Privatan posao i šta je potrebno za uspešnog preduzetnika

Mladi su po prirodi stvari ambiciozni. Posebno današnji mladi. Vole privatan posao. I nemaju predrasudu njihovih prethodnika da je jedini dobar posao “državni posao”.

Spremni su da budu preduzetnici. I mnogi od njih i jesu, i to uspešni.

Da bi se bio uspešan preduzetnik, ima nekih preduslova.

 

Znanje i iskustvo

Skupila se ekipa dvadesetogodišnjaka da pokrene start up sa dostavom neke robe. Videli su da to funkcioniše u Americi. Dopala im se ideja pa bi i oni. Imaju puno samopouzdanja.

Slušam njihov plan i odmah sve to prebacujem u cifre. Business je matematika. Ne mogu da uspeju, nije im biznis model održiv na nivou brojki – koliko čega treba da prodaju i da samo budu na nuli je vrlo neverovatno po prvim proračunima, piše Zlatko Šćepanović za portal Bašta Balkana.

Kad bi samo jedan od njih bio vlasnik celog zamišljenog biznisa možda bi nategnuto i poslovao, ali njih trojica koji treba da dele profit i zarade od tako postavljenog posla, jednostavno nema šansi. Nakon 3 meseca će se posvađati zbog dugova i nakon 6 meseci raspasti. Vidi se to.

Međutim, iako je njihova biznis ideja u startu pogrešno postavljena, posao kojim žele da se bave ima budućnost, i oni imaju priliku da uz veliku modifikaciju prvobitne ideje ipak naprave biznis. I objašnjavam im kako to da urade, kako da promene sistem, gde mogu da ostvare prodaju, gde su im tačke profita, gde im je ušteda.

Znanje i malo iskustva da povežu stvari, to je ono što im fali za uspešan privatan biznis u ovom slučaju. No, imaju volju, što je jako bitno.

Pre ulaska u bilo koji privatan posao ispitajte:

-Koliko je tržište i koliko vi možete da ga otmete od drugih
-Ko su vam kupci, njihove navike, stil i kome daju novac i zašto
-Ko su vam glavni konkurenti i kako ih pobediti
-Kritične tačke u poslu i lanac vrednosti – nemojte da vam se desi da zbog neke sirovine ili posrednika ne možete da razvijete biznis

 

Strah, lenjost i nedostatak samopouzdanja

Postoji dosta pametnih, talentovanih i obrazovanih ljudi koji nikada nisu i neće ući u privatan biznis. Jednostavno se plaše. Ili su lenji.

Bez obzira koliko im bilo nacrtano da mogu da budu uspešni u privatnom biznisu sa znanjima i veštinama koje imaju, oni jednostavno stalno kalkulišu i zamišljaju crni scenario u kome će propasti. Ili pak nemaju samopouzdanja da zaista krenu napred.

Za preduzetništvo je potrebna hrabrost. Ne moraš da imaš samopouzdanje ali neku inicijativu moraš da imaš.

U privatnom biznisu inače ima puno preduzetnika koji rade, više ili manje uspešno, ali su vremenom postali strašljivi i bez hrabrosti. Ali oni su odavno ušli u kolotečinu svog posla, nemamju druge, pa rade dalje i žive sa svojim noćnim morama.

A ima i onih koji neće da izađu iz zone komfora – spoj lenjosti, samodovoljnosti i nemotivisanosti. Njima nema pomoći. Oni nisu za privatan posao.

Ako se dvoumite i pitate šta će vam se desiti kada uđete u privatan posao, znajte da možete izgubiti sledeće:

novac – to je najmanji problem
reputaciju – može da bude problematično ali nije strašno
samopoštovanje – najstrašnija stvar koja vam se može desiti

 

Kreativnost, veština i kvalitet

Nije svako kreativan, nije svako pionir i lider poslovanja, i ne može da nađe tržišnu nišu koju niko drugi nije video, pa u njoj napravio posao. Ti koji u tome uspevaju su pioniri i njih nema mnogo. Oni mogu biti inspiracija i uzor, neka motivacija ali većina malih biznisa su copy paste mainstream biznisa.

A tu dolazimo do veština koje neko ima i kvaliteta koji može da pruži. Jer, to u svetu preduzetništva pravi razliku i može da vam obezbedi jednostanu i stabilnu poziciju na tržištu.

Ako ste vešti, dobar zanatlija, ili pak imate određen kvalitet, ne možete propasti sa privatnim biznisom samo ako se držite nekih jednostavnih pravila i imate razuman pristup poslu.

Dobar restoran, poslastičarnica, mesara, pekara, serviser, majstor, proizvodjač rakije, nikada ne može da propadne. I zapravo ima dugoročnu održiviju poziciju na tržištu od avanturista.

Kvalitet usluge i proizvoda, logistike, brendinga, prodajne politike, promocije, zapravo kvalitet marketing mixa uvek može da vas kao početnika izdigne u odnosu na konkurenciju.

Razmislite da li treba da:

-Prođete poslovni trening i dodatnu obuku
-Naučite nove veštine
-Pronađete nove koncepte

 

Pozicija, resurs, unikatnost

Neki poslovi se baziraju na lokaciji – izdavanje nekretnina, hotel, fast food, rentiranje nečega, tranzit ljudi i roba. Ako imate takvu mogućnost da iskoristite za privatnu rabotu, iskoristite.

Takođe, neko ima neki resurs koji drugi nemaju i to može iskoristiti za svoj biznis – veliki novac, koncesija, resurs, sirovina, geografija, posebna sorta nečega.

A neko je jednostavno unikatan i radi ono što niko drugi ne radi i u tome je vrlina njegovog posla.

Razgovarajte sa prijateljima i okolinom da li:

-Možete biti u nečemu posebni
-Da li imate neku takmičarsku prednost na tržištu
-Postoji li monopol koji možete da osvojite

 

Želja, ljubav i zanos

Kaže se da je najbolje da čovek radi ono što voli, jer onda nikada neće raditi. Ova fina fraza pokreće mnoge ljude da uđu u preduzetništvo.

I na osnovu nečije ljubavi i posvećenosti koju su uložiliu privatan posao nastale su i mnoge globalne kompanije.

Želja za nečim, ljubav da se to radi i zanos dok se ne uspe su velika pokretačka sila i mogu od autsajdera da naprave pobednika. Jer, onaj koji istinski voli on ne odustaje.

Na žalost, ljudi često budu zaslepljeni onim što vole – desi im se kristalizacija objekta žudnje, kao što je pisao Stendal (francuski pisac), pa od starta svoj preduzetnički poduhvat vide boljim i lepšim nego što jeste, kao i klinci sa početka posta.

Ali ipak, nikad ne podcenjuj zaljubljeno srce jednog lava.

Pročitajte još:

Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.

Tagovi:

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.