BEOGRAD – Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić obišao je danas pogon JKP-a „GSP Beograd“ na Novom Beogradu gde je bilo parkirano 40 novih zglobnih plavih autobusa,koji će već sutra biti na beogradskim ulicama u sistemu javnog prevoza.
Šapić je istakao da je ovaj kontingent autobusa deo isporuke u kojoj je Grad dobio 100 novih autobusa, od kojih je jedan deo, od pre nekoliko dana, već na beogradskim ulicama, a od sutra im se priključuje još ovih četrdeset.
„Očekujemo do početka maja isporuku dodatnih 50 solo-autobusa, čime će biti završena nabavka koju smo započeli prošle godine i koja je nastavak onog o čemu pričam već dve godine – potpuna revitalizacija voznog parka JKP-a ‘GSP Beograd'“, rekao je Šapić i dodao da su u toku nabavke za tramvaje i 300 novih autobusa.
On je istakao da je na ulicama sve više autobusa plave boje, što znači da su u pitanju nova vozila i da je sve više novih autobusa privatnih prevoznika koji su ugovorom uslovljeni da ih nabavljaju, navodi se u saopštenju gradskog Sekretarijata za informisanje.
Do kraja 2025. godine, kako je najavio Šapić, očekuje se da u Beogradu neće postojati nijedan autobus u sistemu gradskog prevoza stariji od dve do dve i po godine.
On je dodao da će u narednih nekoliko meseci imati konkretnije informacije o nabavci novih tramvaja.
„Proces je u toku i nećemo iznositi nikakve informacije dok ne budemo sigurni kakva će biti dinamika realizacije. Za dva meseca trebalo bi da stignu dva nova turska tramvaja koje smo naručili još prošle godine. Nakon toga, u roku od godinu dana, trebalo bi da stignu i preostala 23, što predstavlja obnovu vozila za šinski prevoz. Trenutno planiramo da raspišemo tender za reparaciju španskih tramvaja. Dakle, ukupno očekujemo 25 novih turskih tramvaja, 25 ‘španaca’ koji će biti rekonstruisani, kao i 100 novih koji će biti izrađeni specijalno za naš šinski sistem“, rekao je Šapić.
On je podsetio da su svi ovi tramvaji imali problema, jer nisu u potpunosti odgovarali našem sistemu i zbog toga nisu mogli da se kreću svim deonicama.
„Ovih novih sto tramvaja koje smo naručili biće nešto kraći, ali će moći da se kreću na svim potezima. Sa tih sto tramvaja i ovih 50, odnosno 25 turskih i 25 repariranih španskih, imaćemo potpuno rešen tramvajski vozni park“, objasnio je Šapić.
Gradonačelnik je naglasio da je preostalo još da se reši pitanje trolejbusa ili elektrobusa, o čemu će odluka biti doneta naknadno.
„Mislim da je to u ovom trenutku za građane manje važno, jer je najveći problem gde ćemo naći novac za tu namenu. Radimo na mogućnostima za nabavku sto vozila, a onog momenta kada budemo spremni i sigurni da ćemo naći sredstva, tada ćemo obavestiti javnost da krećemo u ovu nabavku“, kazao je gradonačelnik.
Šapić je podsetio da je reforma u javnom prevozu počela pojeftinjenjem karata, potom besplatnim prevozom za pojedine socijalne kategorije, a da je vrhunac bilo potpuno ukidanje plaćanja javnog prevoza.
„To je bila vest koja je odjeknula širom sveta iz Beograda, kao lokalne samouprave, jer smo jedini grad u kategoriji gradova sa više od pola miliona stanovnika, ne računajući Kinu, koji ima besplatan javni prevoz. Potpuni oporavak podrazumeva obnovu parka od 2.000 vozila, autobusa, tramvaja, trolejbusa i elektrobusa na ulicama grada, u periodu od tri do četiri godine. Jedini stari ugovor sa ‘Lastom’ i ‘Strelom’, koji su bili zajedno u konzorcijumu za prigradske delove grada, raskinut je jer nisu ispunjavali potrebne uslove“, naveo je Šapić.
On je najavio da će biti raspisan novi poziv za javno-privatno partnerstvo pod novim uslovima kojima će biti naloženo da privatnici imaju nove autobuse po svim standardima koji važe i za ostale. Očekuje se da ovo bude završeno do leta, nakon čega će javni prevoz biti unificiran i standardizovan i za ove privatne prigradske linije.
Ovim tempom, naveo je gradonačelnik, očekuje se da do kraja 2027, a najkasnije do početka 2028. godine više neće biti vozila u javnom prevozu koja bi bila starija od dve-tri godine.
„Više nismo u situaciji da moramo da uzimamo po trideset godina stara i rashodovana vozila, kao što je to bio slučaj sa tramvajima iz Švajcarske, već možemo da priuštimo nova, koja Beograđani zaslužuju“, zaključio je gradonačelnik Šapić.