Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Srbije oglasila je javni uvid u nacrt prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta Vožd Karađorđe. Ovim planom predviđena je trasa puta dužine 163,75 km sa tri tunela i više od 130 mostova. Takođe, na trasi je planirana i 21 petlja.
Put, kako se u dokumentu navodi, mora da se izgradi tako da ima dve fizički odvojene kolovozne trake, sa dve saobraćajne trake za svaku kolovoznu traku, s tim što svaka saobraćajna traka mora da bude široka najmanje 3,5 m, kao i da svaka kolovozna traka, periodično na oko 2 km duž trase, ima posebnu nišu/traku širine 3,5 m i dužine 30 m, za prinudno zaustavljanje vozila. Potrebno je i da ostali elementi puta (poluprečnik krivine, uzdužni nagib, ivične trake i sl.) omogućavaju brzinu do 100km/h.
Granica prostornog nalazi se na delovima teritorija Lajkovca (Donji Lajkovac), Lazarevca (Čibutkovica, Trbušnica, Kruševica, Barzilovica, Brajkovac, Dudovica), Aranđelovca (Progoreoci, Partizani, Venčane, Ranilović, Bukovik, Misača, Orašac, Stojnik, Kopljare, Banja i Vrbica), Topole (Belosavci, Zagorica, Junkovac, Maskar, Rajkovac, Kloka, Jelenac, Trnava, Svetlić, Šume, Topola-varošica, Topola-selo, Gorovič i Žabare), Rače (Sepci, Đurđevo, Viševac, Popović, Adrovac, Miraševac, Rača, Vučić, Donja Rača, Sipić, Borci, Donje Jarušice i Saranovo), Lapova (Lapovo), Velike Plane (Markovac), Mladenovca (Markovac, Međulužje, Pružatovac, Mladenovac Varoš, Koraćica, Mala Vrbica, Rajkovac, Amerić, Vlaška), Sopota (Đurinci i Mali Požarevac), Smederevske Palanke (Bašin i Mramorac), Ljiga (Latković), Batočine (Badnjevac i Gradac) i Kragujevca (Desimirovac, Poskurice, Gornje Jarušice, Cerovac, Lužnice, Čumić i Opornica).
Ukupna površina obuhvata plana je 30,06 km2.
Na području prostornog plana, za čitavu trasu državnog puta, planira se i projektuje trasa puta za računsku brzinu od 100 km/h. Za bočne pravce planira se i projektuje trasa puta za računsku brzinu od 80 km/h, dok se za manje vezne pravce planira i projektuje trasa za računsku brzinu od 60 km/h.
Planirana trasa predstavlja više saobraćajnih pravaca koji čine jedinstven sistem krstastog oblika sa pravcima pružanja sever-jug i istok-zapad, ukupne dužine 163,75 km.
Osim toga, planiraju se i dva dodatna bočna pravca nižeg ranga ukupne dužine 20,71 km, kao i više veznih pravaca do postojeće putne mreže. Centralnu tačku i mesto ukrštanja više pravaca predstavlja petlja “Orašac” u blizini Orašca i Aranđelovca.
Od petlje “Orašac” trasa se pruža ka severu do petlje “Mali Požarevac” i ka istoku do planirane petlje “Markovac Zapad” na državnom putu IA reda broj 1 (autoput E-75, Koridor X), ka zapadu do planirane petlje “Donji Lajkovac” na državnom putu IA reda broj 2 (autoput E-763, Beograd-Južni Jadran, tzv. “Miloš Veliki”) i ka jugu do Aranđelovca.
Takođe, od planirane petlje “Zagorica” koja se nalazi oko 10 km istočno, trasa se pruža ka jugu sve do planirane severne obilaznice grada Kragujevca. Osim preuzimanja tranzitnih saobraćajnih tokova, najveći značaj planiranog državnog puta jeste izmeštanje tranzitnih tokova izvan građevinskog područja Aranđelovca, Mladenovca, Topole, Rače i drugih manjih naselja.
Četiri sektora sa po dve deonice
Trasa puta je uslovno podeljena na četiri sektora, od kojih svaki ima po dve deonice, uz planiranje i dva dodatna bočna pravca nižeg ranga.
Sektor 1 (km 0+000 – km 47+000)
Deonica 1 (km 0+000 – km 25+000) – počinje od planirane petlje “Markovac Zapad” na postojećem državnom putu IA reda broj 1 (autoput E-75, Koridor X), pruža se ka zapadu južno od opštinskog centra Rača, obuhvatajući planirane petlje “Rača” i “Đurđevo”, sve do početka planirane petlje “Bašin”;
Deonica 2 (km 25+000 – km 47+000) – počinje od planirane petlje “Bašin”, pruža se dalje ka zapadu severno od opštinskih centara Topola i Aranđelovac, obuhvatajući planirane petlje “Zagorica” i “Belosavci”, i završava se posle planirane petlje “Orašac” koja predstavlja centralnu petlju i tačku povezivanja sektora 1, 2 i 3 planiranog Državnog puta;
Sektor 2 (km 47+000 – km 88+917)
Deonica 3 (km 47+000 – km 66+800) – počinje posle planirane petlje “Orašac”, pruža se dalje ka zapadu severno od opštinskog centra Aranđelovac, obuhvata planiranu petlju “Bukovik”, i završava se kod naselja Progoreoci;
Deonica 4 (km 66+800 – km 88+917) – počinje od naselja Progoreoci, pruža se dalje ka zapadu južno od gradskog opštinskog centra Lazarevac, obuhvatajući planirane petlje “Trbušnica”, “Brajkovac” i “Čibutkovica Istok”, i završava se planiranom petljom “Čibutkovica Zapad” na postojećem državnom putu IA reda broj 2 (autoput “Miloš Veliki”);
Sektor 3 (km 0+000 – km 36+890)
Deonica 5 (km 0+000 – km 29+000) – počinje od postojeće petlje “Mali Požarevac” na državnom putu IA reda broj 1 (autoput E-75, Koridor X), pruža se ka jugu zapadno od gradskog opštinskog centra Mladenovac, obuhvatajući planirane petlje “Mali Požarevac Jug”, “Vlaška” i “Mladenovac”, i završava se kod planirane petlje “Orašac”;
Deonica 6 (km 29+000 – km 36+890) – počinje od planirane petlje “Orašac”, pruža se dalje ka jugu, obuhvatajući planiranu petlju “Orašac Jug” i završava se kružnom raskrsnicom “Aranđelovac” na postojećem državnom putu IB reda broj 27 i ulasku u opštinski centar Aranđelovac;
Sektor 4 (km 0+000 – km 37+383)
Deonica 7 (km 0+000 – km 19+427) – počinje od planirane petlje “Opornica” na planiranoj severnoj obilaznici grada Kragujevca, pruža se ka severu obuhvatajući planirane petlje “Cerovac” i “Donja Trnava” i završava se kod naselja Donja Trnava;
Deonica 8 (km 19+427 – km 37+383) – počinje od naselja Donja Trnava, pruža se ka severu i severozapadu obuhvatajući planiranu petlju “Topola” i završava se na planiranoj petlji “Zagorica” na Sektoru 1 Deonici 2 planiranog Državnog puta;
Bočni pravac 1 Đurđevo-Donja Trnava (km 0+000 – km 10+572) počinje od planirane petlje “Đurđevo” (Sektor 1 Deonica 1) pruža se ka jugu i završava na planiranoj petlji “Donja Trnava” (Sektor 4 Deonica 7);
Bočni pravac 2 Rača-Gradac (km 0+000 – km 10+140) – počinje od planirane petlje “Rača” (Sektor 1 Deonica 1) pruža se ka jugu i završava površinskom kružnom raskrsnicom kao vezom sa petljom na postojećem državnom putu IB reda broj 24 (pravac Batočina-Kragujevac).
Ova podela trase na sektore i deonice je uslovna i definisana samo za potrebe izrade ovog plana. U daljim fazama izrade tehničke dokumentacije, a u skladu sa tehničkim karakteristikama, moguće je drugačija podela trase na sektore i deonice.
Tuneli, mostovi, petlje, parkirališta i odmorišta
Na trasi je planirana i gradnja tri tunela, kao i više od 130 mostova preko reka, potoka, lokalnih i atarskih puteva.
Ovim prostornim planom planirana je i ukupno 21 petlja.
Na Sektoru 1 u planu su petlje: “Markovac Zapad” (na početnoj stacionaži km 0+000), “Rača” (na stacionaži km 9+936), “Đurđevo” (na stacionaži km 18+050 – km 18+650), “Bašin” (na stacionaži km 25+900), “Zagorica” (na stacionaži km 35+350), “Belosavci” (na stacionaži km 43+450) i “Orašac” (na stacionaži km 45+900).
Na Sektoru 2 planirane su petlje: “Bukovik” (na stacionaži 62+000), “Trbušnica” (na stacionaži km 70+550), “Brajkovac” (na stacionaži 78+417), “Čibutkovica Istok” (na stacionaži km 88+156) i “Čibutkovica Zapad” (na završnoj stacionaži 88+821).
Na Sektoru 3 zadržava se postojeća petlja “Mali Požarevac” (na početnoj stacionaži km 0+000), a u planu su još i petlje: “Mali Požarevac Jug” (na stacionaži km 0+744), “Vlaška” (na stacionaži km 8+700), “Mladenovac” (na stacionaži km 16+144), “Orašac Jug” (na stacionaži km 29+550) i kružna raskrsnica “Aranđelovac” (na završnoj stacionaži km 36+890).
Na Sektoru 4 planirane su petlje: “Opornica” (na početnoj stacionaži km 0+000), “Cerovac” (na stacionaži km 8+555), “Donja Trnava” (na stacionaži km 15+792) i “Topola” (na stacionaži km 31+479).
Planirana je i gradnja šest parkirališta i četiri odmorišta.
Nosilac izrade plana je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Stručni obrađivač je Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije iz Beograda, u saradnji sa obrađivačima idejnog projekta: Hidroprojekat-saobraćaj doo, Građevinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu, DB Inženjering DOO i Agencija za geodetske poslove Geo Team Future. Investitor izrade Prostornog plana i Idejnog projekta je preduzeće Koriori Srbije.
Javni uvid trajaće do 16. aprila.
Pročitajte još:
Preuzmite našu Android aplikaciju sa Google Play Store.