Više saobraćajnih nezgoda sa materijanom štetom beleži se kada su intenzivne kiše i kada padne prvi sneg. Ovo su podaci Agencije za bezbednost saobraćaja o uticaju vremenskih prilika na saobraćajne nezgode u okviru istraživanja između 2012. i 2015. godine.
Isto istraživanje kaže da je tada manje nezgoda sa smrtnim ishodom. Nije teško zaključiti da su upozorenja o rizicima vožnje po mokrom kolovozu urodila plodom, ali ne dovoljno. Čukanja i oni ozbiljniji bliski susreti dva vozila i dalje su naša sumorna realnost tokom zimskih meseci.
Zašto je to tako? Saobraćajni stručnjaci ovakvu statistiku u velikoj meri pripisiju vrsti i stanju vaših točkova i ostale opreme neophodne u zimskim uslovima vožnje. Njihovi apeli sve su intenzivniji kako temperatura na termometrima rapidno opada i zato sve vozače, na pragu ove zime, podsećamo na važnost adekvatne zimske opreme za auto.
Zašto zimske gume?
Zimske gume su, po sopstvenom svedočenju nekih vozača četvorotočkaša, sačuvale njihove kreditne kartice, a neretko i glave.
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja obavezne su od 1. novembra do 1. aprila ukoliko na putu ima snega ili leda. Po sopstvenoj savesti, pak, koriste se i bez ovih atmosferskih padavina, a pri temperaturama nižim od sedam stepeni. Jednostavno – karakteristike letnjih nisu pogodne za zimu.
Zimska guma bolje sluša. Letnja guma pravi se od čvršće, a zimska od mekše mase. Čvrstina letnju gumu štiti od deformacija na visokim temperaturama, mekoća zimsku od proklizavanja. Ako bi letnju gumu koristili zimi, ona bi pri minusu još više očvrsla i tako „plesala“ po drumu. Zimski točak zadržava svoju mekoću, mnogo bolje izvršava vaše komande i tako omogućava bezbedno zaustavljanje i kočenje.
Smanjuje „akvaplaning“ . Dubina šare na zimskoj gubi je minimum četiri milimetra, dok je na letnjoj 1,6. i to nije slučajno. Dublja šara štiti od čuvenog akvaplaninga – odskakivanje automobila pri mokrom kolovozu. Naime, ako koristite letnju gumu u zimskih uslovima, dešava se da dubina njene šare nije dovoljno da raščisti vodu na kolovozu, niti da adekvatno prijanja na podlogu. U tom slučaju točak može da odskoči i „propliva“ i auto skrene ustranu. Ovo je jedan od razloga onog „auto je iz nepoznatih razloga prešao u suprotnu traku“.
Ušteda i duži životni vek. Ekonomski aspekt nije nebitan, te je važno istaći da kupovinom zimskihguma, zapravo štedite. Ukoliko biste tokom cele godine vozili samo letnje ili samo zimske gume, osim bezbednosnog rizika, brže bi se pohabale i u kratkom periodu tražili biste nove. Osim toga, kupovina zimskih pneumatika samo za pogonske točkove nije dobra opcija. Dve zimske i dve letnje gume mogu da naprave problem upravo zbog svojih različitih karakteristika i drugačijeg ponašanja na putu.
Oprema za ekstremne uslove
Iako su zimske gume sinonim za vožnju u zimskim uslovima, u opremu tokom hladnih meseci svrstavaju se i lanci. Da li su obavezni? U Srbiji, ne. Zapravo, obavezni su samo ako je to znakom naznačeno na određenom delu puta i to najčešće u ekstremnim vremenskim uslovima – na planinskim vencima.
Njihova osnovna uloga je, ukratko, da vas zaštite od „zaglavljivanja“ u snegu. Budući da se bez njih smanjuje trenje između vozila i puta, pri značajnijem „belom pokrivaču“ ostaćete da „šlajfujete“ u mestu.
Postoji više vrsta lanaca koji dolaze od različitih proizvođača, a pri njihovoj kupovini morate voditi računa o modelu vašeg vozila i o dimenzijama guma. Ono što je univerzalno, jeste da se postavljaju na pogonske točkove. To znači da kod auta sa prednjim pogonom možete ih postaviti samo na prednje točkove. Kod onih sa zadnjim postavite ih na zadnje ili na sva četiri pneumatika, dok kod onih sa integralnim pogonom (sva četiri točka) lanci se montiraju na sve gume.
Za automobile koji poseduju aluminijumske felne ne preporučuje se montiranje lanaca za sneg usled potencijalnog oštećenja grebanjem. Vozila sa alu felnama trebalo bi da koriste čarape za sneg, specijalni zimski proizvod koji se ponaša bolje od klasičnih lanaca za sneg ili guma za sneg u snežnim i vlažnim uslovima na kolovozu.
Strugači leda
I kada se opremite glavnim delovima zimske opreme – zimskim gumama, pa i lancima, neće vam biti teško da izdvojite i za strugače leda i četkice za led. Nisu skupe, ne zauzimaju puno mesta, a nekada mogu biti vrlo korisni i doprineti boljoj vidljivosti.
Za kraj, da zaključimo – kao što kaže AMSS „prilagodite vožnju uslovima na putu“, ali se i opremite već sada budući da su nam zimski dani na pragu