NOVI SAD – Treća i poslednja javna prezentacija novog generalnog urbanističkog plana Novog Sada održana je danas u amfiteatru SPENS-a, dok će građani imati priliku da na javnom uvidu do 5. februara 2022. godine u prizemlju Javnog preduzeća “Urbanizam” svakog radnog dana pogledaju GUP.
Pored izgradnje kompleksa uz obalu Dunava kao i na Trandžamentu, nacrt plana predviđa i povećanje broja parking mesta u novogradnji, eko stanovanje kao i Zone završenih celina.
U obilnoj dokumentaciji na skoro 300 stranica i brojnim grafičkim prilozima definisana je urbana strategija grada i pravila građenja, a ovo su neke od najvažnijih odrednica iz GUP-a.
Ono što je svakako najviše skrenulo pažnju javnosti jeste izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa na brodogradilištu neposredno uz Dunav. U planu se navodi da “bivše brodogradilište koje se nalazi na veoma atraktivnoj i vrednoj lokaciji već duži niz godina nije u funkciji, te se nameće potreba preispitivanja namene tog zemljišta.”
Dalje se navodi da će Novosađani time dobiti “kvalitetan izlazak na reku, sa raznovrsnim sportsko-turističkim sadržajima, dok će na prostoru starog brodogradilišta i sadašnje kasarne rečne flotile, biti formirani kompleksi sa stambenim i poslovnim sadržajima, okruženi javnim prostorima.”
U nastavku se kaže da će u okviru ovih prostora nalaziti šetališta, ozelenjene površine i biciklističke staze, i koja će biti pristupačna svim građanima. Pristupačnost i privlačnost priobalja svim stanovnicima grada u takvom rešenju postaje novi urbani i socijalni kvalitet uređenja obale, koliko prema gradu toliko i prema vodi.” – navodi se u nacrtu GUP-a.
U nacrtu GUP-a navodi se i da je realizacija tog projekta uslovljena dogradnjom nasipa, odnosno sistema odbrane od poplava. Tačno iznad ovog dela grada predviđena je i izgradnja četvrtog mosta preko Dunava.
Od interesantnih stvari svakako je izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa na Trandžamentu u podnožju Petrovaradinske tvrđave. U gradnji na ovoj lokaciji odavno se priča, a sada je to u nacrtu plana i utvrđeno dok će se daljim planovima definisati i visina budućih objekata.
Što se tiče stanogradnje, novost je da se na područjima koja su planirana za nove zgrade planira da se od 1,3 do 1,5 parking-mesto na jedan stan. Moguća su odstupanja usled prostornih ograničenja (izgrađeni objekti u okruženju, oblik i veličina parcele i sl.) na pojedinim delovima grada i lokalitetima, tako što će se planirati manji odnos broja stambenih jedinica i parking-mesta, ali ne manji od 1 stan/1,1 parking-mesto.
Prema nacrtu, visina stambenih objekata u zonama višeporodičnog stanovanja ograničava se na osam nadzemnih etaža. Izuzeci su mogući na značajnim saobraćajnim pravcima ili u područjima proširenja stanovanja – izgradnja na slobodnim terenima, i to na manjim površinama (jedna parcela ili jedan blok zgrada), što bi se utvrdilo planovima kojima se razrađuje Generalni urbanistički plan.
Visina stambenih objekata u zonama višeporodičnog stanovanja ograničava se na osam nadzemnih etaža.
Visina će se takođe definisati planom detaljnije razrade, u skladu sa konkretnim uslovima lokacije, izgrađene strukture u okruženju i potreba korisnika, s tim da se ne preporučuju objekti za stanovanje veće visine od 30 metara.
Takođe, stanovanje je moguće i na višim spratovima poslovnih objekata, u vidu poslovnih apartmana.
Odstupanje od definisane površine parcele stanovanja može iznositi do 10 %, osim za parcele površine do 300 m2, gde se ne toleriše odstupanje. Veća odstupanja se tolerišu samo izuzetno (već izgrađeni susedni objekti, mogućnost etapne izgradnje i sl.).
Minimalna širina parcela kod slobodnostojećih objekata ili objekata u prekinutom nizu može odstupiti do 10 % u odnosu na pravila.
Novi nacrt plana donosi takozvane Zone završenih celina, to jest to su oni delovi grada čija je urbanističko-arhitektonska realizacija i oblikovanje završeno. Osnovna smernica za nove intervencije je prostorno usklađivanje i kvalitetno uklapanje sa postojećim načinom i pravilima izgradnje i podizanje opšteg kvaliteta javnih prostora.
Od posebnog su značaja vredne prostorne celine: naselja slobodnostojećih objekata višeporodičnog stanovanja (Limani, Novo naselje, Stara Detelinara, Blok VIII u Petrovaradinu i druge), zone tradicionalnog porodičnog stanovanja (Adamovićevo naselje, delovi Telepa, Podbare, Salajke, Petrovaradina, Sremske Kamenice i druge pojedinačne zone) i posebne prostorne celine (Ranžirna stanica, kompleksi industrijskog nasleđa, stare kasarne i vojni objekti i drugo). Navedene celine karakterišu tradicionalno najkvalitetniji prostori i objekti Novog Sada, Petrovaradina i Sremske Kamenice.
Za sve zone je karakteristično da imaju prepoznatljivu urbanističko-arhitektonsku strukturu, pa je daljom planskom razradom obavezno očuvanje prostornih karakteristika i kvaliteta ambijenata po principu harmonizacije – uklapanja u zatečeno urbano tkivo. Pažljivo definisanim uslovima uređenja i građenja doprineće se očuvanju i unapređenje dostignutog stepena kvaliteta ovih prostora, navodi se u nacrtu.
U nacrt plana uvodi se ekološko stanovanje koje je predviđeno između ostalog i na Majevici. Planiraju se blokovi prosečne veličine oko 5.000 m2 (uz 10 % tolerancije), indeksa zauzetosti 35 % i indeksa izgrađenosti 3.2. Spratnost objekata je do čak Po+P+9. Osim stanovanja, u okviru ove zone planiraju se poslovni sadržaji, kao i površine javnih namena (obrazovanje, zdravstvo, kultura, zelene površine, trgovi i sl.).
Osnovna odlika prostora sa namenom eko stanovanja, odnosno energetski održivog i ekološkog stanovanja je: energetski efikasan, ekološki funkcionalan i udoban za život. Primena pametnih i inovativnih sistema se osim u izgradnji objekata primenjuje i u izgradnji infrastrukturnih sistema, navodi se u planu.
Kako se navodi u dokumentaciji, u zoni auto-puta E-75 očekuje se značajna realizacija poslovanja, nakon usvajanja predloženih urbanističkih planova i realizaciji servisne saobraćajnice uz auto-put.
Takođe, izgradnjom gradske magistrale (produžetak Bulevara Evrope), stvoriće se uslovi za realizaciju planiranih površina na ovom delu ulaznih pravaca.
Prema nacrtu GUP-a, železnički saobraćaj će se postepeno uključivati u prigradski prevoz putnika, sa ciljem da opsluži celu teritoriju Grada Novog Sada. To podrazumeva uvođenje modernih šinskih vozila i veći broj polazaka.
„Revitalizacijom i elektrifikacijom pruga na teritoriji Grada, stvoriće se uslovi za bezbednije, brže, ekološki čistije i jeftinije odvijanje ovog vida prevoza“, kaže se u nacrtu.
Kako se navodi u dokumentaciji, Sportski i poslovni centar „Vojvodina”, popularni Spens, će se upotpuniti izvođenjem kompleksa bazena (centra za vodene sportove), a planira se izgradnja novog fudbalskog stadiona tako da on postane glavni gradski fudbalski stadion sa svim potrebnim pratećim sadržajima.
Sportski centar „Jugovićevo” se planira za izgradnju atletskog stadiona, a od ostalih sadržaja se mogu planirati: akvapark ili kompleks otvorenih i zatvorenih bazena, fudbalska igrališta, tereni za rukomet, košarku, odbojku, sportske dvorane, teniski tereni, klizalište, skejt bord park i sportski tereni na otvorenom.
Kada je u pitanju pešački i biciklistički saobraćaj, nacrt predviđa proširenje pešačke zone na Ulicu Ise Bajića, deo Ulice Ignjata Pavlasa, Ilije Ognjanovića i Dunavske ulice, što će omogućiti spajanje Dunavskog parka i Dunavske ulice bez presecanja tokova automobila.
U plan je ucrtan i podzemni prolaz kod Futoške pijace u pravcu Bulevara oslobođenja.
Planirana je pešačka denivelacija (pasarela) preko Beogradskog keja naspram Dunavske ulice čime će se povezati pešačka staza na Beogradskom keju sa Dunavskim parkom i pešačkom zonom u centru.
U planu je i ostvarenje nove pešačke zone u podgrađu Petrovaradinske tvrđave, što će biti omogućeno zatvaranjem Beogradske ulice u Petrovaradinu za saobraćaj motornih vozila, osim javnog prevoza, a isto važi i za „gornji plato“ tvrđave.
Pored gore navedenih pešačkih zona, planiraju se manje pešačke zone unutar zonskih i lokalnih centara (Kineska četvrt, Svilara, itd.), zatim izgradnja pešačko-biciklističkog mosta preko Dunavca ka Ribarskom ostrvu, te ukidanje lokalne železničke pruge Petrovaradin–Beočin i pretvaranje u turistički koridor „Zelena staza” koja će omogućiti odvijanje pešačkog i biciklističkog saobraćaja po njemu.
U okviru ostale saobraćajne mreže planirana je izgradnja mosta preko Dunava u produžetku Bulevara Evrope, dogradnja Sentandrejskog mosta na četiri saobraćajne trake, povezivanje Bulevara Jaše Tomića sa Temerinskom ulicom (Ulicom Koste Šokice), izgradnja Severne ulice uz Kanal DTD (omogućiće alternativu Partizanskoj ulici), spajanje ulica Ilariona Ruvarca, Prvomajske i Ljubice Ravasi, izgradnja primarne saobraćajne mreže na Mišeluku, izgradnja denivelisane raskrsnice kod Futoške pijace (tunel) i dr.
U oblasti vodnog saobraćaja, planira se opremanje i osposobljavanje postojeće međunarodne luke „Novi Sad” na Kanalu Novi Sad – Savino Selo za pretovar svih vrsta tereta, što zahteva rekonstrukciju keja, operativne obale i potrebne mehanizacije, kao i modernizacija i opremanje putničkih pristaništa po svetskim standardima, kako bi grad privukao što veći broj stranih turističkih brodova.
Na Dunavu se planira postavljanje pet međunarodnih putničkih pristana na teritoriji grada, kao i izgradnja međunarodne marine u zoni kanala Šodroš, na levoj obali reke Dunav, neposredno uz glavni plovni put.
Nacrtom plana GUP-a predviđa se povećanje površine Novog groblja za 18 hektara što je predviđeni kapacitet za narednih 20 godina.
U planu se navodi i da će se na severo-istoku grada graditi Centar za zaštitu životinja – azil kao i groblje za kućne ljubimce.
Nacrt Generalnog urbanističkog plana (GUP) Novog Sada do 2030. godine nalazi se na javnom uvidu od 28. decembra i trajaće do 5. februara 2022. godine.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.
Pročitajte još: