SRBIJA – Kineski vozovi koji će saobraćati brzom prugom od Beograda do Subotice, liniji koja bi krajem godine trebalo da bude puštena u rad, stigli su ponedeljak u Srbiju. To je izjavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić i najavio da će vozovi narednih dana biti predstavljeni javnosti.
Naime, vozovi će biti predstavljeni javnosti uoči posete kineskog predsednika Xi Jinpinga Srbiji. Predsednik Kine boraviće u Srbiji 7. i 8. maja u okviru evropske turneje tokom koje će posetiti i Francusku i Mađarsku.
Predsednik Vučić je najavio i da će Srbija tokom predstojeće posete kineskog predsednika inicirati projekte ubrzanog tehnološkog razvoja u onim sferama u kojima nema dovoljno znanja.
“Sa naše strane će biti inicirani projekti ubrzanog tehnološkog razvoja u onim sferama u kojima nemamo dovoljno znanja, od robotike, tehnologije satelita, letećih automobila i mnogih drugih stvari. To je način da idemo u korak sa svetom, dalje razvijajući naše najbolje odnose”, rekao je Vučić tokom obraćanja javnosti, a prenosi agencija Beta.
Putovanje vozom od Beograda do Subotice, kada bude puštena u saobraćaj brza pruga krajem godine, trajaće 75 minuta, a vozovi će polaziti na svaki sat. Ako bi se uzela trenutno važeća tarifa, koja je srazmerna broju kilometara, karta bi mogla da košta između 1.300 i 1.400 dinara.
To u intervjuu za Bloomberg Adriju nedavno najavio Ivan Bulajić, v. d. generalnog direktora Srbijavoza. “Poslednji voz je tom trasom saobraćao 2019. godine. Tada je vreme putovanja od Beograda do Subotice trajalo oko četiri sata”, rekao je tada Bulajić.
On je dodao i da je ugovorom koji je potpisan prošle godine kod Kineza, Srbija obezbedila pet brzih vozova.
Na pitanje da li kineski vozovi ispunjavaju evropske standarde, Bulajić je odgovorio da je Kina u samom svetskom vrhu, što se tiče tehnologije ne samo proizvodnje vozova nego i izgradnje pruga. “Vozio sam se njihovim vozom, koji razvija brzinu 350 kilometara na sat, u luksuzu i kvalitetu koji nisam video u zapadnoj Evropi. Što se tiče kvaliteta, nemam nikakvu dilemu da su ti vozovi izuzetno kvalitetni.”
Ovi vozovi trebalo bi da saobraćaju i na liniji Beograd – Budimpešta, ali zbog različitosti srpskih i mađarskih pruga, Bulajić je objasnio zašto su traženi i drugačiji vozovi od Kineza. “Kada je reč o kompatibilnosti sa prugom, postoji razlika između naše i mađarske mreže u kontaktnoj mreži, odnosno u izvoru napajanja strujom. Njihova kontaktna mreža zahteva da pantograf, uređaj koji skuplja struju sa mreže, bude različite širine nego što je ovde slučaj kod nas. Upravo zato kada smo pisali specifikaciju za kineske vozove (uobičajeno je da voz ima dva pantografa i da budu iste širine), tražili smo voz sa četiri pantografa gde će dva biti za mađarsku širinu, a dva za našu širinu, tako da će ti vozovi koje naručujemo bez problema moći da saobraćaju i na drugoj mreži.”
Bulajić je tada za naš medij rekao i da su kineski vozovi značajno jeftiniji od švajcarskih.
“Tri švajcarska voza, dabldekera (brzi voz Soko) platili smo oko 57 miliona evra, a za nešto manje od tog iznosa sada kupujemo pet kineskih vozova. Razlika u ceni je oko 40 odsto. Jeste da je veći kapacitet dabldekera, ali ako se gleda i po sedištu, ti vozovi su svakako 20 do 30 odsto jeftiniji od vozova Soko.”
Bulajić je tada za naš medij rekao i da su kineski vozovi značajno jeftiniji od švajcarskih.
“Tri švajcarska voza, dabldekera (brzi voz Soko) platili smo oko 57 miliona evra, a za nešto manje od tog iznosa sada kupujemo pet kineskih vozova. Razlika u ceni je oko 40 odsto. Jeste da je veći kapacitet dabldekera, ali ako se gleda i po sedištu, ti vozovi su svakako 20 do 30 odsto jeftiniji od vozova Soko.”
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.