Startna plata viša od većinske, fleksibilni model rada i podudaranje imidža kompanije i stvarnih uslova rada, uslovi su bez kojih ne bi da počnu karijeru pripadnici mlade generacije
Tri od četiri mlada čoveka u Srbiji iz generacije Z, koji tek stižu na tržište rada, smatraju da su pod stresom zbog biranja karijere i da im je najveći izazov pronalaženje posla nakon završetka obrazovanja (koje je za njih 60% „neadekvatno“ praksi). Ali i pored toga što je naći posao izazov, oni imaju svoje prilično striktne uslove da uopšte započnu posao, pokazuje i najnovije istraživanje Infostuda.
Ali to je tek „startna plata“, jer generaciji je željena plata tokom karijere gotovo dvostruko veća i iznosi 172.963 dinara (oko 1.500 evra). Najveća očekivanja po ovom pitanju imaju mladi iz Beograda i pripadnici muškog pola uzrasta od 15 do 19 godina.
„Startuj Infostud“ je tokom oktobra sproveo istraživanje u kome je učestvovalo 1.805 mladih u Srbiji kako bi stekao dublji uvid u njihove stavove i iskustva na tržištu rada, a rezultati istraživanja pokazuju da prelazak iz obrazovnog u poslovno okruženje za mlade predstavlja najveći izazov.
Posebno ranjiva grupa su stariji pripadnici generacije Z uzrasta od 24 do 28 godina, od kojih 76 odsto njih ističe da osećaju stres kada je reč o izboru karijere.
Istraživanje pokazuje da 81 odsto žena kao glavni izazov vidi nedostatak organizacionih veština.
Veliki broj mladih navodi da rade poslove nepovezane sa njihovim obrazovanjem, dok polovina od onih i ove generacije koji su već zaposleni, razmatra promenu trenutnog poslodavca, najčešće zbog niskih primanja i ograničenih mogućnosti za napredovanje.
Šta se traži/zahteva?
Fleksibilni modeli rada, poput „remote“ i hibridnih opcija, postaju ključni faktor u privlačenju i zadržavanju mladih talenata jer generacija Z vrednuje ravnotežu između poslovnog i privatnog života, pa mogućnost rada sa različitih lokacija često postaje odlučujući faktor prilikom odabira poslodavca.
Ovi modeli omogućavaju veću produktivnost, smanjenje stresa i bolju prilagodljivost potrebama zaposlenih, što se pokazuje kao vitalno za generaciju koja je navikla na tehnologiju i dinamičan način života.
Podaci pokazuju da 70 odsto mladih, veruju u pozitivan razvoj svoje karijere, a osećaj zabrinutosti se češće javlja kod starijih ispitanika i onih koji se suočavaju sa nesigurnošću na tržištu rada ili nedovoljnom podrškom za početnike.
Prilikom izbora poslodavca, mladi ističu značaj dobrog odnosa prema zaposlenima, mogućnosti za napredovanje i stabilnosti radnog mesta.
Zanimljivo je da 66 odsto njih ne bi prihvatilo rad u kompanijama gde postoji raskorak između slike koja se promoviše u javnosti i stvarnih uslova rada, navodi Infostud.
Takođe, muškarci su skloniji preduzetništvu i radu u startapima, dok žene preferiraju stabilnije pozicije u velikim organizacijama.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da poslodavci moraju prilagoditi svoje strategije kako bi privukli i zadržali mlade talente. Pružanje prilika za obuke, plaćene prakse i simulacije intervjua mogu mladima značajno olakšati prelazak iz “školskih klupa” na radno mesto.
Pored toga, jasno komuniciranje vrednosti i pravila kompanije, uz obezbeđivanje adekvatnih finansijskih uslova, ključni su za motivaciju i zadovoljstvo mladih zaposlenih.