SOMBOR – Dok žitelji Bačke i Banata sa nestrpljenjem iščekuju najavljivani početak radova na brzoj saobraćajnici od Sombora do Kikinde, koja je već dobila naziv „Vojvođanski osmeh”, teku i pripreme za svojevrsnu rekonstrukciju Bačkog Brega, graničnog prelaza sa Mađarskom.
Prelaz, kojem je parnjak sa mađarske strane Santovo, trenutno mogu da koriste samo putnička i teretna vozila nosivosti manje od tri tone, što smanjuje broj putnika i tereta koji na ovoj tački napušta odnosno ulazi u Srbiju.
Kako decenijama unazad postoje inicijative da GP Bački Breg postane tačka međunarodnog prekograničnog saobraćaja u punom obimu, pokrenut je projekat „Razvoj prekograničnog prelaza Santovo – Bački Breg sa potrebnom carinarnicom i objektima u funkciji teretnog saobraćaja” , koji se realizuje u okviru INTERREG IPA projekta programa prekogranične saradnje Mađarske i Srbije i čija je vrednost bezmalo pola miliona evra, od čega EU izdvaja 400.000 evra. Ceo projekat je zapravo još jedna faza namere dve države da se na GP Bački Breg-Santovo omogući prelaz za sve vrste teretnog saobraćaja i time nesmetan protok svih roba i ljudi na severozapadu Bačke. Ovaj poduhvat se realizuje kroz saradnju projektnih partnera sa obe strane, odnosno javnih preduzeća „Putevi Srbije” i Zavod za urbanizam Vojvodine kao i mađarske Nacionalne agencije za infrastrukturu.
Kako je svojevremeno, na prvoj, otvarajućoj konferenciji posvećenoj ovom projektu naglasio Ištvan Pastor, predsednik Skupštine AP Vojvodine, reč je o višedecenijskom projektu koji se pripremao na tri nivoa, postavljanjem političkog okvira, što je bilo ostvareno još 2009. godine, nakon čega je usledilo partnersko konkurisanje za IPA projekte prekogranične saradnje, te svrstavanjem pristupnih saobraćajnica u prioritetne projekte buyeta Republike Srbije, što je konačno ostvareno ulaskom u projekat „Vojvođanski osmeh” koji bi trebao da brzom saobraćajnicom spoji granične prelaze Bački Breg sa Mađarskom i Nakovo sa Rumunijom.
Alternativa Horgošu i Kelebiji
Granični prelaz Bački Breg nema značaj samo za ovdašnje žitelje sa obe strane granice, već i za transkontinentalne putnike, pošto je idealna alternativa sa prelaze sa Mađarskom, kao što su Horgoš i Kelebija, na kojima tokom velikih verskih praznika i u sezoni letnjih godišnjih odmora vladaju ogromne gužve. Pre dve godine otvoren je i granični prelaz Rastina – Bačsentđerđ, koji je otvoren od 7 do 19 sati svakog dana, pa žitelji srpskog Sombora i mađarske Baje i njihovih okolina i u sezonskim gužvama imaju jednostavno rešenje za međusobno posećivanje.
Kako je predviđeno da se do 31. jula 2022. godine pripremi potrebna građevinska i planska
dokumentacija, urbanistički projekat za proširenje graničnog prelaza Bački Breg je već bio na javnom uvidu, na koji su pravna i fizička lica mogla da izreknu svoje primedbe. Kako se moglo videti urbanistički projekat za gradnju graničnog prelaza Bački Breg između Srbije i Mađarske sadrži veći broj traka i terminal za teretnjake, jer je trenutno stanje saobraćajnica nezadovoljavajuće i nema ih dovoljan broj, a sam prelaz je nedovoljne širine. Novo rešenje graničnog prelaza je tangencijalnog tipa sa operativnim carinskim bazama, terminalima putničkog i teretnog saobraćaja. U dokumentu koji je izradio „Šidprojekt”, na površini od 12,3 hektara, planirana je i izgradnja objekata u zonama putničkog i robno-carinskog terminala, a kako se deo parcela koje bi trebalo da budu zauzete ovim projektom vode na privatne vlasnike, biće potrebno i rešavanje imovinsko pravnih pitanja.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.