Tvrdnju da serviseri varaju vozače ne treba generalizovati. Ipak, treba biti oprezan.
Pre odlaska u auto-servis, proverite knjižicu održavanja vašeg automobila da vidite šta treba da se promeni, u zavisnosti od kilometraže automobila. Upoznajte svoj automobil.
Zatražite da vas serviser kontaktira kako bi odobrio veći trošak, ako je potrebno. Nemojte često da menjate servisere, piše Večernji list.
Mit da (mnogi) serviseri samo čekaju priliku da nekoga prevare, da naplate nešto što nisu uradili ili da zamene deo koji nije trebalo zameniti, jedan je od onih koji živi među vozačima godinama, pa i decenijama.
Ali kakva je prava situacija?
Znamo da gotovo da nema vozača koji bar jednom nije izašao iz servisa – bilo ovlašćenog ili neovlašćenog – sumnjajući da je preplatio obavljeni posao ili da li je deo koji je upravo ugrađen u njegov automobil originalni rezervni deo ili “polovan”.
Međutim, sumnjati je jedno, a optuživati nešto sasvim drugo. Ne može se generalizovati tvrdnjom da serviseri varaju vozače.
Mnogo je njih koji će sami predložiti povoljniju opciju, odnosno reći vlasniku vozila da mu u tom trenutku ne treba ništa da se radi na njegovom automobilu.
Ima, naravno, i onih drugih… Ima li načina da vozač razotkrije prevaru ili, još bolje, spreči da bude prevaren pri ostavljanju automobila na servisu?
Iz razgovora sa vozačima koji nisu baš uvereni u poštenje svog majstora saznajemo da se uobičajene metode prevare mogu podeliti u dve grupe:
- naplata rezervnog dela koji nije zamenjen (ili je zamenjen, ali je lošijeg kvaliteta nego što se naplaćuje)
- menjanje onog što nije ni potrebno zameniti, da bi se zaradilo na više (skupljih) radnih sati i na razlici u ceni pojedinog rezervnog dela.
Vozači su najčešće ubeđeni da im serviser nije zamenio filter ili da im je u automobil stavio lošije ulje od naplaćenog.
Koji su najčešći načini obmane vozača u auto-servisima ? Odgovor na ovo pitanje daju stručnjaci kompanije Mobile Ekspert, koja je, između ostalog, specijalizovana za slučajeve razotkrivanja raznih prevara – kako onih u kojima su vozači žrtve, tako i onih koje se sprovode od strane vozača, na primer na štetu osiguravajućih kompanija.
“Teško je reći koji su najčešći načini prevare u servisima, ali prema iskustvu naših pregleda vozila klijenata koji sumnjaju da su prevareni, najčešće su u pitanju ugradnja jeftinijeg dela, pogotovo u auto-limarskim radionicama, kao i izostanak promene filtera (za ulje, polen filtera i filtera vazduha).”
“Da li je u vozilo stavljeno jeftinije ulje, teško je znati bez detaljne analize, ali moguće je da se pokaže da je u vozilo bilo stavljeno neodgovarajuće ulje koje specifikacijom ne odgovara onoj propisanoj od proizvođača. Sa razlogom je ulje za npr. vozilo sa DP filterom skuplje. Informišite se, najvažnija stvar je poštovati specifikaciju ulja za svoj motor“, savetuju iz kompanije Mobile Ekspert.
Uz veliki račun u radionici obično je priložena duga lista zamenjenih delova. Kako vlasnik vozila može da zna da je serviser menjao samo one delove koje je trebalo da promeni, da ništa nije dodao na svoju ruku?
“Kao laik, možete malo da znate. Opet na osnovu iskustva, retko se dešava da serviser promeni nešto dodatno, a da vam to ne kaže. Jer svaki deo košta.”
“Postoje i ružne situacije u kojima su vlasnici vozila nerazumni. Na primer, ako majstor vidi da je potrebno promeniti svećice i to uradi za, na primer, 60 evra, zaista nema smisla dizati galamu oko toga.”
“Neretko su u servisima stranke nerazumne. Automobil ima 30.000 delova. Niko nije tako dobar dijagnostičar da od početka otkrije kvar ako se radi o kvaru koji, prema simptomima, može da ukaže na neispravnost dva ili čak više delova”, objašnjavaju u kompaniji Mobile Ekspert.
Dakle, ako vam se račun čini previsok, nemojte odmah da dižete galamu. Realno, razmislite da li ste redovno servisirali auto i da li je još moguće da se toliko toga nakupilo što treba menjati.
“Razmislite koliki je onaj deo računa koji vam se čini upitnim. Da li je to tako velika suma da bi se isplatilo majstoru da svoju reputaciju stavi na kocku? Pre nego što nepovratno narušite svoj odnos sa auto-servisom, potražite dokaze koji bi mogli da potvrde ili opovrgnu vaše sumnje.”
“Novi deo sija. Ako dobro pogledate, čak i kao laik, možete to videti. Međutim, ako neko nije promenio filter za ulje i samo ga je obrisao krpom, biće vam teže da ga prepoznate. E, sad… niko se ne petlja sa delom koji košta pet evra, u ovom slučaju sa filterom za ulje.”
“Ali ako ne promeni filter za vazduh i kabinu, a naplati, već se nakupilo 30-40 evra. Iskreno, sumnjamo da je to često slučaj. Niko ne želi da stavi na kocku ugled svoje radionice za 40 evra. Osim ako momci ne rade ‘u šupi’ na crno i bez računa”, kažu u kompaniji Mobile Ekspert.
“Ako neko petlja sa vašim kočnicama i vi se sudarite, koga ćete kriviti bez dokaza ili računa? Zato odlazak u legalne radionice mora biti zakon za svakog vozača!”
Međutim, kao što ne morate da dođete nekome “u šupu” kao ovca na šišanje, nepripremljeni ne treba da idete ni u legalan servis, kako ovlašćeni tako i neovlašćeni.
Spremite se za uslugu. Dođite do određene liste onoga što primetite da je pokvareno ili zrelo za zamenu.
Naravno, morate biti spremni na neki neočekivani kvar, jer majstor vidi i zna ono šta vi kao laik ne možete znati.
Takođe, zaista nema potrebe da vozite svoj automobil u servisni centar sa praznim rezervoarom tečnosti za pranje vetrobranskog stakla.
Obično će serviser dopuniti tečnost i ona će sigurno biti skuplja od one koju inače koristite.
Stoga, pre odlaska u servisni centar, sami dopunite tečnosti koje su vam potrebne. Proverite nivoe svih tečnosti.
Saznajte šta treba da se promeni u skladu sa knjižicom održavanja vašeg automobila, u zavisnosti od kilometraže automobila.
“Ako, na primer, nema dovoljno ulja u servo upravljaču, normalno je da ga serviser napuni i naplati. Čuvajte svoj auto, sami pazite na tečnosti.”
“Sa servisnim savetnikom/menadžerom detaljno prođite kroz spisak svega što treba uraditi, da vidi da ste ozbiljan vlasnik i da ćete sve kasnije proveriti. Obično su žrtve prevara ljudi koji ostave ključ uz rečenicu ‘uradite sve što treba’ i na čijim se automobilima vidi da niko nije podigao haubu mesecima. Još ako je u kabini kao u štali štali…”, objašnjavaju u kompaniji Mobile Ekspert.
Iako su serviseri koji varaju klijente u manjini, činjenica je da ih ima. Šta bi nakon servisa trebalo da uradi vozač koji smatra da je prevaren?
“Pronađite stručnu pomoć, ali morate biti spremni da je platite. Ovde nije dovoljan ‘prijatelj koji se razume’, već neko ko može da izda i overi dokument sa utvrđenim nepravilnostima. Drugim rečima, dobar sudski veštak.”
“U većini slučajeva dovoljno je da vozač zajedno sa njim poseti servis i stvari će se rešiti već na prvom sastanku. Niko ne želi oštro suočavanje sa činjenicama na sudu”, objašnjavaju u Mobile Ekspertu.