je razvojni projekat jer obezbeđuje posao za domaću industriju. Važnost infrastrukturnih projekata je što svaki dinar koji se uloži u infrastrukturu se multiplikuje puta tri u bruto domaćem proizvodu. Srbija će ove godine uložiti četiri milijarde evra u infrastrukturu, što je više od ulaganja svih drugih zemalja Zapadnog Balkana zajedno“, rekao je Vesić.
Ministar dodaje da posvećenost izvođača i zaposlenih u JKP „Beogradski metro i voz“ pokazuju da zajednički možemo da uradimo dobre stvari, zbog čega je siguran da će se projekat izgradnje metroa završiti u planiranom roku.
Direktor JKP „Beogradski metro i voz“ Andreja Mladenović kaže da ovaj ugovor predstavlja otvaranje novog poglavlja u izgradnji beogradskog metroa.
„Ovo je Lot 1, prvi deo ugovora koji ćemo mi do kraja godine potpisivati u odnosu na Liniju jedan fazu jedan izgradnje Beogradskog metroa. Linija 1, faza 1 predstavlja deo prve linije Beogradskog metroa od Makiša do Mirijeva. Ovim ugovorom otvaramo mogućnost i uslove da se pripremi dokumentacija za naručivanje dve mašine za kopanje tunela – TBM mašina“, rekao je Mladenović.
Mladenović objašnjava da je prva faza Linije jedan podeljena na tri dela – na Lot 1 koji je danas potpisan, na Lot 2 koji bi trebalo da bude potpisan krajem septembra i Lot 3 koji predstvalja stanice i tunelske deonice.
Napominje da će potpisanim ugovorom za Lot 1 otpočeti geološka istražvanja za naručivanje TBM mašina, izrada projekata za građevinsku dozvolu za dva šahta, odnosno za dva lansirana mesta (stanica Bele vode i Pančevački most) gde će te mašine porinuti u zemlju.
„Kada te mašine 2026. spustimo na ova dva lansirana mesta, obe će krenuti ka sajmu i sajam je mesto gde ćemo te mašine vaditi. Naravno, da bi mašina i mogla da počne da radi, potrebno je uraditi niz pripremnih radnje i mi smo te radnje predvideli upravo ovim Lotom 1“, rekao je Mladenović.
Vrednost potpisanog ugovora je 2,4 milijarde dinara.
Pročitajte još: