BMW i4 je veoma važan automobil za bavarskog proizvođača automobila i sam po sebi je zanimljivo vozilo. I4 nikada nije razvijen kao električni automobil, samo je bio prilagođen električnom pogonu. Automobil je baziran na seriji 4 i koristi CLAR platformu kao i drugi električni BMW – iX3 i BMW i3 samo za Kinu.
Platforma je toliko univerzalna da se koristi u skoro svim BMW – serije 3, 4, 5, 6 i 7 su izgrađene na njoj, X3, X4, X5, X6 i X7 svi je koriste i naravno serija 8 na njoj se takođe gradi. Čak je i Tojota Supra napravljena na istoj platformi.
BMW je potrošio 200 miliona dolara na prilagođavanje proizvodne linije u Minhenu u pripremi za i4, koji se proizvodi zajedno sa svojim ICE i hibridnim rođacima. Fabrika je morala da bude zatvorena na 6 nedelja da bi se 1.000 robota pripremilo za različite procese sklapanja visokonaponskog električnog pogona.
I4 je jedina električna limuzina iz BMW-a, iako nije limuzina u najstrožem smislu, dostupna van Kine. Gde je ta čast dodeljena zbunjujuće nazvanom BMV i3 izgrađenom na bazi dugih točkova serije 3. A i4 je bio jedini električni BMV koji je nosio M oznaku sve dok se nije pojavio iX M60.
Auto koji danas imamo ovde je i4 M50 u bruklin sivoj metalik boji sa BMW Individual Shadov linijom. Kompletna lista opcija na ovom konkretnom automobilu podigla je cenu na skoro 92.000 evra, što je prilično visoko s obzirom na to da automobil počinje od 70.800 evra i da je već dobro opremljen.
BMW je igrao bezbednu igru sa i4, isporučujući ga u početku samo sa M50 i eDrive40 opremama, pazeći da prvi električna limuzina/kupe sa 4 vrata isporučuje čuvenu BMW dinamiku vožnje. M50 ima dva elektromotora koji pokreću sva 4 točka, ima 544 konjske snage i 795 Nm obrtnog momenta što je dovoljno da od 0 do 100 km/h pokrene za 3,9 sekundi.
Taj broj je zapravo bila fabrička procena i u mnogim testovima na putu automobil dostiže 100 km/h za nešto više od 3,6 sekundi, što je vreme BMW-a M3, očigledno kompanija nije želela da se to odštampa u i4 brošuri. Pokušaji BMW-a da i4 M50 učini „zvanično“ sporijim od M3 zvuče baš kao „džentlmenski sporazum“ u Japanu da nijedan automobil ne prelazi 276 konjskih snaga ili da bude brži od 180 km/h.
U to vreme R34 GTR bi u Japanu imao 276 konjskih snaga, ali čim bi sleteo u Evropu imao bi najmanje 340 KS zahvaljujući nekoj vrsti magičnog podešavanja koja se dešavalo tokom isporuke. Srećom, japanski proizvođači automobila su na kraju odustali od te čudne taktike i jasno su se izjasnili o pravim brojevima, a isto će i BMW-u. i4 M50 je eksperiment za kompaniju da vidi kako ljudi reaguju na električni automobil sa M oznakom.
Da se vratimo na i4 M50 koji imamo ovde – nema sumnje da automobil dobro izgleda. Prednja strana je kao i uvek kontroverzna, ali veliki “pasulji” postoji već skoro godinu dana i navikavamo se na njih. Nisu toliko kontroverzni kao na iX M60 jer iz nekog razloga izgleda da bolje odgovaraju i4.
Sa strane imamo ovaj prekrasan liftback sa 4 vrata sa kosom linijom krova, proporcije su tačne. Prednji deo je duži sa kabinom pomerenom prema nazad, čini da automobil izgleda veoma dinamično, čak i parkiran izgleda spremno za skok, samo vas poziva da uđete i vozite. BMW je uspeo u tom dizajnu tokom decenija i ovo je daleko bolji automobil od mnogih njegovih konkurenata.
Kada se vratimo pozadi, susrećemo se sa klasičnim BMW linijama, automobil ne izgleda toliko kao liftback kao Audi e-tron GT. A ipak, tu je i ovaj ogroman zadnji otvor sa ogromnim prozorom koji se automatski otvara i otkriva veliki prtljažnik od 470 litara sa dovoljno prostora za prtljag za kampovanje. Možda nije najveći, ali je više nego dovoljan.
Pošto je ovo pravo M vozilo, dobijamo kompletan tretman spolja – aerodinamički paket je mnogo drugačiji nego na standardnom i4, prednji i zadnji branici su dobili sav sportski tretman sa velikim (iako ne svi pravi) usisnicima za vazduh, ima prava karbonska vlakna, zadnji difuzor je takođe stvaran. Na zadnjem poklopcu se nalazi mali spojler od ugljeničnih vlakana, a ceo paket je upotpunjen točkovima od 19 inča.
Enterijer nas vodi u poznato BMW okruženje. Naravno, pun je karbonskih vlakana, a ažurirani BMW “infotainment” sistem sa ogromnim ekranom nalazi se na kontrolnoj tabli, ali sve u svemu dobijamo ovaj neupitan osećaj kvaliteta. Unutrašnjost nije ni oskudna ni preopterećena – BMW uspeva da održi balans.
Kožna sedišta su vrhunska, ovde nam nedostaju sedišta sa plavim šavovima, u stvari ima dosta plavih akcenata po celom automobilu. BMW je bio zabrinut da bismo mogli zaboraviti da vozimo električni automobil i pobrinuo se da kad pogledamo, dobijemo mali podsetnik. Budući da je ovo M vozilo, sedišta su duboka i podržavaju, ali istovremeno mekana i udobna, što je zaista veliko dostignuće.
I4 je eksperiment, BMW je želeo da koristi automobil manjeg obima proizvodnje da ga isproba sa električnim pogonom pre nego što pusti globalnu verziju električne 3 serije. I eksperiment je uspeo. Auto izgleda zapanjujuće, daleko je najizgledniji električni automobil u ovom segmentu. Iz mnogih testova na putu znamo da radi neverovatno dobro i da ima svoj električni domet. To je prava i dobra opcija ako želite da kupite električni auto sa 4 vrata.
Čak i u svojoj osnovnoj formi od 70.800 evra, bolji je izbor od Audi e-tron GT od 103.650 evra. Da, skuplji je od 63.490 evra Tesla Model 3 Performance, ali je u potpuno drugoj klasi kada je u pitanju udobnost, završna obrada i kvalitet. To je bolja opcija od Mercedes EQE iako je manji – i jeftiniji je od EQE 43 AMG koji se može porediti po performansama.
BMW je ovde uradio odličan posao, kada jednom uđete u automobil osećate se zaokruženi kvalitetom. Možete osetiti gde je otišao svaki cent vašeg novca. Osećate miris kvaliteta, ceo automobil se jednostavno spaja i obavija vas nenametljivim luksuzom.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.