logo transparend vojvodina uzivo

,

OVAJ GRAD BIO JE BANATSKI DETROIT: U njemu su nastajale limuzine koje su prevozile državnike i direktore širom Evrope

KIKINDA – Industrija delova automobila (IDA) Opel, smeštena u Kikindi, bila je jugoslovenski proizvođač automobila aktivan od 1977. do 1992. godine.

Ova kompanija je proizvodila delove za Opelove automobile i bavila se njihovim sklapanjem, predstavljajući značajan primer međunarodne industrijske saradnje.
Foto: YouTube printscreen/Balkan Berater

Saradnja između AD Livnice „Kikinda“ i nemačkog Opela započela je još 1969. godine, kada je Livnica isporučivala odlivke koji su u SR Nemačkoj obrađivani i ugrađivani u Opelova vozila. Ova uspešna saradnja kulminirala je 1977. godine kada su Livnica i General Motors (vlasnik Opela) zaključili ugovor o zajedničkom ulaganju vredan 78,5 miliona američkih dolara, sa 51% udela Livnice i 49% udela General Motorsa. Tako je nastala IDA – Industrija delova automobila, koja je postala simbol dugogodišnje uspešne saradnje između dve zemlje.

Opel IDA
Foto: YouTube printscreen/Balkan Berater

Prva isporuka delova iz novih fabrika Livac i Metalac u Kikindi desila se u decembru 1979. godine, čime je započeta zvanična dugoročna saradnja. Do ekonomskih sankcija protiv SRJ u maju 1992. godine, proizvedeno je 38.700 primeraka Opelovih vozila i veliki broj rezervnih delova u vrednosti od oko 100 miliona nemačkih maraka. Tokom 12 godina, vrednost kooperacije premašila je 1,3 milijarde maraka.

Foto: YouTube printscreen/Balkan Berater

Modeli koji su se proizvodili u IDA Opelu uključuju Opel Omega, Opel Senator, Opel Ascona, Opel Astra, pa čak i Opel Vectra tokom kratkog perioda. Zanimljivost vezana za ovu saradnju je ta što je Opel Senator A2 sa šestocilindričnim motorom od 2.500 kubika, koji je predstavljao zamenu za Opel Commodore, za jugoslovensko tržište prodavan pod oznakom Ida Opel Kikinda 2,5 E.

Foto: Youtube printscreen/Automobile Classics

Zvanične brojke kažu da je tokom petnaest godina saradnje iz IDA Opela izašlo približno 39.000 vozila. Međutim, postavlja se pitanje koliko su ovi automobili bili nemački, a koliko domaći? Prema nekim izvorima, automobili su uglavnom bili sklopljeni u Nemačkoj, dok su se u Jugoslaviji dodavali sitni detalji.

Foto: YouTube printscreen/Balkan Berater

Bez obzira na sve, ostaje zabeleženo da su radnici u Jugoslaviji, pored proizvodnje Zastavinih automobila, uspevali da proizvedu i mnoge Opelove modele. Tako da, kada sledeći put vidite stariji Kadet ili Rekord sa IDA oznakom, znajte da je taj automobil, barem na papiru, stigao iz Kikinde.

Foto: YouTube printscreen/Torsten Lucyga

IDA Opel je bila više od fabrike – bila je simbol međunarodne saradnje, industrijskog napretka i perioda kada je Jugoslavija bila ključni igrač na automobilskoj sceni.

 

Pročitajte još:

Tagovi:

0 Komentari
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Pročitajte još:

Претрага
Close this search box.