Prvi auto-put na svetu, put namenjen isključivo automobilima, odnosno motornim vozilima, pušten je u saobraćaj pre tačno sto godina, u septembru 1924. godine, i povezivao je Milano i Vareze na severu Italije.
Put, koji je otvorio italijanski kralj Vitorio Emanuele III, danas je deo mreže italijanskih auto-puteva i nosi oznaku A8. Nazvan je Autostrada dei Laghi – “Autoput jezera”, jer je značajno olakšao putovanje turistima ka jezerima Mađore, Lugano i Komo.
Bio je to prvi deo mreže italijanskih auto-puteva, koja se ubrzano širila i nastavlja se na “glavni” italijanski autoput, A1 – Milano-Rim-Napulj, poznatiji kao Autostrada del Sole.
Prve naplatne rampe
Najzaslužniji za izgradnju prvog auto-puta na svetu bio je milanski inženjer Pjero Puriceli, koji je ne samo vizionarski osmislio i projektovao put isključivo za automobile, već je vodio i sve birokratske i pravne aspekte gradnje.
Prvi moderan auto-put završen je za 15 meseci. Imao je po dve trake u svakom smeru, razdvojene dvostrukom linijom.
Pored puta su bile postavljene naplatne rampe – takođe prve u svetu, a putarina je iznosila 10 lira.
Iako je Autostrada dei Laghi nesumnjivo prvi izgrađeni autoput na svetu, slična ideja realizovana je u Nemačkoj 1909. godine, kada je u Berlinu između Grunvalda i Vanezija izgrađen put sa trakama razdvojenim zelenim pojasom, ali namenjen samo za testiranje vozila.
Prvi auto-put u Nemačkoj otvoren je 1932. godine – deonica Keln-Bon.
Danska je dobila svoj prvi auto-put 1956. godine, dok je Velika Britanija otvorila deonicu od 13 kilometara 1958. godine.
Prvi auto-put u Japanu pušten je u saobraćaj 1965. godine.