Ogroman porast cena kafe robuste za neverovatnih 227 odsto i arabike za preko 70 odsto u manje od godinu dana predstavlja pravo iznenađenje za ljubitelje ovog napitka.
Cene kafe na globalnom nivou ne prestaju da rastu, a proizvođači se bore da očuvaju kvalitet i nesmetano snabdevanje tržišta bez dodatnog opterećenja potrošača. Sa skokom cene robuste za čak 227 odsto i arabike za preko 70 odsto u manje od godinu dana, pitanje je kako će se tržište prilagoditi ovim promenama.
Svet se suočava sa ozbiljnim izazovima u snabdevanju kafom. Klimatske promene, geopolitička previranja i logistički problemi samo su neki od faktora koji utiču na nestašicu i rast cena. Posledice se osećaju i na lokalnom nivou i podjednako pogađaju i velike i male proizvođače.
Potražnja veća od globalne ponude
Cene kafe rastu zbog niza složenih faktora. Klimatske promene pogađaju ključne proizvodne regione, dok poremećaji u lancima snabdevanja i političke nestabilnosti otežavaju distribuciju. Potražnja globalno nadmašuje ponudu, kažu agroekonomski analitičari, ističući da su sve zemlje pod pritiskom da pronađu načine za povećanje lokalne otpornosti, prenosi Bizlife.
Srbija, kao odraz globalne situacije, takođe oseća posledice svih izazova. Proizvođači su primorani na cenovne korekcije kako bi održali kvalitet i kontinuitet poslovanja. Stručnjaci upozoravaju da su svi akteri na tržištu pod velikim pritiskom, a rast nabavne cene robuste i arabike govori o veličini izazova s kojima se suočavaju.
Iako se na prvi pogled čini da potrošači snose veliki deo tereta, rast cena kafe u Srbiji je ipak značajno manji u odnosu na svetsko tržište. Ovo je neophodno kako bi se osiguralo nesmetano snabdevanje kvalitetnom kafom na domaćem tržištu.
Prilagođavanje kao rešenje
Kako klimatske promene nisu kratkog daha, očekuje se da će one biti jedan od ključnih faktora koji će i u narednoj godini ozbiljno da ugrozi proizvodnju kafe u najvažnijim regionima. Analitičari su saglasni – pitanje prilagođavanja tim promenama postaje neupitno.
Upravo je rast cena jedini način na kraju da se snabdevanje domaćeg tržišta kvalitetnom kafom nesmetano odvija. Po strani se stavljaju činjenice da je potražnja za kafom sve veća. Jedan od razloga su promene u navikama potrošača na tržištima u kojima su do nedavno dominirale neke druge vrste napitaka. To se pre svega odnosi na Aziju, odnosno na zemlje poput Kine i Indije, čiji potrošači sve više konzumiraju kafu.
A drugi su trendovi da se na kafu gleda i kao napitak koji bi mogao da ima benefite po našu svakodnevnicu. Istraživanja na tu temu su još u toku, ali statističari već vide promene i na tom polju.
Pripadnici mlađih generacija radije biraju kafu nego druge napitke bilo da su umorni, imaju poslovni sastanak, ili im je to jednostavno ritual. Kako na globalne tokove ne možemo da utičemo, kafu ćemo morati da plaćamo nešto više kako bismo i dalje u njoj uživali piše Blic.