Kada kupujemo vozilo, uvek se postavlja pitanje: da li da uzmemo automatski ili manuelni menjač i šta je bolje?
Poznato je da servis na automatskim menjačima nosi sa sobom veće troškove nego kvarovi na manuelnim menjačima.
Na (ne)ispravnost manuelnog menjača najviše će uticati vozač. Najčešće greške su prebrzo menjanje brzina dok se pedala kvačila ne pritisne do kraja. Preporučuje se da do kraja pritisnete pedalu kvačila, a zatim koristite ručicu menjača. Manuelnim menjačima obično nije potrebno veće servisiranje, osim što ćete menjati ulje u menjaču jednom u (otprilike) deset godina – ako proizvođač nije drugačije propisao, piše Revijahak.
Neispravno kvačilo i dvomaseni zamajac, koji imaju određeni problem, mogu negativno uticati na prenos, ako se ne poprave na vreme. Nemojte odlagati popravku kvačila jer to može prouzrokovati velika oštećenja menjača na duge staze.
Isprobajte kako rade “brzine” pre kupovine polovnjaka
Prilikom kupovine vozila, preporučljivo je da napravite probnu vožnju i pokušate da prebacite sve brzine u toku vožnje, kako biste se uverili da nema problema sa prebacivanjem u neku od brzina, odnosn da nema da nema zapinjanja ili da se ne čuju neki neuobičajeni zvuci.
Takođe, proverite promene brzina kod hladnog, ali i zagrejanog menjača. Kada je vozilo zaustavljeno i motor radi u praznom hodu, možete čuti neobične zvukove. Ako isti zvuci nestanu kada pritisnete pedalu kvačila, moguće je da su ležajevi ili zupčanici u menjaču istrošeni, pa se konslutujte sa servisom da li je u pitanju neki veći problem.
Takođe, tokom vremena, kod manuelnih menjača, poluge ručice menjača ili sajle se mogu istrošiti do te mere da mogu da ispadnu iz ležaja i izgube mehaničku vezu na putu od ručice do samog menjača.
Ako primetite da je ručica u kabini labava i nije tako kompaktna kao nekada, možda je vreme da popravite ručicu menjača.
Manuelni menjač ima prednost što je lakši od automatskog menjača i ima manje delova od automatskog menjača, pa su nova vozila shodno tome pristupačnija i lakša.
Menjači sa dva kvačila
Današnji automatski menjači sa dva kvačila su strukturno dva menjača u jednom, sa podelom na više brzina. Promena stepena prenosa se odvija za kratko vreme, dok se jedan menjač odvaja od motora na svom kvačilu, dugi menjač “uključluje” kvačilo sa motorom i menjaju se brzine.
Kada vozimo, skoro da ne osećamo ovu promenu. Ovakva strategija rada pri promeni stepena prenosa pogoduje gašenju i paljenju motora, sa kratkim prekidima u protoku snage i obrtnog momenta između motora i menjača, što povećava stepen korisnosti motora.
Automatski menjači sa dvostrukim kvačilom, ako su dobro dizajnirani, imaju manji CO2 otisak i potrošnju goriva od istog vozila sa istim motorom i manuelnim menjačem.
Praksa je pokazala da ovi menjači podižu cenu vozila, ali mogu da ga učine povoljnijim za poreze u nekim državama, kroz manji udeo emisije CO2 i, dugoročno gledano, manju potrošnju goriva, što nije bila praksa kod starijih tipova automatskih menjača.
Održavanje će i dalje zahtevati redovnu zamenu ulja u menjaču i filtera, kao i druge servisne radnje prema preporukama servisa iu intervalima koje je predvideo proizvođač.
Kod automatskih menjača, generalno, kvarova može biti manje nego kod manuelnih menjača jer je mogućnost nepravilne upotrebe smanjena kada menjač radi automatski.
Međutim, popravke, ako moraju da se rade, izuzetno su skupe, a najčešće u servisu ne postoji mogućnost kupovine i zamene pojedinačnih manjih rezervnih delova unutar menjača.
Često je moguće kupiti ceo popravljeni menjač po sniženoj ceni, ako vaš menjač ostavite servisu u programu “staro za staro”. Novi menjač je još skuplje rešenje.
Dvostruka kvačila se obično mogu menjati pojedinačno, kao i zamajci, u zavisnosti od marke i modela, odnosno načina na koji je dizajniran reduktor obrtnog momenta između motora i menjača.
Nekako je povoljnije izabrati menjač sa mokrim duplim kvačilom nego sa suvim, jer se suva kvačila ne peru i ne hlade transmisionim uljem, pa su konstrukcijski suva kvačila jeftinije rešenje, ali nisu dugotrajnija, u poređenju sa mokrim kvačilima.
Manji kvarovi u automatskim menjačima, recimo, mogu biti problemi sa uljnim zaptivkama, ako su zaptivke zamenljive bez potrebe skidanja menjača i većeg rastavljanja. U ovim slučajevima, troškovi popravke ne moraju biti previsoki.
Zaključak
Danas možemo dati prednost automatskim menjačima jer su postali mnogo komforniji, pouzdaniji i ekonomičniji, dok će manuelni menjači i dalje biti sinonim za pouzdanost i ekonomičnost ako posmatramo troškove kupovine vozila i zadržavanja istog vozila na dugi rok.
Kod njih je povoljnije dugoročno održavanje, posebno ako ne prelazite veliki broj kilometara, odnosno ako se ne vozite često na kraćim relacijama.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.