Stefanu Arsenijeviću „Politikina” nagrada

SRBIJA – Reditelj filma „Strahinja Banović” osvojio „Politikinu” nagradu „Milutin Čolić”, Kurcelovom „Nitramu” pripao „Beogradski pobednik”, a nagrada za najbolju režiju Dini Dumi za film „Sestre”

Za izvanrednu glumačku izvedbu, vizuelnu atmosferu filmskih slika visokog evropskog standarda i za rediteljsko umeće kojim je jedna od važnih tema našeg kontinenta spojena s minijaturnom ljubavnom pričom koja je poprimila epske razmere, žiri za dodelu „Politikine” nagrade „Milutin Čolić” na 50. Festu – koji je radio u sastavu: Miloš Avramović (reditelj i producent), Miloš Ćeranić (reditelj) i potpisnica ovih redova (kritičar i osnivač nagrade) – jednoglasno je odlučio da ona pripadne reditelju Stefanu Arsenijeviću za film „Strahinja Banović”.

Petostruko nagrađen na 55. Festivalu u Karlovim Varima i s međunarodnom turnejom koja je uključivala, između ostalih, i prikazivanja u Kini, Indiji, Egiptu i gotovo svim evropskim zemljama, Arsenijevićev film se na beogradskom festivalu našao u Glavnom programu, ali van konkurencije za nagradu „Beogradski pobednik”. Kao produkcijski većinski srpski film, bio je u konkurenciji za nagradu „Milutin Čolić”, koja vrednuje domete domaće kinematografije, i pobedio je. Stefan Arsenijević je tako postao njen sedmi dobitnik.

„Strahinjom Banovićem” je i bio otvoren 50. Fest, a zbog velikog interesovanja publike bile su uvedene i dodatne projekcije. Ne čudi jer je Arsenijević pokazao kako bi mogla da izgleda ekranizacija srpske epske poezije u 21. veku. Njegova novomilenijumska filmska verzija epske pesme „Banović Strahinja” na neočekivan način se čvrsto povezala s jednom od gorućih evropskih tema – nezaustavljivim talasima migranata iz Afrike i sa Bliskog istoka, koji do EU stižu i preko Srbije. Stavivši u temelj svoje priče melodramu – dvoje se vole: crnoputi afrički migranti Samita zvani Strahinja i Ababuo zvana Anđa, a treći im smeta: sirijski disident Ali – Arsenijević stvara vanvremenski human i toplinom ispunjen film koji s lakoćom osvaja srca gledalaca.

Autor uz sebe ima autentičnu i ubedljivu glumačku ekipu predvođenu Ibrahimom Komom kao Strahinjom, Nensi Mensah Ofeji kao Ababuo i Maksimom Kalilom kao Alijem, dobro vođene statiste izabrane među pravim izbeglicama u azilima u Krnjači i širom Srbije, zatim Nebojšu Dugalića, Slavišu Čurovića, Strahinju Blažića, a najčvršći oslonac u inventivno kreativnom i pouzdanom direktoru fotografije Jeleni Stanković (inače je i Arsenijevićeva supruga). Uz sve njih ta ideja o spoju srpskog epa i evropske migrantske krize dobila je svoj pun i pravi smisao.

Žiri Glavnog takmičarskog programa, predvođen glumcem i producentom Milošem Bikovićem, odlučio je da „Beogradski pobednik” za najbolji film pripadne „Nitramu” novozelandskog reditelja Džastina Kurcela, koji je svetsku premijeru imao na 74. Kanskom festivalu i na kojem je (američkom) glumcu Kejlebu Landriju Džonsu pripala „Palma” za najboljeg glumca, baš kao i sada na 50. Festu.

„Beogradski pobednik” za film „Nitram” (Foto 50. Fest)
Žiri je Kurcelov film nagradio jer se „bavi suštinskim i važnim izazovima nedostatka komunikacije među ljudima i razornim nedostatkom ljubavi, stvaranjem jedinstvenog sveta sa izuzetnim likovima i originalnim i autentičnim vizuelnim jezikom”. Žiri je tako okarakterisao vrednosti filmske priče o usamljenom i besnom mladiću Nitramu, zasnovane na masakru u Port Arturu 1996. godine, jednom od najgorih zločina u istoriji Australije, u kojem je masovni ubica 35 ljudi ubio, a 23 ranio.

Nagradu za najbolju režiju osvojila je mlada makedonska autorka Dina Duma za film „Sestre”, koji je imao uspešnu premijeru na 55. Festivalu u Karlovim Varima. U obrazloženju nagrade kaže se: „Uz veštinu vođenja i usmeravanja mladih glumaca i fantastično pripovedanje kroz objektiv, film je uspeo da ispriča priču o veoma važnoj društvenoj temi našeg vremena (vršnjačko nasilje, prim. aut.) i pokrene dijalog.” Za najbolji scenario nagrađen je izraelski autor Ivan Atal, koji je školovan i živi u Francuskoj, i to za priču svog filma „Optužba” (silovanje kao tema), zbog kojeg je Festovu nagradu kao glavna glumica osvojila i Suzana Žuane. Najbolji debitantski film je „Zbornica” hrvatske rediteljke Sonje Tarokić, dok je posebno priznanje pripalo ruskom reditelju Alekseju Germanu mlađem za film „Kućni pritvor”.

Žiri paralelnog Festovog takmičarskog programa „Fest fokus” za najbolji film je proglasio i nagradio francuski „Svet posle nas” Luda Ben Salah-Kazana, a posebno je pohvalio srpski film „Heroji” Gorana Nikolića. Nagrada „Nebojša Đukelić” u domaćoj selekciji pripala je Dušanu Miliću za film „Mrak”.

Ovogodišnji 50. Fest sinoć je završen ceremonijom dodele nagrada, projekcijom filma „Čekajući Handkea” Gorana Radovanovića, koncertom Simfonijskog orkestra RTS-a pod dirigentskom palicom Bojana Suđića i defileom Dina Devlina, Miloša Bikovića, Tamare Dragičević, Katarine Radivojević, Tonija Gojanovića na crvenom tepihu u „Kombank areni”.

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.