Tbilisi i Novi Sad: Digitalna umetnost bez granica

TBILISI glav­ni grad Gru­zi­je, po­stao je deo UNE­SKO mre­že kre­a­tiv­nih gra­do­va u obla­sti me­dij­skih umet­no­sti 2021. go­di­ne.

Nje­go­va umet­nič­ka sce­na pred­sta­vlja fa­sci­nant­nu kom­bi­na­ci­ju drev­ne kul­tur­ne ba­šti­ne i sa­vre­me­nih di­gi­tal­nih iz­ra­za. Ovaj grad ko­ri­sti me­dij­ske umet­no­sti ka­ko bi in­ter­pre­ti­rao svo­ju slo­že­nu isto­ri­ju, ali i stvo­rio sa­vre­me­ni kul­tur­ni di­ja­log sa gra­đa­ni­ma i umet­ni­ci­ma ši­rom sve­ta.

Kao i No­vi Sad, Tbi­li­si ni­je sa­mo umet­nič­ki grad – on je i dru­štve­ni pro­stor, me­sto oku­plja­nja mla­dih, eks­pe­ri­men­tal­nih umet­ni­ka, mu­zi­ča­ra i di­gi­tal­nih stva­ra­la­ca.

Ini­ci­ja­ti­ve po­put fe­sti­va­la „Tbi­li­si Di­gi­tal Art Days” oku­plja­ju lo­kal­ne i me­đu­na­rod­ne auto­re, ko­ji ko­ri­ste vi­deo-ma­pi­ra­nje, in­ter­ak­tiv­ne in­sta­la­ci­je, VR umet­nost i di­gi­tal­nu po­e­zi­ju ka­ko bi kre­i­ra­li no­va zna­če­nja u jav­nom pro­sto­ru. Kroz kre­a­tiv­ne for­me, grad otva­ra pi­ta­nja iden­ti­te­ta, mi­gra­ci­ja, slo­bo­de iz­ra­ža­va­nja i me­đu­ge­ne­ra­cij­ske ko­mu­ni­ka­ci­je – te­me ko­je su bli­ske i No­vom Sa­du, po­seb­no unu­tar kul­tur­nih pro­gra­ma Evrop­ske pre­sto­ni­ce kul­tu­re 2022. go­di­ne.

Po­ve­zi­va­nje di­gi­tal­nog i dru­štve­nog

Tbi­li­si je us­peo da di­gi­tal­ne teh­no­lo­gi­je uklo­pi u sva­ko­dnev­ni ži­vot svo­jih gra­đa­na, pre­tva­ra­ju­ći grad u plat­for­mu za uče­nje, raz­me­nu i an­ga­žo­va­nje. Kroz sa­rad­nju uni­ver­zi­te­ta, kul­tur­nih or­ga­ni­za­ci­ja i ne­za­vi­snih umet­ni­ka, Tbi­li­si ne­gu­je pri­stup u ko­jem je me­dij­ska umet­nost alat za tran­sfor­ma­ci­ju dru­štva, a ne sa­mo estet­ski iz­raz.

No­vi Sad je na sli­čan na­čin iz­gra­dio sop­stve­nu stra­te­gi­ju raz­vo­ja kroz me­dij­ske umet­no­sti. Kre­a­tiv­ni di­strikt, kul­tur­ne sta­ni­ce i pro­jek­ti ko­ji na­sta­ju na ras­kr­šću teh­no­lo­gi­je i umet­no­sti pred­sta­vlja­ju pro­stor za gra­đan­sko uče­šće i slo­bo­du iz­ra­ža­va­nja.

Oba gra­da raz­u­me­ju zna­čaj de­cen­tra­li­za­ci­je kul­tu­re i do­stup­no­sti umet­no­sti van elit­nih in­sti­tu­ci­ja, a nji­ho­va ulo­ga u UNE­SKO mre­ži po­tvr­đu­je taj pri­stup kao mo­del ko­ji in­spi­ri­še dru­ge gra­do­ve u re­gi­o­nu i ši­re.

Za­jed­nič­ke vred­no­sti, raz­li­či­ti iz­ra­zi

Tbi­li­si i No­vi Sad po­ve­zu­je otvo­re­nost ka eks­pe­ri­men­ti­sa­nju, ali i du­bo­ko uko­re­njen ose­ćaj lo­kal­nog iden­ti­te­ta. U oba gra­da, umet­ni­ci is­tra­žu­ju ka­ko di­gi­tal­ne for­me mo­gu pre­ne­ti emo­ci­ju, dru­štve­ni ko­men­tar ili isto­rij­ski na­ra­tiv. Tbi­li­si kroz mul­ti­me­di­jal­ne per­for­man­se te­ma­ti­zu­je post­tran­zi­cij­sko dru­štvo, dok No­vi Sad ko­ri­sti vi­deo-umet­nost, in­ter­ak­tiv­ne iz­lo­žbe i di­gi­tal­ne na­ra­ti­ve za pro­mo­vi­sa­nje za­jed­nič­kih vred­no­sti, to­le­ran­ci­je i kre­a­tiv­ne raz­me­ne.

U okvi­ru UNE­SKO mre­že kre­a­tiv­nih gra­do­va me­dij­skih umet­no­sti, sa­rad­nja iz­me­đu Tbi­li­si­ja i No­vog Sa­da mo­gla bi do­ne­ti broj­ne si­ner­gi­je – za­jed­nič­ke pro­jek­te, raz­me­ne umet­ni­ka, di­gi­tal­ne plat­for­me za sa­rad­nju i za­jed­nič­ke fe­sti­va­le. Dva gra­da sa sna­žnim isto­ri­ja­ma i još ja­čim vi­zi­ja­ma sa­da­šnjo­sti i bu­duć­no­sti, mo­gu de­lo­va­ti kao part­ne­ri ko­ji re­de­fi­ni­šu ka­ko iz­gle­da me­dij­ska umet­nost 21. ve­ka u Is­toč­noj i Ju­go­i­stoč­noj Evro­pi.

UNE­SKO ti­tu­la ni­je sa­mo pri­zna­nje, već po­ziv na ak­tiv­nu sa­rad­nju. U tom du­hu, Tbi­li­si i No­vi Sad po­sta­ju ključ­ni igra­či na glo­bal­noj sce­ni – kao gra­do­vi ko­ji spa­ja­ju sve­to­ve, teh­no­lo­gi­je i lju­de.

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još: