logo transparend vojvodina uzivo

„Vejping“: Da li mladi ljudi menjaju zdravlje za nikotinski modni trend

Pored naočara za sunce, torbice, nakita i omiljenog para cipela, jedan od najvećih savremenih modnih aksesoara je e-cigareta, to jest vejp (vape). Trend promoviše ideju da nezdrave navike mogu biti prihvatljive, sve dok „izgledaju lepo“.

Postoji na stotine brendova, boja, oblika i aroma koje se mogu odabrati. Većinom su slatkastog ukusa, nemaju jak miris duvana koji ostaje u vazduhu i na koži, a pakovanja i izgled e-cigareta su toliko esetski privlačni da često budu samo još jedan detalj odevne kombinacije.

Elektronske cigarete su postale vrlo popularne u protekle tri godine, pogotovo nakon završetka pandemije. Najpopularnije su među pripadnicima generacije Zed, koji na društvenim mrežama često dele svoje omiljene arome, preporučuju brendove i ponosno prikazuju svoje kolekcije vejpova.

Nije prvi put da se loše navike „slave“, jer je dobro poznato da su obične cigarete takođe određen simbol stila, pogotovo u prošlim decenijama. Bile su zaštitni znak filmskih zvezda, manekena i generalno kul osoba. Zanimljivo je da je generacija Zed prva koja je počela javno da kritikuje cigarete na društvenim mrežama, ali su paradoksalno zamenjene „lepšom“ alternativom, koja ima privlačniji miris.

Vejpovi se mogu videti na stotinama fotografija poznatih ličnosti koje ih koriste, a jedno vreme su brojni „vejp influenseri“ bili velika tema i imali su na milione pratilaca na društvenim mrežama. Instagram je uveo zabranu promovisanja vejp proizvoda na platformi, ali to ne znači da je trend nestao. Vejp se mogao videti i u šakama modela na modnim pistama, kao i na svečanim dodelama nagrada. Nalaze se svuda i ne deluje kao da će trend uskoro „nestati“.

Ipak, e-cigarete nisu klasičan modni/društveni trend, koji će ubrzo biti zamenjen nečim novim i zanimljivijim. Postepeno doprinose razvijanju nikotinske zavisnosti, koja omogućava konstantnu potražnju, pa samim tim i prodaju novih proizvoda.

Mnogi ljubitelji vejpova opisuju različite povode za kupovanje ovih proizvoda. Neki smatraju da im zapravo pomažu u borbi protiv nikotinske zavisnosti, jer su navodno blaži od cigareta. Drugi veruju da vejpovanje pomaže prilikom mršavljenja (usne su „zauzete“, što sprečava konzumiranje hrane), dok neki jednostavno vole izgled, ukus i miris.

Stručnjaci upozoravaju na opasnosti korišćenja e-cigareta, pogotovo među mladima. Smatraju da je ozbiljna nikotinska zavisnost samo „upakovana“ kao privlačni aksesoar, koji vremenom dovodi do većih zdravstvenih problema. Ipak, ono što doktore širom sveta brine nisu samo opšte poznate negativne posledice nikotina, već brojna pitanja o vejpovima na koja još ne postoje odgovori.

S obzirom da su noviji izum, još uvek nije poznato koje su prave posledice e-cigareta i svih hemikalija koje su dodate za pojačavanje arome, tako da mnogi veruju da će nerešena pitanja biti razotkrivena tek za nekoliko godina. U međuvremenu, pojedini korisnici TikToka su počeli da objavljuju klipove sebe iz bolničkih kreveta, navodeći da su dobili ozbiljne zdravstvene probleme nakon vejpovanja.

Na kraju, ono što najviše čini fenomen fascinantnim je uticaj estetike i suptilnog marketinga na razvoj nezdravih navika. Cigarete mnogima nisu upola atraktivne kao vejp, koji uvek „dobro miriše i lepo izgleda uz garderobu“. Ako naš omiljeni pevač ili glumac povremeno uživa u dimu koji, iako ima nikotin, miriše na borovnicu, što ne bismo i mi?

Pojedini veruju da odsustvo jakog mirisa/ukusa duvana navodi ljude da veruju da su e-cigarete zdraviji izbor, iako sve posledice korišćenja još nisu potvrđene/otkrivene.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.