SUBOTICA – Električni trotineti i bicikle sve su češća pojava na ulicama mnogih gradova, a ovom trendu nisu odoleli ni Subotičani, pa se i u našem gradu neretko mogu videti kao učesnici saobraćaja.
Tačan broj ovih vozila nije poznat, ali ono što stvara problem i nejasnoće jeste nedostatak zakonske regulative, pa tako niko ne može tačno da kaže koja se pravila primenjuju na vozače električnih vozila, jer pravila ne postoje.
Neko vozi biciklističkom stazom, neko pešačkom, neko ide kolovozom. Električne trotinete i bicikle voze i stari i mladi, a ovo moderno sredstvo transporta može da postigne brzinu i do 40 kilometara na čas. U doba kada su saobraćajne gužve sve češće, a gorivo sve skuplje, vožnja na struju postala je veoma popularna, pogotovo kada pravila zapravo nema. Za mišljenje smo pitali prolaznike, a većina smatra da bi kontrola trebalo da bude pooštrena, te da im je mesto na biciklističkim stazama.
Iz lokalnog Saveta za bezbednost saobraćaja potvrđuju da pravila nema, propis koji bi regulisao način vožnje i pravila za električna vozila se čeka, a u međuvremenu stoji rupa u zakonu, koju svako drugačije tumači.
„I električni trotinet i električna bicikla i dalje, bar što se tiče našeg zakonodavstva je u sivoj zoni. Postoji želja Agencije za bezbednost saobraćaja, saobraćajnih fakulteta i stručne javnosti da se to što pre reguliše, tako da postojale su neke najave prošle godine kada je bivši direktor Agencije za bezbednost saobraćaja najavio da će uskoro doći do izmene Zakona o bezbednsoti saobraćaja na putevima, pre svega u toj materiji, ali do toga još uvek nije došlo“ – kaže Petar Pantelinac, predsednik Saveta za bezbednost saobraćaja Grada Subotice.
Čak ni struka nije jedinstvena u stavu, saobraćajna policija i pravosuđe drugačije definišu šta je motorno vozilo, a šta samo vozilo. U praksi, vozači trotineta i električnih bicikala ne bi smeli da prelaze brzinu od 25 kilometara na čas.
„Mnogo je otvorenih pitanja – Šta propisati od zaštitne opreme za lice koje upravlja tim vozilom? Kuda ono da se kreće? Odnosno gde je bezbednije, da li je to na kolovozu, trotoaru, biciklističkoj stazi, a tu treba uzeti u obzir saobraćajne uslove, sa druge strane uzrasna kategorija – Ko može da upravlja tim vozilom? Da li treba da postoji neko osnovno znanje o saobraćajnim pravilima?“
Iako u sivoj zoni, vozači električnih vozila i dalje su svakodnevni učesnici saobraćaja, a Pantelinac apeluje na njih da poštuju osnovne propise.
Dok se u Srbiji čeka pravna regulativa, neke države su svoja rešenja donela, i ona su raznovrsna. U susednoj Republici Srpskoj ova oblast je nedavno uvedena u zakonodavstvo, propisano je korišćenje zaštitne opreme, polaganje ispita o poznavanju osnovnih saobraćajnih pravila, a vozilo mora da se registruje.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.