Nema sumnje da je litijum gorivo budućnosti. Na njemu su bazirane litijum-jonske baterije koje se koriste u mobilnim telefonima, bežičnim slušalicama, pametnim satovima i laptop računarima, kao i u električnim alatima, bežičnim kućnim uređajima, medicinskoj opremi i automobilima.
Litijumske baterije koriste se i za skladištenje električne energije u sistemima vetroparkova i solarnih panela.
Takođe, litijum se koristi i u cilju zdravlja ljudi, sa izuzetnom primenom u lečenju bipolarnog poremećaja, demencije i Alchajmerove bolesti. Litijumske baterije održavaju rad pejsmejkerima.
Broj uređaja kao i oblasti u kojima se koristi mnogobrojne su, pa je neki put teško zamisliti da litijum-jonske baterije postoje već gotovo 50 godina, no to ne znači da su tehnološki prevaziđene. Zapravo, izgleda da njihovo vreme tek dolazi.
Naime, prve primarne litijumske baterije, bez punjenja, pojavile su se još početkom 1970-ih.
Pokušaji da se razviju punjive litijumske baterije usledili su 1980-ih, ali su propali iz bezbednosnih razloga. Pošto je litijum u metalnom obliku prirodno veoma nestabilan, posebno tokom punjenja, istraživanja su se zatim okrenula nemetalnim litijumskim baterijama koje koriste litijum jone. Iako ima nešto nižu gustinu energije od svog metalnog litijumskog pandana, litijum-jonski (Li-jon) nije opasan ako se preduzmu mere predostrožnosti prilikom punjenja i pražnjenja.
Litijum-jonske baterije našle su primenu i u medicini, pa se već decenijama koriste za rad pejsmejkera. Šta više, litijum-jodna baterija koju su izmislili i koristili Vilson Grejtbač i njegov tim 1972. godine napravila je pravi uticaj na implantabilne srčane pejsmejkere. Kasnije, sa razvojem tehnologije, se prešlo na upotrebu litijum-jonskih baterija za rad pejsmejkera. Zamislite samo koliko života je od tada pa do danas spašeno zahvaljujući bateriji na bazi litijuma.
Kada su u pitanju mobilni telefoni, stvarčica bez koje ne možemo zamisliti današnji život, prvi put komercijalno dostupan telefon sa litijum-jonskom baterijom pojavio se 1991. godine.
Za 20 godina razvoja litijum-jonskih baterija performanse su se poboljšale skoro pet puta. Bez ove tehnologije, bilo bi nemoguće pretvoriti krupne mobilne telefone u pametne telefone džepne veličine.
Prvi automobil koji je koristio litijum-jonske baterije bio je Nissan Altra EV, a bilo je to 1998. godine.
Od tada pa do danas gotovo svi veliki proizvođači automobili izbacili su bar jedan model električnog automobila. Vreme kada su ovakvi automobili bili na lošem glasu kao spori i sa ograničenim radijusom kretanja odavno je stvar prošlosti. Zapravo, većina današnjih automobila sa litijum-jonskom baterijom sasvim solidno pariraju automobilima koji su pogonjeni tradicionalnim fosilnim gorivom, a nekim slučajevima su po performansama čak i bolji.
Spisak u uređaja u kojima se danas koriste litijum-jonske baterije prilično je dugačak, a nove stavke se u kontinuitetu na taj spisak dodaju.
Zbog toga je sasvim sigurno da su litijum-jonske baterije ovde da još dugo ostanu, a potražnja za sirovinom od koje se prave – litijumom, samo će u budućnosti rasti.
Zbog toga Republika Srbija treba da iskoristi šansu koja joj se ukazala i krupnim koracima krene u budućnost kao njen lider.
Pročitajte još: