Na sajmu China CEEC Expo koji će biti održan u kineskom gradu Ningbo, od sutra do 25. maja, među oko 400 kompanija iz Centralne i Istočne Evrope biće i srpske firme, a posebnu pažnju već privlače naši proizvođači crvenog vina i zamrznutog voća, objavila je kineska državna televizija CGTN.
– Posetioci dobijaju potpuni čulni ukus Srbije, dok globalni timovi za nabavku aktivno sarađuju sa srpskim izlagačima kako bi potpisali ključne trgovinske sporazume – navodi se tekstu kineske medijske kuće.
Sporazum o slobodnoj trgovini između Kine i Srbije, koji je stupio na snagu prošlog jula, ukida carine na 90 odsto robe, prvi je sporazum o slobodnoj trgovini između Kine i zemlje Centralne i Istočne Evrope i otvara, kako je se ističe, put dubljim ekonomskim vezama.
Ove godine, CEEC Expo nastavlja da služi kao „zlatni koridor“ koji povezuje Evropu i Aziju, sa živahnim nacionalnim paviljonima a zemlje poput Slovačke, Slovenije, Mađarske i Poljske stižu na izložbu sa širokim spektrom specijalizovanih proizvoda kako bi potražile više investicionih mogućnosti u ključnim oblastima, koje obuhvataju nauku, obrazovanje, kulturu, turizam i digitalne inovacije.
Ovogodišnje izdanje izložbe izdvaja njegova šira ambicija, jer sajam označava strateški pomak od okvira „16+1“ ka širem partnerstvu sa celom Evropom.
Listi zemalja učesnica, van CEE, pridružile su se Francuska, Nemačka, Italija i Španija a njihovo prisustvo nije samo ceremonijalno. Sa nacionalnim paviljonima i vodećim potrošačkim brendovima koji su izloženi, ovi zapadnoevropski igrači tretiraju sajam kao ozbiljnu tržišnu priliku i pozornicu za istraživanje novih načina saradnje sa Kinom.
Ova evolucija, kako je navedeno, odražava dve istovremene dinamike, kontinuirano produbljivanje trgovinskih veza Kine sa zemljama CEE i njenu želju da preoblikuje narativ oko svog ekonomskog dometa Evropi.
U eri promenljivih geopolitičkih poravnanja, trgovinskih trenja i ekonomskih padova, sajam nudi kontrastnu viziju – onu utemeljenu u pragmatičnom multilateralizmu, povezanosti na nivou potrošača i kulturnom angažovanju, navodi se u reportaži.
Od paviljona koji predstavljaju Poljsku, Mađarsku i Sloveniju, do štandova koji predstavljaju francuske proizvođače vina, italijanske dizajnerske firme i nemačke startapove za čistu tehnologiju, zapadnoevropski izlagači su ovde po prvi put. Za njih, CEEC Expo nudi jedinstvenu tačku gledišta, pristup rastućoj potrošačkoj bazi Kine, izloženost novim kanalima nabavke i dublje razumevanje kako se poslovanje obavlja u drugačijem kulturnom i regulatornom okruženju.
Ono što je zapanjujuće jeste raznolikost motivacije. Neki vide Kinu kao tržište u rastu u vreme kada je potražnja u njihovim matičnim zemljama stagnirala.
Drugi su ovde zato što su ih kineski partneri pozvali, pošto su postigli uspeh sa uvozom iz CEEC i sada žele da nabavljaju više iz „stare Evrope“.
Nekoliko izlagača je otvoreno priznalo da ranije nisu smatrali Ningbo strateškom destinacijom, ali sada planiraju ponovne posete, pa čak i lokalna partnerstva.
Organizacioni odbor se, sa svoje strane, oslonio na ovu transformaciju. Sa 1,5 miliona juana (oko 200.000 američkih dolara) u vaučerima za popust koji se distribuiraju javnosti, Ekspo ne samo da povećava vidljivost proizvoda već i stvara trenutne povratne informacije za evropske brendove koji traže tržišni odjek. Za Kinu, proširenje CEEC Ekspoa je takođe snažan gest i signalizira da njena otvorenost prema Evropi nije ograničena na šačicu favorizovanih partnera već se proteže preko kontinenta.
Poziva celu Evropu da učestvuje u zajedničkoj ekonomskoj budućnosti – onoj koju ne definišu isključivo Brisel ili Peking, već koju zajednički kreiraju preduzeća, gradovi, kulture i ljudi.
Ningbo ne samo da ispunjava svoju logističku ulogu lučkog grada, već i otelotvoruje kineske težnje da izgradi pouzdane ekonomske koridore sa širim evropskim kontinentom.
To je platforma gde se trgovinska politika susreće sa lokalnim ukusom, gde se regionalni domet susreće sa kontinentalnim ambicijama i gde bi sledeće poglavlje odnosa Kine i Evrope moglo tiho da se oblikuje, ne kroz velike samite već kroz zajedničke police i potpisane porudžbine, navodi CGTN.