RUSKI KRSTUR -Škola od izuzetnog značaja za Vojvodinu, „Petro Kuzmjak”, istog dana proslavila 270 godina dugu tradiciju i otvaranje centra u kome će đaci i nastavnici pretvarati teoriju u praksu i istraživati zanimanja budućnosti.
Nakon četiri Mejkers laba otvorena u prethodnoj godini, Grupa za obrazovanje otvara prvi Mejkers lab od 11 planiranih za ovu godinu, i to u osnovnoj i srednjoj školi sa domom učenika „Petro Kuzmjak“ u Ruskom Krsturu. Više od 430 đaka svih uzrasta dobilo je savremeni prostor u kome će se podsticati njihovi interesi za nauku, inovacije i eksperimentisanje, kroz redovnu nastavu, dodatne programe i povezivanje sa drugim školama, privredom i različitim organizacijama.
Svečano otvaranje Mejkers laba bilo je, pored proslave 270 godina postojanja škole, povod za okupljanje nastavnika, učenika, predstavnika školske i lokalne samouprave, ali i predstavnika lokalne privrede. U ime Grupe za obrazovanje koju čine Nordeus fondacija, Centar za promociju nauke, Dostignuća mladih u Srbiji i Inicijativa Digitalna Srbija, prisutnima su se obratili rukovoditeljka Sektora za programske aktivnosti Centra za promociju nauke Danijela Vučićević, izvršni direktor Dostignuća mladih u Srbiji Darko Radičanin, Miloš Đuričanin, direktor strategije i razvoja Nordeus fondacije, kao i Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative Digitalna Srbija. U ime škole, govorile su direktorka škole Natalija Budinski, i Jasminka Nađ, pomoćnica direktorke i nastavnica hemije, a učenici su predstavili svoje naučne projekte i inicijative na sajmu nauke koji je bio deo otvaranja Mejkers laba i i poslužili goste čajem koji gaje u svojoj pametnoj bašti.
Škola od izuzetnog značaja
Škola „Petro Kuzmjak“, pored toga što je proglašena za školu od izuzetnog značaja za Autonomnu pokrajinu Vojvodinu, jedinstvena je škola na svetu, u kojoj učenici mogu da steknu svoje obrazovanje na rusinskom jeziku. Škola se sastoji od osnovne škole, gimnazije na rusinskom i srpskom nastavnom jeziku, kao i srednje stručne škole turističko-hotelijerskog tehničara.
Škola je prepoznata u Srbiji, ali i van granica po uspesima i dobrim rezultatima u oblasti prirodnih nauka i matematike. Pokazatelj jeste redovno učešće u različitim projektima ali i podvizi učenika i nastavnika. Tako je profesorka matematike i savetnik-spoljni saradnik, a sada direktorka škole, Natalija Budinski odabrana u 300 najinovativnijih Majkrosoft nastavnika na svetu u 2018. i 2019. godini.
“Mejkers lab je sjajan koncept koji će naše učenike i nastavnike podržati u razvoju raznovrsnih ideja i projekata, Takođe, doprineće učenju prirodnih predmeta i matematike, ali i novih savremenih obrazovnih koncepata, kao što je preduzetništvo, na inovativan i kreativan način. Današnje otvaranje Mejkers laba u našoj školi otvara vrata najkvalitetnijeg obrazovanja. Mi smo jedna mala škola, ali sa velikim entuzijazmom i veoma smo zahvalni i srećni što je Grupa za obrazovanje to prepoznala i podržala kroz ovaj projekat“, naglasila je Natalia Budinski, direktorka škole.
Škola promoviše i ističe inkluzivnost i otvorenost kao svoje osnovne vrednosti, radeći sa decom iz osetljivih društvenih grupa, dok već dugi niz godina postoji specijalno odeljenje za učenike lako ometene u razvoju.
Novi prostor za učenje kroz iskustvo i razvoj inovacija
Na samom susretu, predstavnici Grupe za obrazovanje govorili su o značaju kako ovog Mejkers laba, tako i ostalih čije otvaranje je planirano tokom ove godine.
“Centar za promociju nauke sarađuje skoro čitavu deceniju sa Školom “Petro Kuzmjak” i za to vreme smo zajednički razvijali STEAM programe za čitavu Srbiju. Ponosni smo što je ova škola postala vodeća u oblasti STEAM obrazovanja, ne samo u Srbiji, nego i u čitavoj Evropi, kroz neizmeran trud i zalaganje na međunarodnim projektima. Privilegija je imati ovakvu školu u mreži Mejkers labova, jer su saradnici poput ovih koje smo stekli kroz saradnju sa školom, uz njihov entuzijazam, ključni za dalje ojačavanje STEAME obrazovanja u našoj zemlji”, izjavila je Danijela Vučićević, rukovoditeljka Sektora za programske aktivnosti Centra za promociju nauke.
Kao važna tema istaknuto je i preko potrebno udruživanje svih delova društva kako bi se podržalo obrazovanje dece u celoj zemlji, naročito privrede. Ove godine se kao nacionalni partneri pridružuju svojim znanjem i proizvodima kompanije Henkel, Tarkett i Roma company, pomažući da učenici rade u što kvalitetnijim uslovima.
Rad Mejkers laba zasniva se na povezivanju STEAME oblasti (nauka, tehnologija, inženjerstvo, umetnost, matematika, preduzetništvo) onako kako to uveliko rade neke od najrazvijenijih zemalja na svetu. Kroz rad u Mejkers labu učenici i nastavnici na inovativan način pristupaju obrazovanju i rešavanju problema. Đaci zainteresovani za nauku u Mejkers labu primenjuju eksperimentisanje i multidisciplinarnost u nastavi.
Kao i kod ostalih škola, otvaranje Mejkers laba podrazumeva opremanje prostora i obezbeđivanje različitih uređaja i opreme uz čije korišćenje će đaci i nastavnici moći olakšano da inoviraju, istražuju i uče. Ovog puta, škola u Ruskom Krsturu dobila je opremu poput Lego robota, Arduino setova i 3D štampača.
Organizacije koje čine Grupu za obrazovanje
Grupa za obrazovanje osnovana je u septembru ove godine sa ciljem zajedničke podrške obrazovanju, čine je:
Nordeus fondacija osnovana je sa ciljem da se pomogne deci i mladima da steknu veštine, znanja i kompetence potrebne za uspeh u digitalnoj ekonomiji kroz podršku obrazovanju i razvoj podsticajnog i kreativnog okruženja.
U oblasti podrške obrazovanju, fokus je na sprovođenju inovativnih programa zasnovanih na interdisciplinarnom pristupu, iskustvenom učenju i razvoju kompetenci za 21. vek. Dok u oblasti razvoja ekosistema kreativnih industrija, Nordeus fondacija nastavlja sa dosadašnjim naporima Nordeusa kroz sopstvene programe i udruživanjem sa brojnim kompanijama kroz organizacije poput Inicijative Digitalna Srbija i Srpske gejming asocijacije čiji je Nordeus i suosnivač.
Centar za promociju nauke (CPN) je javna institucija, koju je 2010. godine osnovalo Ministarstvo nauke Srbije sa zadatkom da promoviše nauku i tehnologiju. CPN sprovodi programe i aktivnosti radeći sa istraživačkim i obrazovnim institucijama u Srbiji i širom sveta, a blisko sarađuje i sa republičkim ministarstvima, medijima i privatnim sektorom. Misija CPN-a je da premosti jaz između nauke i društva okupljajući sve relevantne aktere i širu javnost u procesu istraživanja i inovacija. CPN teži da integriše društvo u istraživačke procese, kako bi se ono, uz uvid u potrebe građana, što adekvatnije suočavalo sa društvenim izazovima.
Inicijativa „Digitalna Srbija“ je nevladina i neprofitna organizacija sa strateškim ciljem razvoja jake, globalno konkurentne digitalne ekonomije u Srbiji. Pored vodećih digitalnih igrača u zemlji koji su osnivači Inicijative „Digitalna Srbija“, ona danas okuplja više od 30 organizacija i kompanija članova iz različitih sektora relevantnih za rast digitalnog ekosistema, uključujući tehnologiju, bankarstvo i finansije, telekomunikacije, konsalting, obrazovanje i istraživanje, zatim advokatske, medijske i farmaceutske kuće, kao i organizacije za podršku startapima.
Cilj Inicijative „Digitalna Srbija“ je stvaranje poslovnog okruženja koje je u službi digitalne ekonomije. Na putu ka tom cilju ulaže u strateške programe u oblasti formalnog i neformalnog obrazovanja, razvoja startap ekosistema, pravno-regulatornog okvira, digitalne infrastrukture i javnog dijaloga o digitalnoj transformaciji.
Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalne mreže Junior Achievement Worldwide, osnovane 1919. godine, koja obuhvata 121 zemlju na svim kontinentima i predstavlja najveći svetski program preduzetničkog obrazovanja koji godišnje pohađa više od 10 miliona učenika.
Misija organizacije je priprema i osposobljavanje učenika za uspešan život i rad u savremenom svetu u kome su najveće vrednosti inovativnost i preduzetnička inicijativa.
Uz podršku međunarodnih donatora i partnera iz poslovnog sektora u Srbiji, organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 17 godina kroz implementaciju svojih programa i aktivnosti na svim nivoima obrazovanja ukazuje na značaj preduzetničkog obrazovanja čiji su direktni ishod veća zapošljivost mladih, bolja konkurentnost na tržištu rada, osamostaljivanje i brže uključivanje u društvo kao i pokretanje sopstvenog posla, posebno u okviru programa Učenička kompanija.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.