Sećate li se hidroglisera koji su krstarili Dunavom sedamdesetih godina?

NOVI SAD – Nekada je rečni saobraćaj u Novom Sadu podrazumevao vožnju takozvanim hidrogliserima, koji su bili mnogo brži od današnjih brodova koji plove ture Dunavom. Građani su ih čak koristili i za međugradski prevoz, jer su njima mogli da stignu brže do odredišta, nego autobusom.

Prvi hidrogliseri dizajnirani su u Sovjetskom savezu ranih 1960-ih. Jedan od prvih hidroglisera koji se koristio za usluge prevoza plovio je pod imenom „Roket“ i koristio se za prevoz rekama, dok je hidrogliser pd nazivom „Komet“ plovio Jadranom.

Ti sovjetski brodovi bili su hit i u Grčkoj, Poljskoj, Kini, Italiji, Istočnoj Nemačkoj, Japanu… a u nekim zemljama su još uvek funkcionalni.

Hidrogliseri su u bivšoj Jugoslaviji bili izrazito popularni, a koristili su se i za turističke ture. U to vreme su bili čudo tehnologije, koje su mnogi posmatrali s obale kako se uzdiže iz mora i plovi samo na „krilima“. U Hrvatskoj su najviše „leteli“ morem Splita, duž Dalmacije, Zadra, Šibenika, Hvara.

Dunavom su plovili gliseri tipa „Meteor“ koji su bili veći i luksuzniji i mogli su da smeste oko 100 ljudi, dok je kapacitet „Raketa“ iznosio 60 putnika. Radnim danima koristili su ih mahom zaposleni, jer im je do Tekije (nizvodno) trebalo oko 3,5 sata, a do Beograda (uzvodno) četiri – autobus je istu relaciju prelazio za šest sati.

Hidrogliseri su se kretali brzinom od 60 kilometara na sat, a brodovi koji danas idu u jednodnevne ture duž Dunava ne prelaze osam ili 10 kilometara na sat. Tu munjevitost omogućavali su im tenkovski motori, koji su ipak trošili mnogo goriva. Sami nisu bili isplativi – karta je za putnike bila povoljna, a razliku u ceni dotirala je država.

Najiskusniji kapetani upravljali su hidrogliserima, jer su ove plovidbe u suštini bile veoma opasne zbog podvodnih panjeva. Putnici to, naravno, nisu ni znali, ni osetili, ali su kapetani i te kako morali da paze.

Posle raspada Sovjetskog saveza, hidrogliseri su često pretvarani u barove i restorane. Najveće mane su mu bile velika potrošnja goriva i troškovi održavanja. Da se hidrogliseri kod nas vrate, zbog cene goriva, plovidba bi bila isplativa samo uz paprene cene karata.

Pročitajte još:

 

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.