Pregovaranje je ključna veština u poslovnom svetu, bilo da ste preduzetnik, zaposleni ili nezavisni saradnik. U većini poslovnih transakcija, strane u pregovorima imaju slične ciljeve – obe žele da budu zadovoljne ishodom i postignu obostrano korisno rešenje. Međutim, postizanje takvog dogovora može biti komplikovano. Tu na scenu stupaju strategije poslovnog pregovaranja.
Težite ka dogovoru u kome svi pobeđuju
Uspešni pregovarači vide pregovore kao rešavanje problema. Ključno pitanje koje treba da postavite sebi je: šta ja želim i šta želi moj partner u pregovorima, a da trenutno nemamo? Zatim predložite dogovor koji zadovoljava potrebe obe strane i dovodi do boljeg ishoda za sve. U uspešnim pregovorima, obe strane od pregovaračkog stola odlaze sa osećajem da su ostvarile pobedu.
Započnite pregovore sa visokom ili niskom početnom ponudom
Ako ste kupac i znate koliko ste spremni da platite, možete započeti nudeći polovinu tog iznosa. Čak i ako znate da prodavac nikada ne bi prihvatio vašu ponudu, time ste uspostavili referentnu tačku za dalje pregovore. Ova taktika pregovaranja može dovesti do niže cene nego da ste od početka dali razumniju ponudu. Ista taktika važi ako ste vi prodavac – počnite sa cenom koja je viša od one koju ste spremni da prihvatite.
Postavite rok važenja vaše ponude
Ako smatrate da ste dali razumnu ponudu, dajte svom pregovaračkom partneru rok do kog mora da je prihvati ili odbije. Budite svesni da čak i ako predstavite ponudu kao “uzmi ili ostavi”, druga strana i dalje može da se vrati sa kontraponudom. Ipak, postavljanje roka primorava drugu stranu da ozbiljno shvati pregovore. Zbog toga je ovo jedna od efektivnijih pregovaračkih taktika koju vešti pregovarači koriste u raznim fazama pregovora.
Koristite ogledanje da pokažete da pažljivo slušate
Profesionalni treninzi iz pregovaranja često se fokusiraju na princip ogledanja – ponavljanja ključnih reči koje je upotrebio vaš pregovarački partner. Ova tehnika može biti naročito efikasna kada ponavljate reči koje je vaš sagovornik upravo izgovorio. Ogledanje pokazuje drugoj strani da pažljivo slušate šta govore i da ozbiljno razmatrate njihove stavove.
Šaljite signale govorom tela
Jedna od suptilnijih, ali efikasnih pregovaračkih strategija je da potajno pokažete negativan govor tela kada vam se predstavi ponuda koja vam se ne dopada. Na primer, ako vam daju prenizak iznos, možete sebi dopustiti da vidno zadrhtite. Ovaj trzaj može na visceralnom nivou preneti vašu reakciju bolje od bilo kog verbalnog odgovora i navesti vašeg partnera da ponovo razmotri ponudu. Strateška upotreba govora tela može brzo pojednostaviti kompleksne pregovore i dovesti do poslovnog uspeha za pregovaračkim stolom.
Prihvatite najbolju alternativu ako ne dođe do dogovora
Ako su obe strane čvrste u svojim stavovima, postizanje dogovora može biti nemoguće za jednu ili obe strane. U takvim situacijama, važno je imati unapred pripremljenu strategiju šta raditi ako pregovori propadnu. Ova strategija treba da definiše najbolji mogući ishod za vas ako ne dođe do sporazuma. Na primer, ako zaposleni insistira da mu treba povišica da bi ostao na poslu, a njegov šef to jednostavno odbija, rezervni plan bi mogao da glasi da će zaposleni ostati na poslu još šest meseci po trenutnoj stopi, posle čega će otići. Iako ovakav plan sadrži mnogo više kompromisa nego uspešno poslovno rešenje, on bi u idealnom slučaju trebalo da učini ustupke obema stranama. U ovom slučaju, zaposleni ima šest meseci da nađe bolje plaćen posao, a poslodavac ima šest meseci da nađe zamenu.
Važno je napomenuti da najbolja alternativa pregovorima ne treba da bude blef ili pretnja. Ona treba da predstavlja realan i izvodljiv plan u slučaju da pregovori ne uspeju. Ako je vaša alternativa nerealna ili nepovoljna po vas, druga strana to može prozreti i iskoristiti protiv vas u pregovorima. S druge strane, ako imate jaku alternativu, to vam daje više samopouzdanja i pregovaračke moći. Uvek budite spremni da sprovedete svoju najbolju alternativu ako je potrebno, ali je istovremeno koristite kao alat da izvučete ustupke i dođete do boljeg dogovora u pregovorima.
Put do uspešnog pregovarača
Bilo da pregovarate o prodajnoj ceni, plati ili nekretninama, često ćete naići na prvu ponudu koja jednostavno nije prihvatljiva. Ako se posvetite snažnom procesu pregovaranja koristeći ovih šest efikasnih pregovaračkih taktika, možete poboljšati uslove i povećati svoj profit. Imajte na umu ove strategije pregovaranja u svojim stvarnim poslovnim interakcijama i bićete na putu da postanete uspešan pregovarač.
Pročitajte još:
Sve više firmi prelazi na onlajn poslovanje
BEOGRAD – Pouzdana infrastruktura, logistička podrška, bolja snabdevenost, promocija i bezbednost nephodni su za razvoj poslovnog okruženja koje će unaprediti e-tržište u Srbiji, rečeno je danas na konferenciji u Privrednoj komori Srbije o digitalnom tržištu i e-fiskalizaciji. Takođe, zaključeno je da sve više kompanija prebacuje svoje poslovanje onlajn, stvarajući time rastuću konkurenciju i potrebu za transformacijom postojećih modela ka bržim, pouzdanijim i uvek dostupnim digitalnim uslugama. Kako bi se predstavile inovacije i nove regulative “digitalnog ekosistema” koji su dostupni akterima e-komerca u zemlji, kao i e-fiskalizacija, PKS je u saradnji sa e-Komerc Asocijacijom Srbije i novim članom Asocijacije “Mainstream” organizovala konferenciju […]
Opširnije