Nacrt izmena Zakona o saobraćaju donosi nekoliko ključnih novina, a među njima je ona koja se tiče električnih trotineta. Time će upravljanje ovim, sve popularnijim prevoznim sredstvima, biti konačno regulisano i zakonom.
Nacrtom izmena predviđene su još dve važne novine, podseća Blic. Prva se odnosi na sistem kamera.
Njihova mreža se širi, kao i broj prekršaja koje će automatski snimati, pored prolaska na crveno svetlo, što već važi na pet lokacija u Beogradu, kamere će detektovati i korišćenje mobilnog telefona u vožnji i vezivanje sigurnosnog pojasa.
Druga važna novina je to što se izmenama zakona predviđa i privremeno oduzimanje vozila bahatim vozačima, a napravljena je lista čak 18 prekršaja u kojima će ovo biti mera.
Trotineti konačno u zakonu
A evo šta izmene Zakona o saobraćaju predviđaju za električne trotinete. Odmah da rešimo ono ključno – gde će moći da se voze.
Prema nacrtu, vožnja električnih trotineta po trotoaru biće zabranjena. Kako stoji u ovom nacrtu zakona, koji tek treba da prođe Vladu, a zatim i usvajanje u Skupštini, trotineti će moći da se voze i na biciklističkim stazama, kao i kolovozom i to najviše jedan metar od ivice.
Takođe, izmene previđaju da mlađi od 14 godina neće smeti da voze električni trotinet, a osobe koje imaju manje od 18 godina moraće da koriste zaštitnu kacigu i prsluk.
Po evropskim preporukama
“Najnovija vest je, od pre nekoliko dana, to da je Evropski komitet za bezbednost saobraćaja doneo preporuke za regulativu električnih trotineta i preporuka broj jedan je da se ne dozvoli njihovo kretanje na trotoarima i u pešačkim zonama. Rešenje po kojima će se trotineti kretati biciklističkim stazama, odnosno, kolovozom ako nema biciklističkih staza, u potpunosti je sa dobrom evropskom praksom”, kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
On napominje da su problem needukovani mladi ljudi u saobraćaju zato što u školama nema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja kakvog bi trebalo da bude.
“Naime, u srednjim školama i vrtićima ga nemamo uopšte, ima ga simbolično u osnovnim školama, i zato ne treba da čudi što se deca, kada dobiju vozačku dozvolu ili stanu na trotinet, ponašaju tako kako se ponašaju”, smatra Okanović.
Ograničenja
Pukovnik Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave Saobraćajne policije u Direkciji policije, kaže za da je konačan predlog kada je infrastruktura u pitanju, da je “vozač lakog električnog vozila obavezan da koristi biciklističku stazu ili pešačko-biciklističku stazu”.
Iako će trotineti moći da se voze po kolovozu, pod onim uslovom – maksimalno jedan metar od ivice, to neće biti moguće na svim saobraćajnicama, već samo na onim gde je ograničenje brzine 30, odnosno 50 kilometara na čas.
“Trotinet u ruke, pa ga nosi”
“Ukoliko biciklistička staza ili pešačko-biciklistička staza ne postoje ili ne postoji mogućnost korišćenja trotineta, onda je maloletnom licu dozvoljeno da se kreće kolovozom puta na kome je brzina kretanja ograničena na 30 km/h. Punoletni građani koji koriste ta vozila mogu da koriste i kolovoz puta na kojem je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h”, objašnjava Nikolić.
On ističe da su ovo predlozi izmene u formi Nacrta, dakle ovo nije Zakon koji je donet, već tek treba da bude predlog Vlade i može i da se menja.
“Ako neko ima 14 godina, a nema pešačko-biciklističke trake, i nema saobraćajnice koja je ograničena najviše na 30 km/h, onda ne može da koristi trotinet. Zato naš zakon prepoznaje laka električna vozila i ograničili smo mu masu. Neka u tom slučaju uzme trotinet u ruke i neka ga nosi”, kaže Nikolić.
Nije isti saobraćaj u Vranju i Subotici
“Pukovnik Vladan Nikolić i ja smo još 2019. predlagali da se definiše električni trotinet, ali ni Evropa u tom trenutku nije bila spremna za to. EU je poručila da to treba da se reguliše na nacionalnom nivou zbog toga što je infrastruktura svake zemlje drugačija. Na primer, ni u Srbiji ne može i neće moći isto da se odvija saobraćaj u Vranju ili u Vojvodini”, kaže pukovnik prof. dr Zlatko Belencan.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.