Bio je to poslednji Kadett sa zadnjim pogonom i prvi sa sigurnosnim pojasom u tri tačke.
Svakom svoje! Bio je to reklamni slogan za novitet koja se pojavio na automobilskom tržištu 1973. godine.
General Motors ga je na početku zamislio kao globalni proizvod koji će njegove podružnice bilo gde u svetu moći da proizvode lokalno, uz minimalne modifikacije.
Zahtev šefova u Detroitu je bio da se zadrži evolucija, a da se nikako ne ide u revolucionarne promene. Tako će novi Kadett C zadržati uzdužno postavljeni motor stare tehničke osnove, zadnji pogon i zadnje vešanje sa krutom osovinom, a sve u cilju jednakog zadovoljstva u vožnji po džungli, asfaltu ili seoskim putevima.
Ovaj prividni tehnički konzervativizam zapravo je bio ustupak činjenici da se radilo o globalnoj ideji sa različitim pristupima u tom kontekstu.
Najvažniji tehnički iskorak je zapravo napravljen u prednjem vešanju, gde su lisnate opruge otišle u istoriju u korist sada ugrađenih spiralnih opruga.
Kadett C je bila treća posleratna generacija ovog modela koja je trebalo da nastavi uspešnu seriju Opelove kompaktne klase, koja je sada morala da ima globalni predznak.
General Motors je pokrenuo projekat pod širfom “1865” 1970. godine. Klasa T-automobila je zamišljena kao globalna platforma malog automobila sa pogonom na zadnje točkove, sa ekonomičnim karakteristikama.
Pokazalo se da je novitet bio kao po meri za predstojeću naftnu krizu, koja je usledila nakon predstavljanja automobila.
GM je video taj projekat i kao modernu alternativu Volkswagenovoj Bubi, koja je baš tih godina bila pred rušenjem produkcijskog rekorda Forda T.
U aprilu 1973, kao prvi GM-om T-car, predstavljena je u Brazilu Chevrolet Chevette. U julu iste godine sa proizvodnih traka u Nemačkoj sišao je poslednji Kadett B, nakon 2.649.501 izrađenog primerka u osmogodišnjem ciklusu, a mesec dana kasnije iz nemačkih pogona stiže Kadett C.
Nova linija karoserije bila je elegantna, jednostavnija i aerodinamičnija od prethodnika, bez ikakve dizajnerske smelosti.
Iako je međuosovinsko rastojanje od 2.395 mm bilo 20 mm kraće od Kadetta B, karoserija je porasla na 4.127 mm u dužinu, a auto je bio i širi od prethodnika, dok je visina smanjena za 25 mm.
U početku je novi Kadett bio dostupan u čak 18 različitih kombinacija karoserije i motora, a do 1978. izbor je narastao na čak 58 kombinacija karoserije, opreme i motora.
U početku, kupci su mogli da biraju između limuzine sa 2 ili 4 vrata, kupea i karavana.
Motori u Kadett asortimanu su i dalje bili pouzdani benzinci sa četiri cilindra. Najslabiji motor u ponudi imao je 933 kubika i proizvodio je 40 KS, dovoljno za maksimalnu brzinu do 127 km/h.
Sledeći izbor je bio motor sa 1196 kubika i raspoloživom snagom od 52/55/60 KS.
Iznenađenje je 1975. bio sportski, vizuelno stilizovani Kadett GT/E sa zapreminom motora od 1897 kubika i 105 KS, a umesto karburatora ovde je korišćeno Bosch L-Jetronic elektronsko ubrizgavanje goriva.
Posle dve godine, motor ovog Kadetta je evoluirao u 1979 kubika i sa dostupnih 115 KS nadjačao je Golf GTI, a novitet je bio i standardni petostepeni manuelni menjač.
Sa masom od 920 kg, ovaj mali je mogao lako da potegne i do 190 km/h. GT/E je bio osnova za proizvodnju reli automobila za Grupu 2, koji je uz odgovarajuće modifikacije imao i svih 240 KS!
U septembru 1975. godine konačno je predstavljena verzija Kadetta za američko tržište – Chevrolet Chevette. Zahvaljujući potrošnji od samo 6 l/100 km, Chevette je bio hit na tržištu usred naftne krize.
Nekoliko godina je najmanji Chevrolet bio u vrhu najprodavanijih automobila na američkom tržištu, gde je do 1986. postao nacionalni simbol štedljivosti i ekonomičnosti.
U međuvremenu, ponuda karoserija na evropskom tržištu proširena je City verzijom, hečbekom sa 2 vrata + velikim praktičnim otvorom prtljažnika, koja je bila dvadesetak centimetara kraća od ostalih verzija Kadetta C.
Uvođenjem ove karoserije, Kadett dobija i grejanje zadnjeg stakla, servo kočnice i standardne prednje disk kočnice na svim modelima.
Nemački proizvođač karoserija Baur pravi i Aero verziju sa otvorenim krovom, zasnovanu na limuzini sa 2 vrata. Pokretali su ga je motori zapremine 1196 kubika sa 60 KS i 1584 kubika sa 75 KS.
Zadovoljstvo osećaja vetra u kosi cenom je premašilo vrednost dva bazična Kadetta, pa ne treba da čudi što je Aero verzija “pronašla” samo 1242 kupca.
Kao sportski kupe za svakodnevnu upotrebu, Opel je predstavio Kadett Rallye u septembru 1977. godine, u početku kao 1600 S sa 1585 ccm i klasičnim karburatorom i 2000 E sa Bosch L-Jetronikom, koji je izvukao 110 KS iz 1979 cc.
Međutim, najmoćniji od svih bio je sestrinski model, engleski Vauxhall Chevette 2300 HS sa 16V motorom i 135 KS upakovanim u City karoseriju.
Godine 1963. Opel se ponovo otvorio za sportska takmičenja sa ciljem da sportski uspesi dodatno poboljšaju imidž brenda na tržištu i povećaju prodaju.
Kadett B je tada bio glavni protagonista izgradnje sportske karijere brenda. S obzirom da je sportska karijera bila uspešna najviše zahvaljujući privatnim inicijativama, Opel Eurodealer tim je osnovan 1973. godine, uz finansijsku podršku evropske dilerske mreže brenda.
Timu je tehnički i logistički pomogao Ginter Irmšer, koji je takođe angažovao mladog i talentovanog Valtera Rerla u tim vozača.
Posle Ascone, Rerl je vozio Kadett GT/E koji se nije pokazao kao zadovoljavajuća zamena. Najveći uspeh dogodio se 1976. godine, kada je na reliju Monte Karlo Rerl završio na četvrtom mestu, iza tri Lancie Stratos HF.
Opel Kadett C je bio prvi globalni projekat General Motorsa i svojevremeno najprodavaniji mali automobil u Americi i najekonomičniji na tom tržištu.
Interno označen kao T-Car klasa, Kadett C se proizvodio pored marke Opel kao Chevrolet, Buick, Vauxhall, Isuzu, Holden, Daewoo… Proizvodio se pod trideset različitih imena i brendova, u petnaest zemalja širom sveta i više od 7 miliona primeraka!
Ako se posmatra samo Opel Kadett C, proizvedeno je ukupno 1.701.076 jedinica.
Kao limuzina sa 2 vrata napravljeno je 787.096 vozila, a kao limuzina sa 4 vrata 295.018 jedinica. Opel je izradio 165.411 vozila u kupe varijanti, 263.090 jedinica je proizvedeno kao City, a 190.461 karavana.
Najređi Kadett C je pomenuti Aero, koji je pravio nemački proizvođač karoserija Bauer između 1976. i 1978. godine u samo 1.242 primerka.
Do kraja proizvodnje u julu 1979. godine 52 odsto ukupne proizvodnje Kadetta C završilo je van Nemačke.
Poslednji Kadett C proizveden je u Brazilu 1994, lokalno poznat kao Chevrolet Chevette.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.