Srbi sve više kupuju na internetu, preferiraju domaće sajtove

U Srbiji se sve više kupuje preko interneta, prvenstveno na domaćim sajtovima, a onlajn trgovina je u prvom tromesečju zabeležila rast od oko 35 odsto u odnosu na isti period prošle godine prema pisanju Bloomberg Adria.

Prema podacima Narodne banke Srbije u prvom kvartalu 2024. godine bilo je 16,8 miliona kupovina na internetu karticama i elektronskim novcem.

Dinarske kupovine su rasle 31,3 odsto, a vrednost pomenutih kupovina uvećana je za 32,7 odsto u odnosu na početak 2023. godine.

Kupovina plaćenih u dinarima bilo je 11,5 miliona, a od tog broja na internet stranicama domaćih trgovaca 10,7 miliona kupovina u vrednosti od 30,5 milijardi dinara.

Kada je reč o plaćanjima na stranim internet stranicama, zabeležen je porast broja transakcija u evrima od 50,1 odsto (3,1 milion naspram dva miliona plaćanja) u odnosu na prvo tromesečje 2023. godine, dok je njihova vrednost veća za 38,4 odsto (133 miliona naspram 96,1 milion evra).

Slično, broj plaćanja u američkim dolarima na internetu beleži rast od 33,3 odsto (dva miliona naspram 1,5 miliona plaćanja), dok je njihova vrednost veća za 29,2 odsto (47,8 miliona naspram 37 miliona dolara) u odnosu na prvo tromesečje 2023. godine.

Kupovina na internetu

„Posmatrani podaci pokazuju većinsko opredeljene građana Srbije za kupovinu u domaćim internet prodavnicama, što je trend koji se nastavlja i u ovom tromesečju“, navodi Narodna banka Srbije.

Kako je iz godine u godinu rasla onlajn trgovina

U Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine, koje takođe prati podatke o prodaji na internetu, procenjuju da će onlajn trgovina nastaviti da raste za više od 30 odsto godišnje.

Prošle godine odnosu na 2022. broj transakcija je povećan za preko 38 odsto, od toga je vrednost u dinarima povećana za preko 40 odsto, a vrednost u ostalim valutama, iskazano u evrima, porasla za preko 37 odsto.

Prema podacima International Trade Administration vrednost onlajn transakcija u Srbiji 2021. godine bila je 559 miliona dolara, čime je Srbija svrstana na 81. mesto po obimu prometa u svetu.

Procene Euromonitora jesu da je e-promet u maloprodaji u 2022. godini prešao milijardu dolara. Godišnja stopa rasta  onlajn trgovine od 2020. do 2022 iznosila je 46,1 odsto.

NBS je saopštila da je u 2023. godini izvršeno više od 58 miliona transakcija u Srbiji, od čega je preko 40 miliona u dinarima.

Online trgovina

Ukupna vrednost transakcija u dinarima je više od 114 milijardi, dok je vrednost ostalih transakcija, iskazno u evrima, preko 700 miliona.

Inspektori prošle godine naložili uklanjanje 18.000 oglasa na internetu

Na pitanje koliko je rasprostranjena nelegalna trgovina preko interneta, u Ministarstvu trgovine kažu za Bloomberg Adriju da su tržišni inspektori tokom 2023. godini na javno dostupnim internet stranicama, portalima i društvenim mrežama, identifikovali 40.828 oglasnih poruka zbog osnovane sumnje da mogu dovesti do nedozvoljene trgovine preko interneta. Platformama koje su registrovane na teritoriji Srbije je naloženo uklanjanje 18.000 oglasnih poruka.

„Imali smo 303 inspekcijskih nadzora u oblasti internet prodaje i od neregistrovanih subjekata je oduzeto oko 66.000 komada razne robe (obuća, odeća, tašne, sportska oprema, oprema za domaćinstvo, kozmetika, satovi, nakit, igračke i dr.), 5.500 paklica cigareta, 800 kilograma rezanog duvana i 758 kutija snusa”, navode u Ministarstvu trgovine.

Kada treba posumnjati na nelegalnu prodaju

Kada je reč o trgovini preko interneta, registrovani trgovci na svojim internet stranicama, platformama i društvenim mrežama ostavljaju poslovne podatke, odnosno podatke o svojoj delatnosti, poslovno ime, adresu, telefon, PIB, propisan obrazac za odustanak od ugovora zaključenog na daljinu i sl.

„Kada se ti podaci ne nalaze na internet stranici ili na platformi, već se pojavljuje samo mogućnost da se roba naruči preko broja mobilnog telefona, postoji sumnja da se radi o nelegalnoj prodaji“, upozoravaju.

Tržišni inspektori do podataka o nelegalnoj trgovini preko interneta dolaze na osnovu sopstvenih saznanja, analizom stanja u oblasti koja je bila predmet kontrole, na osnovu prijava građana ili nosilaca prava intelektualne svojine.

„Budući da trgovina preko interneta ima svoje osobenosti, pre svega da fizička lica nude i oglašavaju robu preko portala koji često nisu sa sedištem u Srbiji, otkrivanje podataka o ovim osobama je otežano i otkrivanje tih podataka i sam inspekcijski nadzor se najčešće radi u saradnji sa MUP-om i Tužilaštvom“, kažu u Ministarstvu trgovine.

Pročitajte još:

Tagovi:

0 Komentari
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.