SRBIJA – Branislav Ranđelović iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja izjavio je danas, povodom rezultata istraživanja koje je pokazalo da su na ovogodišnjoj maloj maturi đaci iz dva ključna predmeta srpski jezik i matematika osvajali u proseku oko 11 od mogućih 20 poena, da je to pravi prosek generacije, kao i da je mala matura jedini merodavan nacionalni ispit.
n je za Tanjug rekao da niko u obrazovnom sistemu ne očekuje da proseci budu blizu maksimuma.
„Mala matura je bila i još uvek je u našem sistemu jedini merodavan nacionalni eksterni ispit, gde sva deca u jednoj generaciji u celoj državi polažu pod istim uslovima, iste zadatke i gde niko ne može da ima uticaj, kao što je moguće na školskim pimenim zadacima da nastavnice daju ono što su ih učili“, rekao je on.
Dodao je da ove godine prosek nije lošiji i da se kreće kao i prethodne godine, a da je sasvim za očekivati da nacionalni prosek iz tih predmeta bude u tom rangu od 11 poena, jer se testira cela generacija.
„Prosek daje sliku o celovitnom sistemu i realno je očekivati da u generaciji od 65.000 đaka nema šanse da bude 65.000 onih koji su izuzetno dobri, uvek ima dece različite kvaliteta i to nije samo odraz rada nastavnika ili rada škola, nego i njihovih predispozicija, kao i mnogih drugih obrazovnih, ali i demografiko-socioloških faktora“, rekao je Ranđelović.
On je istakao da treba malo dublje čitati izveštaje Zavoda, jer se u njima vidi da ima dosta dece koja imaju značno bolje rezultate i dece koja, nažalost, imaju još slabije rezultate u odnosu na prosek.
„Ova godina nije bila ni po čemu specifična u odnosu na ranije godine da bi trebalo sada značajno dizati paniku. Ali, kao odgovoran obrazovni sistem, mi jednako brinemo i kad je prosek 11 i kad je prosek 13, i kad je prosek 15. I uvek se radi na unapređenju, uvek se radi na promenama koje bi u nekim daljim instancama za dalje generacije dale još bolje rezultate“, istakao je Ranđelović.
Dodao je da je i pored toga mala matura u našem sistemu ostala jedini nacionalni ispit koji najrealnije prikazuje znanje.
„Mala mature je ostala onaj trenutak koji daje pravu sliku, kao što će u jednom trenutku velike mature dati pravu sliku kod devetnaestogodišnjaka na završetku srednje škole. Dakle, mi za ovu generaciju nemamo razloga da brinemo o bilo kakvim katastrofalnim rezultatima. Nisu takvi. Oni su takvi kakvi su. Oni oslikavaju znanja naše dece“, rekao je Ranđelović.
On je naglasio da najlošiji rezultati služe da bi se tačno znalo šta da se radi i kako da se popravi slika za buduće generacije.
Dodao je da generacije sada nisu iste kao generacije pre 10 godina, a daleko od onih generacija od pre 50 godina i da je potrebno da sistem to prati.
„Mi moramo kao sistem da pratimo, načinom ocenjivanja da pratimo ono što je novo doba donalo novim generacijama. Naše generacije danas drugačije razmišljaju, brži su od nas, više znaju, drugačije čitaju tekstove i mi moramo to da pratimo, jer ako se držimo onoga kako je bilo pre mnogo godina, deca jednostavno neće to raditi, neće razumeti. Mi ne možemo da radimo u sistemu na isti način kao što je bilo ranije, moramo da menjamo“, rekao je Ranđelović.
On je saopštio da Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja radi na izmeni standarda i da promene mogu da se vide iz godine u godinu.
„Zavod će se truditi da pomogne ponudom adekvatne literature, adekvatne zbirke, gde se na drugačiji način razmišlja, na drugačiji način nude pitanja, na drugačiji način traže odgovori i da probamo da naša deca na kraju obrazovanja imaju funkcionalnije i bolje znanje“, rekao je Ranđelović.