Snuker se smatra “igrom uma i preciznosti”, spada u grupu bilijarskih igara, ali se zbog svojih specifičnosti znatno razlikuje od klasičnog bilijara – teži je, i samim tim i izazovniji.
Igra se na velikim, masivnim stolovima sa šest rupa. Igra se snuker štapom a koriste se i pomoćni štapovi (restovi). Igra se sa 22 kugle – 15 crvenih, 6 kugli u različitim bojama(crna, roze, plava, braon, zelena, žuta i jedna bela. Pomoćni štapovi koriste se zbog veličine stola.
Za početak, ovo je dovoljno da “uplovite” u jednu od najpopularnijih igara u svetu, i postanete deo velike porodice snukeraša.
Važno je da znate koliko poena nosi svaka kugla. U početku, dok učite osnove igre, popišite ih, ili upamtite na praktičan način:
crvene = 1 poen
žuta =2 p.
zelena = 3 p.
braon = 4 p.
plava = 5 p.
ružičasta = 6 p.
crna = 7 p.
Naučite i neke od osnovnih termina:
Cue (kju) – štap
Frame (frejm) – jedna partija u okviru meča
Break (brejk) – broj poena osvojenih u nizu
break off (razbijanje/otvaranje partije) – početni udarac
cushion (kušn) – mantinela – ivica stola
cueball (kju bol) – bela kugla
object ball (obdžekt bol) – ciljna kugla (ona koju gađate)
chalk – kreda, kiks
touching ball (tačing bol)- dodirujuća kugla
free ball (fri bol) – slobodna kugla
safety shot (sejfti) – odbrambeni udarac
foul (faul) – greška protivnika koja se kažnjava poenima
foul and a miss – faul i promašaj
Prvi potez jeste pokušaj kontakta bele kugle sa bilo kojom crvenom u cilju ubacivanja crvene u rupu. Ukoliko ne uspete, red je na protivnika. Ako ubacite crvenu i naredan potez je vaš. Nakon ubačene crvene kugle, dobijate šansu da ubacite neku od obojenih i počnete da prikupljate poene. Ukoliko ubacite obojenu kuglu, ona se vraća na sto, na sopstvenu tačku, a vi nastavljate da gađate crvenu, zatim obojenu i tako redom. Tako se pravi brejk tj. niz poena. Kada se ubaci i poslednja crvena kugla, na stolu ostaju samo obojene kugle. Sada se kugle ubacuju po redosledu, koliko koja vredi, počev od žute. Frejm je gotov onog momenta kada jedan od igrača stekne nedostižnu prednost u poenima, a to ne podrazumeva da su ubačene sve kugle. Poena ima 147 (ukupan zbir svih kugli u idealnoj kombinaciji – sve crvene ubačene u kombinaciji sa crnom) ali rezultat jedne partije može varirati uz brojne dodatne poene koji se dobijaju kada protivnik napravi faul. Tako da se faulovima/snukerima može nadoknaditi prednost i veća od maksimalnog zbira preostalih poena na stolu.
“safety shot” – Ovaj termin predstavlja viši nivo igre u kojem se pored prikupljanja poena usresređujete i na način kojim biste otežali posao svom protivniku. Najbolji “safety shot” postiže se kada “sakrijete” onu kuglu koju vaš protivnik mora da pogodi ( ili belu kuglu) tako da mu onemogućite ravnu putanju do te kugle. Tada protivnik mora da traži zaobilazni put do njenoga udaranja. I upravo tim činom ste napravili SNOOKER!
Ako ne pogodi ciljnu kuglu napravio je faul i vi dobijate minimum 4 poena, a ako je u faul uključena neka vrednija kugla on može da iznosi i 5,6,7 poena.
Faul je i kada Vam upadne bela kugla u rupu, kada pogodite bilo koju kuglu na stolu, a da nije ciljna kugla.
Naravno, ovo je samo lagani uvod u fantastični svet snukera u koji ćete se zaljubiti već posle par frejmova. Postoji još mnogo pravila i kodeksa ponašanja u ovoj izrazito džentlmenskoj igri ali kada jednom budete zavedeni, svi ti detalji vam neće nimalo teško pasti. Naprotiv, bićete gladni znanja i svih skrivenih i zaraznih tajni “zelene čoje”.