Najkontroverzniji je takozvani ISA sistem ili Inteligentno prilagođavanje brzine (Intelligent Speed Assistant)
Od 6. jula ove godine u sve nove modele automobila, kamione i autobuse, koji se prodaju u Evropskoj uniji, biće ugrađen niz novih sistema, odnosno oni će biti obavezni. Cilj uredbe EU je učiniti automobile bezbednijim.
Ove godine počinje prelazni period kada će modeli koji su predstavljeni pre ovog roka imati mogućnost prilagođavanja, ali od 2024. godine svi novi automobili moraće da budu opremljeni navedenim tehnologijama, piše Revija HAK.
Najkontroverzniji je takozvani ISA sistem ili Inteligentno prilagođavanje brzine (Intelligent Speed Assistant). Ovo je sistem pomoći vozaču koji upozorava na dozvoljenu maksimalnu brzinu. Sistem bi trebalo, prateći znakove na putu ili navigaciju, automatski da smanjuje snagu motora, ali i dozvoli preticanja, odnosno trebalo bi da se gasi kada vozač snažno pritisne papučicu gasa.
Mada se sistem može deaktivirati, on će ponovo biti aktivan svaki put kada se vozilo pokrene. Kako će on funkcionisati u praksi? Videćemo…
Posebno je izazovan deo o dozvoljavanju i prepoznavanju preticanja.
U sva vozila biće ugrađena i crna kutija ili službeno EDR. Ovaj sistem, koji je već prisutan u brojnim novim automobilima, čuva podatke nekoliko sekundi pre nesreće. Beleže se informacije o brzini, položaju upravljača i da li je automobil imao upaljena svetla.
Za sada ovim podacima mogu da pristupe samo državna tela i proizvođači automobila, a nisu dostupni osiguravajućim kompanijama. Mnogi nezavisni stručnjaci su se bunili protiv ugradnje crnih kutija jer misle da su za njih lobirali proizvođači automobila zbog svojih interesa.
Od 6. jula će se u automobile ugrađivati zadnja kamera, automatizovano kočenje, senzori za parkiranje, sistemi za ostanak u traci, sistemi upozorenja na umor i priprema za ugradnju alcolocka, sistema koji bi mogao da se ugrađuje u vozila višestrukih prestupnika.
Tu se misli na vozače koji su vozili u alkoholizovanom stanju i koji su izazvali saobraćajne nesreće. Alcolock im ne bi dozvolio da krenu s vozilom ako su pod uticajem alkohola. S alcolock uređajima će se za sada odvojeno baviti svako nacionalno zakonodavstvo.
Kombi vozila, kamioni i autobusi moraju da budu opremljeni nadzorom pritiska u gumama. Automobili imaju tu funkciju još od 2014. godine.
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.