logo transparend vojvodina uzivo

Treba da radite mali i veliki servis auta? Evo šta treba da znate

Vožnja pruža sjajan osećaj slobode i uživanja, ali je ujedno i velika odgovornost. Zato je izuzetno važno da automobil bude tehnički ispravan, jer je samo na taj način siguran i pouzdan na putu. To se postiže redovnim održavanjem vozila i odlaskom u auto servis na vreme.

Redovno održavanje vozila se radi po standardima koje je odredio sam proizvođač i ono obično podrazumeva:

  • Proveru rada motora;
  • Proveru rada elektronskih delova automobila;
  • Provera kočionog sistema i upravljačkog mehanizma;
  • Zamenu filtera ulja, goriva i kabine.

Sem toga svaki proizvođač je za svoja vozila predvideo da se redovno održavanje i auto servis radi u određenim vremenskim periodima ili nakon određenog broja preveženih kilometara.

Foto: Envato

Koje vrste auto servisa postoje?

Dve su osnovne vrste auto servisa koje se rade u okviru redovnog održavanja vozila, i ako se izuzmu nepredviđeni kvarovi koje niko ne želi. U pitanju su mali i veliki servis. Postavlja se sasvim logično pitanje, u čemu je razlika između njih, i kako znati kada je vreme za mali a kada za veliki servis. Pojašnjenje sledi u narednim redovima.

Mali servis

Mali servis je veoma bitan deo auto servisa i redovnog održavanja vozila, jer se na taj način produžava radni vek automobila. Po nekom nepisanom pravilu trebalo bi da se uradi po preporuci proizvođača vozila. Vremenski intervali zavise od faktora kao što su model automobila, načina i uslova vožnje, vrste i kvaliteta goriva, ali i viskoziteta ulja.

Neka opšta preporuka mehaničara je da je ovakvu vrstu servisa potrebno raditi na svakih pet do petnaest hiljada pređenih kilometara.

Mali servis obuhvata sledeće stavke:

  • Zamenu motornog ulja;
  • Zamenu filtera ulja;
  • Zamenu filtera goriva;
  • Zamena filtera vazduha;
  • Zamena filtera kabine.

Sem toga, ukoliko automehaničari procene da je potrebno, radi se i dopuna kočione i rashladne tečnosti (antifriza). Uobičajna praksa je da se prilikom malog servisa proverava upravljački i kočioni mehanizam, kao i celokupno stanje vozila.

Zamena ulja i filtera ulja

Ulje je ključno za rad motora. Zašto? Kada motor radi dolazi do stalnog trenja između pokretnih i nepokretnih delova, pa je zbog toga potrebno podmazivanje. Bez ulja motor ne bi mogao da radi kako treba jer bi se stalno grejao, a samim tim i kvario.

Foto: Envato

Kada se priča o zameni ulja postoje različite teorije o tome kada se i koliko puta ono treba menjati. Obično se smatra da je ulje dovoljno menjati samo jednom godišnje. Međutim to nije dobra praksa. Kada će se menjati ulje u automobilu pre svega zavisi od broja pređenih kilometara, a to je između 5.000 i 15.000.

U filteru ulja se skupljaju prljave čestice koje se nalaze u ulju i neophodno ga je menjati kad i samo ulje kako bi bilo čisto.

Filter goriva

Filter goriva je tu da čisti neželjene čestice koje postoje u gorivu. Delovi modernih automobila su osetljivi pa zato ne treba da se zaboravi na promenu ovog filtera.

Kada će se on menjati zavisi pre svega od vrste i kvaliteta goriva koje se sipa u automobil. Za benzinske motore proizvođači preporučuju zamenu filtera goriva posle pređenih 30.000 km, dok je kod dizelaša filter potrebno promeniti kad i ulje i filter ulja.

Filter vazduha

Filter vazduha štiti motor od nečistoća koje se tokom vožnje vremenom nakupi, što dovodi do toga da automobil ima slabije sagorevanje. Vozači se ponekad sami snađu pa filter vazduha očiste usisvačem, ali to može da ukloni samo prljavštinu koja se vidi. Tako je u suštini automobil samo provetren dok je filter i dalje neispravan i potrebno ga je zameniti.

Filter kabine

Filter kabine ili kako ga majstori još zovu polen filter ili filter klime, se često zanemaruje jer ne utiče direktno na rad automobila. I pored toga on je jako važan jer utiče na kvalitet vazduha u kabini vozila.

Ovaj filter s vremena na vreme može proveriti sam vozač i očisiti ga onako kako je to preporučio sam proizvođač vozila. Ipak ne bi trebalo da se koriste četkice i deterdženti jer oni mogu da oštete filter kabine koji je sam po sebi osetljiv.

Kada će se filter zameniti pre svega zavisi od toga koliko je sam vazduh zagađen, kao i na kakvim se terenima vozi automobil. Ipak prilikom svakog malog servisa mehaničari će svakako proveriti njegovo stanje i zameniti ako uvide da je potrebno.

Veliki servis

Veliki servis se ne radi toliko često kao mali ali je podjednako važan da bi automobil ostao tehnički ispravan i siguran za vožnju. Sem toga smanjuje se mogućnost nepredviđenih kvarova, produžava se vek automobilu a ima i uticaja u njegovoj vrednosti kada dođe vreme za prodaju.

Mali servis se može uraditi bez odlaska kod automehaničara, ali za veliki je to obavezno jer je to mnogo ozbiljniji posao.

Foto: Envato

Zašto je to tako? Jednostavno. Zbog njegove kompleksnosti. On obuhvata:

  • Zamenu seta zupčastog kaiša (što podrazumeva i zamenu svih ostalih pripadajućih delova koji zavise od modela vozila);
  • Zamenu seta PK kaiša (roler, pk kaiš, natezač pk kaiša);
  • Zamenu antifriza;
  • Zamenu pumpe za vodu.

Zupčasti kaiš je jedan od važnijih delova na automobilu jer povezuje radilicu motora sa bregastim vratilom. On sinhronizuje rad motora i ukoliko dođe do pucanja izaziva ozbiljan kvar motora.

Po potrebi se može i menjati remenica radilice i remenica alternatora.

Veliki servis treba raditi i na vozilima koja imaju lanac umesto kaiša. Razlika je u tome što je lanac unutar motora i podmazuje se uljem, dok je kaiš sa spoljne strane i mora da bude potpuno suv.

Da li automobil ima lanac ili kaiš, može se prepoznati po tome što kaiš ima plastičnu zaštitu, a lanac je u sklopu motora i ima aluminijski ili metalni poklopac.

Šta dovodi do pucanja kaiša?

Do oštećenja a samim tim i pucanja zupčastog kaiša može doći iz više razloga:

  • Starost samog kaiša;
  • Oštećenja svih pokretnih delova seta za zupčenje;
  • Oštećenja pumpe za vodu;
  • Pucanja PK kaiša i podvlačenja pod remenicu radilice;

Kada se radi veliki servis?

Preporuka stučnih ljudi i proizvođača vozila je da se veliki servis radi između pređenih 60.000 i 100.000 km. Ipak to nije pravilo koje se mora strogo poštovati.

Pošto neki vozači godišnje prelaze malo kilometara trebalo bi zupčasti kaiš promeniti najduže posle 5 godina bez obzira na kilometražu automobila.

Takođe vredi napomenuti da je prilikom kupovine „novog“ polovnog vozila poželjno uraditi veliki i mali servis bez obzira koliko kilometara piše na satu.

Gde uraditi servisiranje vozila?

Servisiranje vozila treba obavljati isključitvo u proverenim auto centrima koji su sertifikivani za servisiranje vašeg modela vozila.

 

Pročitajte još:

 

Tagovi:

0 Komentari
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.