Prevrtanje Mercedesa A klase 1997. rezultiralo je uvođenjem ESP-a kao dela standardne opreme i u nižim segmentima automobila.
Pre 25 godina kolege iz švedskog časopisa Teknikens Värld (Svet tehnike) prevrnule su tada novu Mercedesovu A klasu na krov u rutinskom manevru izbegavanja, koji će kasnije ući u istoriju kao “test severnog jelena” (moose/elk test).
Tokom testa najmanji Mercedesov model prvo je podigao jedan zadnji točak, nakon promene vozne trake (simulacije zaobilska iznenadne prepreke na putu), zatim se nekontrolisano zaneo i na kraju – prevrnuo.
Nakon objave izveštaja Šveđana digla se velika medijska prašina širom sveta i donela negativan publicitet brendu koji je bio jedano od lidera u auto-industriji kada je reč o bezbednosti.
Rezultat je bio da Mercedes, koji je prvi u serijsku opremu uveo ABS i vazdušne jastuke, uvodi i ESP (elektronsku kontrolu stabilnosti) kao standardni deo opreme u jednom automobilu.
Prva A klasa sa ESP-om kao standardom sišla je sa proizvodne trake početkom februara 1998.
Od tada je ESP postao sastavni deo čak i malih automobila, a od novembra 2014. svi novoregistrovani putnički automobili u EU moraju biti standardno opremljeni tim sistemom.
Ovaj anđeo čuvar vozača i putnika, uz pomoć ABS sistema protiv blokiranja točkova, elektronske raspodele sile kočenja i pomoći pri kočenju, prvi je put predstavljen u Mercedesu S klase 1995. i procenjuje se da je od tada spasao hiljade života.
Godine 2020. Bosch je proizveo svoj 250-milioniti ESP sistem, a 87% svih novih automobila prodatih širom sveta imalo je ESP.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.