BEOGRAD – E-trgovina je za devet meseci dostigla ceo prošlogodišnji rezultat, a maloprodaja koja je prošle godine imala rast od četiri posto sada ima rast od 10 procenata, rekao je danas državni sekretar Ministarstva trgovine Uroš Kandić na predstavljanju Nacrta strategije trgovine za period do 2025. godine.
Kandić je tokom javnog slušanja u Narodnoj skupštini podsetio da je pandemija donela rast etrgovine te da je prošle godine bilo 14 miliona transakcija, a u 2021. godini 18 miliona.
Dodao je da je rast dinarskih plaćanja u etrgovini viši za 80 posto u odnosu na 2020. godinu.
“Nadamo se da će zahvaljujući povoljnoj regulativi i strategiji rast biti i u narednim godinama”, rekao je on.
Kandić je naglasio da sektor trgovine u Srbiji generiše 15 posto zaposlenih, te da ih je ove godine 360.000 što je za 15.000 više trgovaca nego prošle godine.
“Tržište Srbije je izuzetno perspektivno, najperspektivnije u regionu, ima prostora za još ozbiljnih trgovinskih lanaca”, rekao je on i istakao da postoje najave dolazaka trgovinskih lanaca.
Dodao je da Strategija predviđa posebnu brigu za podršku trgovini na nerazvijenim područjima.
Naveo je da će se kroz izmene i dopune Zakona o trgovini raditi na poboljšanju konkurentnosti.
Govoreći o Nacrtu Strategije on je naglasio da taj dokument nije sveto pismo te da postoji spremnost predlagača da prihvati opravdane predloge.
Potpredsednik Narodne skupštine Vladimir Orlić naglasio je važnost javnog slušanja strateških dokumenta, što kako je istakao, nekada ranije nije bilo slučaj.
Dodao je da je značajno da političke i izborne teme ne gurnu u drugi plan strateški dokument kakva je Strategija u važnoj oblasti kao što je trgovina.
“Pokazujemo da o ovim stvarima brinemo na vreme, da se njima bavimo neprekidno, ne dozvoljavamo da budu manje važne u odnosu na bilo šta što je dnevnopolitičke vrste”, rekao je on.
Naglasio je značaj digitalizacije koja je ne samo u trgovini pokazuje da se Srbija kao društvo oblikuje na najbolji način da bude društvo ovog veka.
“U godinama kovida, zahvaljujući digitalizaciji trgovina je uspela ne samo da se preživi nego da se razvija”, istakao je on.
Detalje Nacrta Strategije danas su obrazlagali visoki predstavnici Ministarstva trgovine, u raspravu se uključilo više narodnih poslanika, govorili su predstavnici trgovinskih lanaca, kao i Privredne komore Srbije i tima koji koji osnove dokumenta sačinio.
Javno slušanje završeno je zaključkom da postoji zadovoljstvo kvalitetom Nacrta Strategije što garantuje da će se sektor trgovine u narednom periodu razvijati u dobrom pravcu.
Predsednik Odbora za privredu Veroljub Arsić koji je vodio skup zaključio je da će u narednom periodu do 2025. godine posebno značajno biti uređenje infrastrukture trgovine u ruralnim i nerazvijenim područijima.
Kao ostali prioriteti istaknuti su suzbijanje sive ekonomije, razvijanje elektronske trgovine, podrška malim trgovcima, digitalizacija i modernizacija veletrgovine.
Naglašen je i značaj podrške koja se očekuje od Vlade Srbije posebno u sticanju novih znanja pri digitalizaciji.
Arsić je lično podržao i predloge PKS-a da se formira Interresorna radna grupa za unapređenje predloženih mera i proširi obuhvat strategije.
Podržani su i predlozi da se predvide postkovid mere za oporavak neprehrambene trgovine, kao i da za razvoje elektronske trgovine treba pripremiti i doneti posebnu strategiju.