Mnogi vozači svakodnevno koriste opciju recirkulacije vazduha u automobilu, ne znajući da ona, ako se koristi predugo, može negativno uticati na zdravlje – naročito tokom dužih vožnji i kada u vozilu ima više putnika.
Reč je o dugmetu koje preusmerava kruženje vazduha unutar kabine, sprečavajući ulazak spoljnog vazduha. Ovo može pomoći da se vozilo brže rashladi, naročito u saobraćajnim gužvama i velikim vrućinama. Ipak, ako ostane uključeno predugo, može postati opasno.
Stručnjaci upozoravaju da dugotrajna recirkulacija dovodi do povećane koncentracije ugljen-dioksida (CO₂) u zatvorenom prostoru vozila, što smanjuje količinu kiseonika. To može izazvati pospanost, vrtoglavicu, pad koncentracije, pa čak i gubitak svesti.
Jedan takav slučaj opisala je doktorka Kristabel Akinola – petočlana porodica doživela je saobraćajnu nezgodu jer su vozili satima s uključenom recirkulacijom. Dete je slučajno pritisnulo dugme, roditelji to nisu primetili, a svi su tokom puta postali umorni i pospani. Vozač je izgubio svest, a vozilo je sletelo s puta.
Prema podacima objavljenim u časopisu Environmental Science and Pollution Research, u vozilu sa više putnika nivo CO₂ može postati rizičan za manje od 20 minuta. Problem je što simptomi dolaze tiho, bez nagoveštaja, i lako mogu proći neprimećeno. Umor, zamućen vid, usporene reakcije i nesvestica mogu se pojaviti bez jasnog razloga.
Iako noviji automobili često imaju senzore koji prate kvalitet vazduha i po potrebi automatski gase recirkulaciju, ne treba se u potpunosti oslanjati na tehniku – naročito kod starijih vozila, piše Revijahak.
Na šta da obratite pažnju:
- Magljenje stakala bez vidljivog razloga
- Pospanost svih putnika
- Usporene reakcije i pad koncentracije
Zato se preporučuje da ovu funkciju koristite samo kratkotrajno – kada je zaista neophodno – i da redovno provetravate kabinu, posebno na dužim relacijama.