Psihologija boja: Kako boje utiču na naše raspoloženje i ponašanje

Svi imamo svoj spektar omiljenih nijansi koje odražavaju našu ličnost. Međutim, iako doživljaj određene boje može zaisiti od ličnog ukusa, psiholozi kažu da postoje efekti boja koji imaju univerzalno značenje.

Čuveni slikar Pablo Pikaso govorio je kako boje, baš kao i crte lica, prate emocionalne promene.

Bela se smatra simbolom nevinosti i čistoće. Prostorije obojene u belo čine se prostranijim, ali i praznim i hladnim. U bolnicama i na uniformama bolničkog osoblja, korišćenje bele boje ima za svrhu kreiranje osećaja čistoće i sterilnosti.

Žuta se doživljava kao vesela i topla. Može biti naporna za oči a u ekstremnim slučajevima dovesti do problema u vidu. Iako se smatra veselom bojom, okruženost žutom bojom može da izazove ljutnju i bes. Takođe, držite vaše bebe što dalje od žute boje, jer je poznato da zbog nje često zaplaču. Smatra se najvidljivijom bojom zbog velike količine svetla koje reflektuje pa se često koristi u marketingu i izradi saobraćajnih znakova za privlačenje pažnje.

Narandžasta predstavlja kombinaciju žute i crvene i smatra se energičnom bojom. Ona pobuđuje osećanja uzbuđenosti i entuzijazma. Poput žute privlači pažnju pa nalazi primenu u oglašavanju i saobraćajnoj signalizaciji. U marketingu se često koristi kao poziv na akciju kao što su kupi, rezerviši, prijavi se… Veruje se da stimuliše intuiciju odnosno često čulo.

Roze simboliše nežnost i prijatna osećanja. Ružičasta predstavlja slatkoću i nevinost deteta. Smatra se da ima umirujuć efekat, umanjuje bes i agresivnost. Ispitivanja su pokazala da su ljudi koji vole roze boju često majčinski tipovi, romantični, šarmantni, smireni i nežni. To je pozitivna boja inspirisana toplim i utešnim osećanjima, zovu je i bojom nade.

Crvena je izuzetno topla boja koja pobuđuje snažne emocije. Crvena boja povezuje se sa ljubavlju, strašću i seksualnošću. Smatra se i snažnom, bojom koja izaziva osećanja uzbuđenosti ili snage. Previše izloženosti ovoj boji može voditi stanjima uznemirenosti, razdražljivosti i ljutnje. Restorani često koriste crvenu boju zato što povećava osećaj gladi. Ovu boju najčešće vidimo kada se naglašavaju određeni popusti, jer ona po pravilu budi osećaj hitnosti pa nas tera na kupovinu.

Zelena boja simbolizuje prirodu i njene pejzaže. Zelena je simbol za novac a predstavlja i oznaku za rast i napredak. Povezuje se sa smirenošću, dobrom srećom, zdravljem ali i zavišću. Zelena boja ima pozitivan uticaj na smanjenje stresa i na lečenje raznih bolesti poput stomačnih tegoba.

Plava boja je omiljena velikom broju ljudi, a najčešće je preferiraju muškarci. Plava boja može da pomogne u postizanju osećaja mira i spokoja, ali i tuge i povučenosti. Često se opisuje kao mirna, opuštajuća, uredna ali i sigurna. Zato je koriste brendovi koji žele da povećaju lojalnost i poverenje svojih “fanova”.

Ljubičasta je boja duhovnosti, mudrosti i harmonije, ali i nezrelosti i nepraktičnosti. Ne nalazi se često u prirodi pa se katkad čini egzotičnom ili veštačkom. Ljubičastu boju dobro je koristiti u umerenim količinama, jer može da utiče na pojavu depresivnih misli kod onih koji su im skloni. Ljubičasta predstavlja kreativne i maštovite mlade organizacije i brendove, a nekad je bila rezervisana samo za pripadike plave krvi.

Braon je boja koja se često nalazi u prirodi, a simbolizuje snagu i pozdanost. Braon boja može izazvati osećanja tuge i izolovanosti. Pored toga, povezuje se sa toplinom, udobnošću i sigurnošću. Često se opisuje kao prirodna, prizemna i konvencionalna.

Crna boja se povezuje sa nesrećom jer asocira na smrt u brojnim kulturama. Često se koristi kao simbol pretnje ili zla, ali je popularna i kao indikator moći. Takođe, dovodi se u vezu sa seksualnošću, formalnošću i sofisticiranošću. Zbog toga se često koristi u modnoj industriji. U politici, crna boja simbolizuje anarhizam ali i fašizam.

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.