Putnici koji lete često imaju veliki broj pitanja o raznim stvarima, ali odgovore ne mogu da pronađu u brošurama.
Najčešća pitanja su gde završi ljudski otpad iz toaleta aviona, čemu služi mala rupa na prozorima, da li udar munje može srušiti avion, kao i da li se brže napijemo na visini od 10.000 metara.
1. Da li ljudski otpad iz toaleta aviona završi u vazduhu?
Avionski toaleti ne mogu da budu ispražnjeni tokom leta jer se ventil za taj otpad nalazi u unutrašnjosti aviona i može da se isprazni samo kada je na tlu. Sve što prođe kroz wc šolju bude smešteno u posebnom skladištu koji se isprazni osoblje na zemlji. Često su prijavljivani slučajevi da iz aviona pada “plavi led”.
Iz Američke federalne avijacijske administracije (FAA) rečeno je kako ova skladišta sadrže plavu hemikaliju koja uklanja neugodan miris i rastvara čvrsti otpad. Ponekad, ta skladišta cure i to se dešava na velikim visinama kada voda zaledi.
2. Da li se putnici brže napiju na visini od 10.600 metara?
Veruje se da se putnici brže napiju na toj visini zbog manjih količina kiseonika. Studije su pokazale da je reč o mitu, ali putnici ipak mogu da se osećaju pripito zbog nedostatka vazduha.
3. Da li avionski toalet može “usisati” putnika?
Avionski toaleti prave strašnu buku kada pritisnete dugme za puštanje vode. Mnogi se pitaju da li toalet može da ih usisa ili da li mogu da se zaglave ako sede a puste vodu. Odgovor je – ne. Avionski toaleti funkcionišu na bazi vakuuma i sve što bude u šolji povuče se u skladišta.
“Redovno pronalazimo predmete koji ne bi trebalo da budu tu, ali nikada nismo našli putnike”, našalili su se.
4. Zašto su prozori aviona okrugli?
Nije reč o estetici, već o bezbednosti. Havilland Comet je bio prvi komercijalni avion i imao je četvrtaste prozore kada je počeo da leti 1952. godine, ali to je bila velika greška. Razlika u pritiscima (spoljnjem i unutrašnjem) izložili bi naporu prozore i često bi pukli. Nakon nekoliko smrtonosnih padova, inženjeri su shvatili da je problem u dizajnu prozora.
5. Da li putnici treba da se plaše turbulencije?
Do turbulencije dolazi kada se sudare dve mase vazduha pri različitim brzinama. U većini slučajeva je uzrok mlazna struja ili vremenski uslovi poput oluja. Tokom proteklih godina zabeležen je veći broj letova na kojima su članovi posade i putnici pretrpeli ozbiljne povrede tokom turbulencije. Ali, ona ne može izazvati pad aviona.
6. Čemu služe male rupe na prozorima aviona?
Rupa služi za “disanje” prozora i bitan je deo bezbednosti. Ona reguliše koliki je pritisak iz putničke kabine izvršen na prozore i u slučaju da se razbije, prvo će pući spoljni deo. Prozori obično imaju tri stakla – spoljno, unutrašnje od plastike i srednje.
7. Da li je pilotima potreban ključ da pokrenu avion?
Avion se ne pokreće poput automobila. Pokreće se uz pomoć nekoliko dugmića i ručica, mada sada većinu posla uradi kompjuter.
8. Šta ako ne upalim opciju “airplane mode” na telefonu?
Neki putnici veruju kako elektronski uređaji moraju biti isključeni kako avion ne bi pao. Telefoni mogu ispuštati dosadni zvuk koji nervira pilote i kontrolore leta s obzirom na to da ga mogu čuti u slušalicama putem radio komunikacija.
9. Zbog čega postoje pepeljare u toaletima ako je pušenje zabranjeno?
Pušenje je zabranjeno u avionu godinama, ali pepeljare i dalje stoje tu ukoliko bi neko ilegalno zapalio cigaretu. Da nema pepeljara, vrlo lako bi mogli izazvati požar.
10. Da li grom može da sruši avion?
Svaki komercijalni avion doživi udar groma najmanje jednom u godinu dana, ali ne utiču na let, ni na avion. Piloti se trude da izbegnu oluje, ali ako udari grom, na avionu bude nikakva ili vrlo mala šteta.
11. Mogu li vrata aviona da se otvore tokom leta?
Zbog velikog pritiska u kabini, morali biste biti Supermen da to uspete. Zbog velike razlike u unutrašnjem i spoljnom pritisku vrata su skoro pa priklještena.
12. Zašto neki avioni imaju lisice?
Ako neko od putnika postane pretnja bezbednosti leta, kabinsko osoblje može da uhapsi tu osobu na zahtev kapetana.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.